Newsy

Zyski z z funduszy inwestycyjnych będą coraz niższe

2013-01-10  |  06:10
Mówi:Tomasz Publicewicz
Funkcja:prezes
Firma:Analizy Online
  • MP4

    W ubiegłym roku klienci towarzystw funduszy inwestycyjnych zarobili średnio 9 proc. To najlepszy wynik od 10 lat. Dzięki hossie na rynku obligacji skarbowych rosło zainteresowanie funduszami dłużnymi, do których do końca listopada ub.r. wpłynęło ponad 10 mld zł. Jednak boom na tym rynku powoli dobiega końca. Analitycy spodziewają się, że klienci zamiast bezpiecznych inwestycji w obligacje, wybiorą akcje i inne, bardziej agresywne, sposoby inwestowania.

    Rok 2012 był wyjątkowy dla funduszy inwestycyjnych. Łączna wartość zgromadzonych w nich środków przekroczyła 140 mld zł, co jest wynikiem zbliżonym do rekordowego pod tym względem października 2007 roku (144,3 mld zł). Na koniec roku 80 proc. funduszy wypracowało zyski.

    Szczególną popularnością cieszyły się fundusze obligacji, które w ubiegłym roku przynosiły wysokie dwucyfrowe zyski. W tym – w opinii analityków – zainteresowanie klientów nie powinno maleć, przynajmniej w pierwszych miesiącach. Za to mniejsze mogą być zyski.

     – O ile pierwsza połowa 2013 roku może przynieść pewne zyski na poziomie kilku procent, o tyle ta druga część już tak dobra nie będzie. Skumulowane wyniki funduszy dłużnych po 2013 roku będą na pewno słabsze, ale to w dużej mierze będzie zależało od drugiej połowy roku, co do której niewiadoma jest największa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Publicewicz, prezes firmy Analizy Online.

    Zdaniem eksperta, możliwość zarobienia pieniędzy na rynku długu powoli się kończą. W kolejnych miesiącach roku zainteresowanie inwestorów może skierować się na fundusze akcyjne, o ile hossa na tym rynku będzie trwać.

     – Trudno jest dzisiaj powiedzieć, czy to będzie rynek akcji rozumiany jako portfel, w którym będzie trochę funduszy obligacyjnych, być może pieniężnych i trochę akcyjnych, czy być może do łask wrócą fundusze stabilnego wzrostu, które kiedyś w Polsce święciły triumfy i były rozwiązaniem, które dawało zarabiać przy ograniczonym ryzyku 10-15 proc. w skali roku – mówi Publicewicz.

    Dodaje, że wciąż dopiero zysk na poziomie powyżej 10 proc. jest przez inwestorów uznawany za atrakcyjny. Niższe zyski wybierają ci, którzy stawiają przede wszystkim na ich bezpieczeństwo, czyli decydują się np. na lokatę bankową czy fundusz rynku pieniężnego.

    Zdaniem analityków w tym roku na popularności zyskiwać będą fundusze agresywne. O ile koniunktura na rynku utrzyma się na poziomie z 2012 roku, który wbrew pozorom dla rynku finansowego był dosyć łagodny. I to pomimo „zawieruchy” związanej z kłopotami Europy.

     – Banki nie będą miały innego wyjścia, tylko będą musiały zaoferować inne rozwiązania, bo zyski z lokat i zyski z funduszy obligacji, czyli tych najbardziej bezpiecznych rozwiązań dostępnych dla klienta, będą coraz niższe – wyjaśnia Tomasz Publicewicz.

    Jak podkreśla analityk, kluczowe znaczenie dla oszczędzających na kontach i lokatach bankowych (Polacy zgromadzili już na depozytach 500 mld zł), będzie miało obniżanie stóp procentowych. W ciągu ostatnich miesięcy spadły one o 1,5 pp.

    To zaś spowoduje, że klienci będą szukali alternatywy: bądź w innej instytucji, bądź w innym sposobie inwestowania.

     – To będzie ten moment, kiedy będziemy musieli się zwrócić ku bardziej agresywnym ofertom. Powinniśmy oszczędzać inaczej, bo lokowanie pieniędzy w banku to jest raczej ochrona wartości pieniądza przy niesprzyjających warunkach inflacyjnych, makroekonomicznych, a nie sposób na zarobek – twierdzi Tomasz Publicewicz z Analizy Online.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.