Komunikaty PR

Zmiana dostawców mediów - czego obawiają się Polacy?

2018-10-11  |  12:30
Biuro prasowe

Wolny rynek dostawców mediów w Polsce pozwala na wybór dowolnego dostawcy przez konsumenta. Nie wszystkie oczywiście media dają taką możliwość, ale te najbardziej popularne i obciążające domowy budżet na szczęście tak. Jak wynika z raportu platformy MAM „Media i rachunki” – 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu, choć średnie rachunki za nie wynoszą odpowiednio 125 zł i 60 zł. Co zatem, mimo ponoszenia tak wysokich kosztów, najczęściej stoi na przeszkodzie do dokonania zmiany i uzyskania lepszych warunków?

Mimo, iż rachunki za media stanowią już prawie 1/4 domowego budżetu rozporządzalnego i pochłaniają tyle samo środków, co wydatki przeznaczane na zakup żywności[1], to Polacy są generalnie zadowoleni z dostawców mediów i w niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o nośniki energii, nie skłaniają się do ich zmiany. Liczba zadowolonych konsumentów waha się w granicach 60-70% w zależności od medium, zaś niezadowoleni stanowią zaledwie 7-10%.

Czy Polacy zmieniają dostawców mediów?

Według danych z raportu platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM, 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu. Jak wynika z danych URE (Urząd Regulacji Energetyki) do końca lipca 2018 r. liczba konsumentów, którzy zmienili dostawcę energii elektrycznej wynosiła niemal 583 000[2], zaś do końca czerwca 2018 r. na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się w sumie niemal 170 000 odbiorców[3]. Biorąc pod uwagę od ilu lat polscy konsumenci mają taką możliwość, wyraźnie widać, że niewielu z nich zdecydowało się dotychczas na taki ruch. Inaczej jest w przypadku np. operatorów telefonicznych. Ponad 61% Polaków zmieniło dostawcę tej usługi. Więcej niż połowa respondentów badania platformy MAM (54%) zmieniła także dostawcę telewizji i internetu (58%).

Co skłania do zmiany?

W przypadku zmiany dostawcy prądu i gazu Polacy kierują się głównie kwestiami finansowymi – z tego powodu kiedykolwiek zmiany dokonała ponad połowa (51%) respondentów. Równie często biorą pod uwagę inne proponowane warunki. Zastanawia fakt, że aż 33% spośród osób, które zmieniały dostawcę prądu, nie wie, dlaczego to zrobiło. Można wnioskować, że osoby te zostały namówione do zmiany, na przykład przez konkurencyjnego sprzedawcę.

Umiarkowana świadomość konsumentów

Dlaczego Polacy nie zmieniają dostawców energii elektrycznej? Jednym z powodów może być fakt, że zwyczajnie nie wiedzą że mogą to zrobić. Tylko 54% badanych zdaje sobie sprawę z możliwości zmiany dostawcy prądu, mimo iż prawo pozwala na to od wielu lat. Brak wiedzy na ten temat może być efektem państwowego monopolu (na dostawę niektórych mediów), który funkcjonował w Polsce przez wiele lat.

Bariery związane ze zmianą

Jednym z głównych czynników blokujących Polaków przed zmianą dostawców mediów jest strach. Jak wynika z badań platformy MAM 32% respondentów obawia się uciążliwego procesu, 27,2% martwi się pogorszeniem jakości usług, a 26,3% obawia się wyższych kosztów po zmianie. Polaków przed zmianą dostawców powstrzymują także nieznajomość innych ofert (41,9%), brak satysfakcjonujących ofert na rynku (37,5%) oraz zawiłe procedury towarzyszące procesowi przeniesienia usług (37,4%).

Biorąc pod uwagę deklaracje polskich konsumentów, związane z kwestiami zmiany dostawców mediów widać, że wiedza na ten temat powinna zostać jak najszybciej uzupełniona. Zbliżające się podwyżki cen różnych mediów skłonią ich bowiem do poszukiwania lepszych ofert, oszczędności i optymalizacji kosztów. Poza samą zmianą dostawcy konsumenci mogą również korzystać z innych, dostępnych na rynku narzędzi, które pozwalają w realny sposób wpływać na wysokość rachunków za poszczególne media. A coraz częściej są to rozwiązania oferowane nie tylko przez samych dostawców mediów.

 


[1] GUS „Sytuacja gospodarstw domowych w 2017 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych”, marzec 2018 r.

[2] https://www.ure.gov.pl/pl/wskazniki-dane-i-anali/zmiana-sprzedawcy-moni/4776,Energia-elektryczna.html - Informacje dotyczące zmiany sprzedawcy w wybranych miesiącach za okres od XII 2007 r. do VII 2018 r. – document do pobrania ze strony

[3] https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/7653,Liczba-zmian-sprzedawcow-gazu-na-koniec-II-kwartalu-2018-r.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2018-12-07 | 12:00

Schneider Electric stanie się firmą neutralną pod względem emisji CO2

Schneider Electric stanie się firmą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r.   W związku z COP24 firma wzmacnia działania na rzecz ochrony klimatu W czasie, gdy najnowszy raport IPCC[1] wzywa do podjęcia
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2018-12-04 | 14:35

Dalkia stawia na rozwój projektów z obszaru efektywności energetycznej zgodnie

Dalkia (grupa EDF), lider usług energetycznych we Francji, stawia na rozwój projektów z obszaru efektywności energetycznej zgodnie z założeniami porozumienia paryskiego. Jérôme Ladrière,
Energetyka Dalkia dla efektywności energetycznej polskich miast
2018-12-04 | 14:30

Dalkia dla efektywności energetycznej polskich miast

Dalkia i Beskid Żywiec Sp. z o.o. partnerami na rzecz ograniczenia niskiej emisji i samowystarczalności energetycznej dla poprawy jakości życia mieszkańców Żywca   4

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Finanse

Co trzeci Polak ma polisę na życie. Tylko w ubiegłym roku ubezpieczyciele wypłacili ponad 20 mld zł odszkodowań

Już co trzeci Polak zabezpiecza swoją przyszłość polisą na życie. W ciągu ostatniej dekady ubezpieczyciele wypłacili z polis życiowych prawie 233,5 mld zł, a w 2017 roku wartość odszkodowań i świadczeń na życie wzrosła ponad 11 proc. w ujęciu rocznym. Podejście do oszczędzania i planowania na przyszłość zmienia się, gdy w rodzinie pojawia się śmierć i ciężka choroba. Świadomość ubezpieczeniowa Polaków jest jednak coraz większa. Dlatego polskim rynkiem interesują się nowi gracze ubezpieczeniowi.

Handel

Lider w branży przekąsek zwiększa inwestycje we Wrocławiu. Nowe receptury słodyczy trafiają stąd na cały świat

We wrocławskim Centrum Badań, Rozwoju i Jakości firmy Mondelēz International tworzone są nowe produkty kultowych marek słodyczy lubianych na całym świecie – to tutaj powstają m.in. receptury czekolad Milka czy ciastek Oreo. W kilkanaście miesięcy po otwarciu wrocławskiego ośrodka globalny potentat zdecydował o jego rozbudowie. Za 5 mln dol. stworzona zostanie nowa przestrzeń technologiczna i pilotażowa fabryka dla nowych kategorii produktowych. Oprócz czekolady i ciastek we Wrocławiu będą powstawać też nowe receptury gum do żucia i cukierków znanych brandów. Stąd trafią m.in. na rynki Europy Zachodniej, do Rosji, Afryki i na Bliski Wschód. 

Patronat Newserii

Finanse

Dyrektorzy finansowi wyznaczają kierunki cyfrowych zmian w firmach. To wymaga od nich dodatkowych kompetencji

Dyrektorzy finansowi odegrają kluczową rolę w cyfrowej transformacji przedsiębiorstw – wynika z globalnego badania Accenture. Już w tym momencie 76 proc. CFO ocenia, że rola i zakres ich obowiązków ulegają dużym przeobrażeniom. Oprócz nadzorowania finansów aktywnie uczestniczą w realizacji inwestycji w ich organizacjach z zakresu cyfryzacji. Dlatego w przyszłości funkcja dyrektora finansowego będzie w coraz większym stopniu wymagać zaawansowanych kompetencji cyfrowych, umiejętności współpracy i analizy danych w czasie rzeczywistym – podkreślają eksperci Accenture. 

Firma

Lekarze z Gdańska chcą ograniczyć liczbę powikłań po udarach mózgu. W badaniach wykorzystają m.in. techniki sztucznej inteligencji

Każdego roku udar mózgu dotyka ponad 80 tys. Polaków. U wielu z nich w trakcie leczenia występują poważne powikłania, takie jak krwotok śródczaszkowy. Lekarze z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Siemens Healthineers chcą zminimalizować to ryzyko. Dzięki innowacyjnym badaniom będzie możliwe typowanie pacjentów, u których istnieje wysokie ryzyko wystąpienia powikłań. Z taką wiedzą lekarz będzie mógł w każdym przypadku ocenić ryzyko, jakie wiąże się z poddaniem danego pacjenta specjalistycznej terapii, i zaproponować bezpieczniejszą alternatywę. W ramach projektu zostaną zebrane dane obrazowe i kliniczne, a badacze skorzystają m.in. z technologii opartych na sztucznej inteligencji.