Komunikaty PR

Zmiana dostawców mediów - czego obawiają się Polacy?

2018-10-11  |  12:30
Biuro prasowe

Wolny rynek dostawców mediów w Polsce pozwala na wybór dowolnego dostawcy przez konsumenta. Nie wszystkie oczywiście media dają taką możliwość, ale te najbardziej popularne i obciążające domowy budżet na szczęście tak. Jak wynika z raportu platformy MAM „Media i rachunki” – 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu, choć średnie rachunki za nie wynoszą odpowiednio 125 zł i 60 zł. Co zatem, mimo ponoszenia tak wysokich kosztów, najczęściej stoi na przeszkodzie do dokonania zmiany i uzyskania lepszych warunków?

Mimo, iż rachunki za media stanowią już prawie 1/4 domowego budżetu rozporządzalnego i pochłaniają tyle samo środków, co wydatki przeznaczane na zakup żywności[1], to Polacy są generalnie zadowoleni z dostawców mediów i w niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o nośniki energii, nie skłaniają się do ich zmiany. Liczba zadowolonych konsumentów waha się w granicach 60-70% w zależności od medium, zaś niezadowoleni stanowią zaledwie 7-10%.

Czy Polacy zmieniają dostawców mediów?

Według danych z raportu platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM, 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu. Jak wynika z danych URE (Urząd Regulacji Energetyki) do końca lipca 2018 r. liczba konsumentów, którzy zmienili dostawcę energii elektrycznej wynosiła niemal 583 000[2], zaś do końca czerwca 2018 r. na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się w sumie niemal 170 000 odbiorców[3]. Biorąc pod uwagę od ilu lat polscy konsumenci mają taką możliwość, wyraźnie widać, że niewielu z nich zdecydowało się dotychczas na taki ruch. Inaczej jest w przypadku np. operatorów telefonicznych. Ponad 61% Polaków zmieniło dostawcę tej usługi. Więcej niż połowa respondentów badania platformy MAM (54%) zmieniła także dostawcę telewizji i internetu (58%).

Co skłania do zmiany?

W przypadku zmiany dostawcy prądu i gazu Polacy kierują się głównie kwestiami finansowymi – z tego powodu kiedykolwiek zmiany dokonała ponad połowa (51%) respondentów. Równie często biorą pod uwagę inne proponowane warunki. Zastanawia fakt, że aż 33% spośród osób, które zmieniały dostawcę prądu, nie wie, dlaczego to zrobiło. Można wnioskować, że osoby te zostały namówione do zmiany, na przykład przez konkurencyjnego sprzedawcę.

Umiarkowana świadomość konsumentów

Dlaczego Polacy nie zmieniają dostawców energii elektrycznej? Jednym z powodów może być fakt, że zwyczajnie nie wiedzą że mogą to zrobić. Tylko 54% badanych zdaje sobie sprawę z możliwości zmiany dostawcy prądu, mimo iż prawo pozwala na to od wielu lat. Brak wiedzy na ten temat może być efektem państwowego monopolu (na dostawę niektórych mediów), który funkcjonował w Polsce przez wiele lat.

Bariery związane ze zmianą

Jednym z głównych czynników blokujących Polaków przed zmianą dostawców mediów jest strach. Jak wynika z badań platformy MAM 32% respondentów obawia się uciążliwego procesu, 27,2% martwi się pogorszeniem jakości usług, a 26,3% obawia się wyższych kosztów po zmianie. Polaków przed zmianą dostawców powstrzymują także nieznajomość innych ofert (41,9%), brak satysfakcjonujących ofert na rynku (37,5%) oraz zawiłe procedury towarzyszące procesowi przeniesienia usług (37,4%).

Biorąc pod uwagę deklaracje polskich konsumentów, związane z kwestiami zmiany dostawców mediów widać, że wiedza na ten temat powinna zostać jak najszybciej uzupełniona. Zbliżające się podwyżki cen różnych mediów skłonią ich bowiem do poszukiwania lepszych ofert, oszczędności i optymalizacji kosztów. Poza samą zmianą dostawcy konsumenci mogą również korzystać z innych, dostępnych na rynku narzędzi, które pozwalają w realny sposób wpływać na wysokość rachunków za poszczególne media. A coraz częściej są to rozwiązania oferowane nie tylko przez samych dostawców mediów.

 


[1] GUS „Sytuacja gospodarstw domowych w 2017 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych”, marzec 2018 r.

[2] https://www.ure.gov.pl/pl/wskazniki-dane-i-anali/zmiana-sprzedawcy-moni/4776,Energia-elektryczna.html - Informacje dotyczące zmiany sprzedawcy w wybranych miesiącach za okres od XII 2007 r. do VII 2018 r. – document do pobrania ze strony

[3] https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/7653,Liczba-zmian-sprzedawcow-gazu-na-koniec-II-kwartalu-2018-r.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Schneider Electric jedną z najbardziej podziwianych firm na świecie w 2019 roku Biuro prasowe
2019-02-18 | 10:00

Schneider Electric jedną z najbardziej podziwianych firm na świecie w 2019 roku

Już drugi rok z rzędu Schneider Electric zajmuje piąte miejsce w sektorze elektroniki. Ostatnie wyróżnienie odzwierciedla zaangażowanie Schneider Electric w rozwój innowacji,
Energetyka Praktyczne uwagi IGSPW do znowelizowanej ustawy akcyzowej
2019-02-05 | 12:03

Praktyczne uwagi IGSPW do znowelizowanej ustawy akcyzowej

Pani Maria Rutka Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwo Finansów ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa Szanowna Pani Dyrektor, w imieniu Izby Gospodarczej
Energetyka Nowa kampania SPIUG – Immergas i branża grzewcza „w trosce o czyste powietrze”
2019-01-31 | 09:32

Nowa kampania SPIUG – Immergas i branża grzewcza „w trosce o czyste powietrze”

W sieci pojawił się nowy spot zachęcający do walki ze smogiem poprzez korzystanie z nowoczesnych i ekologicznych urządzeń zapewniających ciepło w domu. Film powstał z inicjatywy

Kalendarium

CES 2019

Handel

Nasilający się egoizm gospodarczy może mieć negatywne skutki dla Polski. Ucierpią m.in. handel i przetwórstwo przemysłowe

Egoizm gospodarczy, którego przejawem jest m.in. brexit czy wojna handlowa między USA a Chinami, to poważne zagrożenie dla polskiej gospodarki – oceniają eksperci DNB Bank Polska i PwC. Wprawdzie 65 proc. firm nie dostrzega jeszcze wśród swoich zagranicznych kontrahentów oznak zniechęcenia wobec wzajemnej współpracy, jednak zjawisko to może uderzyć w branżę motoryzacyjną, przetwórstwo przemysłowe i handel. Ponad połowa firm w Polsce obawia się pogłębiających się podziałów w Europie. Z drugiej strony pozytywnie postrzegają globalizację jako zjawisko prowadzące do wzrostu światowego bogactwa i wzajemnego wzbogacania kultur.

Firma

Z usług e-administracji samodzielnie korzysta ponad 70 proc. firm. Liczba udogodnień dla nich szybko rośnie

Ponad 70 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji. Jeszcze więcej, bo prawie 90 proc., przynajmniej raz uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji. Odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców jest portal biznes.gov.pl, gdzie mogą oni uzyskać dostęp do 350 e-procedur. Średnio co miesiąc z portalu korzysta 1,5 mln osób, rocznie – już ponad 15 mln. Będziemy uruchamiać kolejne udogodnienia, już niedługo planujemy wprowadzić usługę e-doręczeń – zapowiada Dominik Wójcicki z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Prawo

Prawo nie nadąża za technologią. Konieczne przepisy regulujące prace nad sztuczną inteligencją

Na rozwój sztucznej inteligencji Europa będzie przeznaczać 20 mld euro rocznie. Wszystko po to, by dogonić potentatów w tym obszarze, czyli Stany Zjednoczone i Chiny. SI w przyszłości może stanowić o przewadze gospodarczej poszczególnych krajów, zwłaszcza w kontekście rewolucji 4.0. Za technologią nie nadąża jednak prawo. Brakuje opracowanych zasad etycznych korzystania ze sztucznej inteligencji oraz odpowiedzialności za jej działanie – ocenia dr Agnieszka Besiekierska z Kancelarii Noerr.

Transport

Komercyjne wykorzystanie dronów może przynieść gospodarce nawet 913 mld zł. Najwięcej mogą skorzystać m.in. budownictwo i energetyka

Budownictwo, rolnictwo, energetyka czy ubezpieczenia – to tylko niektóre z branż, w których wykorzystanie dronów może przynieść duże korzyści. Urządzenia te mogą się sprawdzić także przy zabezpieczaniu imprez masowych, dostarczaniu listów lub kontrolowaniu zanieczyszczeń powietrza. W zależności od tempa rozwoju rynku korzyść dla gospodarki może wynieść od 310 mld zł (w scenariuszu pesymistycznym) do 913 mld (w scenariuszu optymistycznym). Żeby zwiększać potencjał dronów, potrzebne są korzystne i sprzyjające rozwojowi regulacje – mówi Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.