Komunikaty PR

Zmiana dostawców mediów - czego obawiają się Polacy?

2018-10-11  |  12:30
Biuro prasowe

Wolny rynek dostawców mediów w Polsce pozwala na wybór dowolnego dostawcy przez konsumenta. Nie wszystkie oczywiście media dają taką możliwość, ale te najbardziej popularne i obciążające domowy budżet na szczęście tak. Jak wynika z raportu platformy MAM „Media i rachunki” – 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu, choć średnie rachunki za nie wynoszą odpowiednio 125 zł i 60 zł. Co zatem, mimo ponoszenia tak wysokich kosztów, najczęściej stoi na przeszkodzie do dokonania zmiany i uzyskania lepszych warunków?

Mimo, iż rachunki za media stanowią już prawie 1/4 domowego budżetu rozporządzalnego i pochłaniają tyle samo środków, co wydatki przeznaczane na zakup żywności[1], to Polacy są generalnie zadowoleni z dostawców mediów i w niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli chodzi o nośniki energii, nie skłaniają się do ich zmiany. Liczba zadowolonych konsumentów waha się w granicach 60-70% w zależności od medium, zaś niezadowoleni stanowią zaledwie 7-10%.

Czy Polacy zmieniają dostawców mediów?

Według danych z raportu platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM, 84% Polaków nigdy nie zmieniło dostawcy prądu, a 86% – gazu. Jak wynika z danych URE (Urząd Regulacji Energetyki) do końca lipca 2018 r. liczba konsumentów, którzy zmienili dostawcę energii elektrycznej wynosiła niemal 583 000[2], zaś do końca czerwca 2018 r. na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się w sumie niemal 170 000 odbiorców[3]. Biorąc pod uwagę od ilu lat polscy konsumenci mają taką możliwość, wyraźnie widać, że niewielu z nich zdecydowało się dotychczas na taki ruch. Inaczej jest w przypadku np. operatorów telefonicznych. Ponad 61% Polaków zmieniło dostawcę tej usługi. Więcej niż połowa respondentów badania platformy MAM (54%) zmieniła także dostawcę telewizji i internetu (58%).

Co skłania do zmiany?

W przypadku zmiany dostawcy prądu i gazu Polacy kierują się głównie kwestiami finansowymi – z tego powodu kiedykolwiek zmiany dokonała ponad połowa (51%) respondentów. Równie często biorą pod uwagę inne proponowane warunki. Zastanawia fakt, że aż 33% spośród osób, które zmieniały dostawcę prądu, nie wie, dlaczego to zrobiło. Można wnioskować, że osoby te zostały namówione do zmiany, na przykład przez konkurencyjnego sprzedawcę.

Umiarkowana świadomość konsumentów

Dlaczego Polacy nie zmieniają dostawców energii elektrycznej? Jednym z powodów może być fakt, że zwyczajnie nie wiedzą że mogą to zrobić. Tylko 54% badanych zdaje sobie sprawę z możliwości zmiany dostawcy prądu, mimo iż prawo pozwala na to od wielu lat. Brak wiedzy na ten temat może być efektem państwowego monopolu (na dostawę niektórych mediów), który funkcjonował w Polsce przez wiele lat.

Bariery związane ze zmianą

Jednym z głównych czynników blokujących Polaków przed zmianą dostawców mediów jest strach. Jak wynika z badań platformy MAM 32% respondentów obawia się uciążliwego procesu, 27,2% martwi się pogorszeniem jakości usług, a 26,3% obawia się wyższych kosztów po zmianie. Polaków przed zmianą dostawców powstrzymują także nieznajomość innych ofert (41,9%), brak satysfakcjonujących ofert na rynku (37,5%) oraz zawiłe procedury towarzyszące procesowi przeniesienia usług (37,4%).

Biorąc pod uwagę deklaracje polskich konsumentów, związane z kwestiami zmiany dostawców mediów widać, że wiedza na ten temat powinna zostać jak najszybciej uzupełniona. Zbliżające się podwyżki cen różnych mediów skłonią ich bowiem do poszukiwania lepszych ofert, oszczędności i optymalizacji kosztów. Poza samą zmianą dostawcy konsumenci mogą również korzystać z innych, dostępnych na rynku narzędzi, które pozwalają w realny sposób wpływać na wysokość rachunków za poszczególne media. A coraz częściej są to rozwiązania oferowane nie tylko przez samych dostawców mediów.

 


[1] GUS „Sytuacja gospodarstw domowych w 2017 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych”, marzec 2018 r.

[2] https://www.ure.gov.pl/pl/wskazniki-dane-i-anali/zmiana-sprzedawcy-moni/4776,Energia-elektryczna.html - Informacje dotyczące zmiany sprzedawcy w wybranych miesiącach za okres od XII 2007 r. do VII 2018 r. – document do pobrania ze strony

[3] https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/7653,Liczba-zmian-sprzedawcow-gazu-na-koniec-II-kwartalu-2018-r.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polska miedź napędza elektromobilność Biuro prasowe
2018-10-19 | 13:30

Polska miedź napędza elektromobilność

Miedź jest jednym z kluczowych materiałów dla rozwoju elektromobilności. Samochody z napędem elektrycznym zawierają nawet cztery razy więcej tego surowca niż auta z silnikiem
Energetyka Ogrzewacze szybkonagrzewające STIEBEL ELTRON – ciepło w Twoim domu
2018-10-18 | 01:00

Ogrzewacze szybkonagrzewające STIEBEL ELTRON – ciepło w Twoim domu

Ogrzewacze szybkonagrzewające STIEBEL ELTRON są więc idealnym rozwiązaniem. Na czym polega ich działanie? W przypadku tych urządzeń ciepło jest wydmuchiwane jest przez wentylator.
Energetyka Polski Solar Holding realizuje kolejne projekty na Dolnym Śląsku
2018-10-05 | 08:00

Polski Solar Holding realizuje kolejne projekty na Dolnym Śląsku

Polski Solar Holding pozyskał unijne dofinansowanie na realizację dwóch proekologicznych projektów w gminach Stara Kamienica i Prusice na Dolnym Śląsku. W efekcie na dachach

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Handel

W ciągu 8 lat handel w internecie osiągnie 40 proc. całkowitej sprzedaży w skali globalnej. Trend ten napędza sztuczna inteligencja i analiza big data

Personalizacja, customer experience, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe oraz analiza big data to główne czynniki, które w nadchodzącym czasie będą w największym stopniu decydować o kierunku rozwoju e-commerce. Do jej rozwoju przyczyni się również wprowadzony w marcu zakaz handlu w wybrane niedziele oraz rosnący udział kanału mobilnego, z którego na koniec tego roku może już pochodzić 70 proc. ruchu w sprzedaży internetowej.

Handel

W sprzedaży bezpośredniej pracuje już milion konsultantów. 90 proc. jest zadowolonych ze swojej pracy

Elastyczne godziny pracy, możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy i bezpośredni kontakt z ludźmi to w ocenie konsultantów największe korzyści z zajęcia się sprzedażą bezpośrednią. W branży jest już prawie milion osób, z których 90 proc. jest zadowolonych ze współpracy i zamierza ją kontynuować – wynika z badań IPSOS, zaprezentowanych z okazji VII Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej w tym roku obchodzonego 23 października. 

Patronat Newserii

Transport

Warszawa inwestuje w ekotransport. Blisko połowa taboru jest już napędzana energią elektryczną

Ponad 80 proc. warszawiaków, którzy korzystają ze stołecznej komunikacji miejskiej, wystawia jej pozytywną ocenę. Niskopodłogowy tabor, dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych, nowoczesne tramwaje i pociągi SKM oraz elektryczne autobusy sprawiają, że stolica jest liderem pod względem zmian w publicznym transporcie. Warszawa staje się też coraz bardziej eko. Już połowa taboru komunikacji miejskiej jest napędzana energią elektryczną. Do 2020 roku po stołecznych ulicach ma jeździć 130 autobusów elektrycznych.

Bankowość

Jeden z największych banków na świecie uruchamia w Polsce globalne centrum usług. W ciągu 5 lat chce zatrudnić w sumie 750 specjalistów

Blisko 750 pracowników w ciągu najbliższych pięciu lat zamierza zatrudnić w Polsce Standard Chartered, jedna z największych instytucji bankowych na świecie, która w tym roku weszła na polski rynek. Brytyjski bank utworzył w Warszawie jedyne globalne centrum usług zlokalizowane poza Azją. Będzie świadczyć usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa, zapobiegania przestępczości finansowej oraz HR.