Komunikaty PR

Ta współpraca się opłaca, czyli jak biznes wspiera naukę

2019-04-24  |  01:00

Rozwój wielkiego biznesu w Polsce to szansa na budowę rodzimej Doliny Krzemowej. Dzięki inwestowaniu w naukę firmy podnoszą poziom kształcenia uczelni, a przy okazji zapewniają sobie stały dopływ wykwalifikowanej kadry.

W czasach, gdy zagraniczne firmy szturmują polski rynek pracy, a kolejne siedziby dużych, globalnych przedsiębiorstw coraz częściej przenoszą swoje centra działań nad Wisłę, prawdziwym wyzwaniem staje się odpowiednie zabezpieczenie kadrowe. Tu szczególna odpowiedzialność spoczywa na uczelniach, lokalnych kuźniach talentów. Z pomocą coraz częściej przychodzą sami pracodawcy, którzy świadomi potencjalnych korzyści, decydują się na działania partnerskie ze szkołami wyższymi. Przykłady z ostatnich lat udowadniają, że współpraca biznesu i nauki może przybierać różne formy, nie tylko wsparcia finansowego. A korzystają na niej wszyscy: uniwersytety, przedsiębiorstwa i studenci - przyszli pracownicy.

Mariaż, który się opłaca

Wieloletnie doświadczenie globalnych firm przekłada się na wykorzystywanie sprawdzonych rozwiązań w Polsce: o nawiązaniu współpracy z IBM GSDC informował niedawno Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, natomiast Szkołę Główną Handlową od lat wspierają firmy doradcze takie jak Deloitte, czy EY. Wśród przedsiębiorstw wyróżniających się aktywnością w relacjach z uczelniami szczególna rola przypada obecnej na rodzimym rynku ponad 25 lat Motoroli Solutions. Amerykański potentat branży telekomunikacyjnej ulokował swoje centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie. Większość z zatrudnionych specjalistów to absolwenci tutejszych uczelni. Wspomniane kuźnie talentów, na czele z Akademią Górniczo-Hutniczą, wspierane są projektowo w obszarze edukacji przez Motorola Solutions Foundation. Dzięki temu realizowane są projekty związane z bezpieczeństwem publicznym, działaniami likwidującymi skutki klęsk żywiołowych oraz programy pracownicze i edukacyjne. Od 1999 roku Motorola Solutions Foundation (MSF) przekazała AGH ponad pół miliona dolarów w postaci naukowych grantów. To umożliwiło m.in. wykonanie badań związanych z rozwojem rozwiązań biometrycznych. Z grantu sfinansowane zostało laboratorium oraz zorganizowano kurs projektowania i programowania zabezpieczeń urządzeń mobilnych.

Podobne rozwiązania od lat wspierają także jedną z czołowych uczelni na wschodzie Polski – Politechnikę Białostocką. Z przekazanych przez MSF środków wyposażono laboratorium biometryczne, w którym znaleźć można sensory i czujniki umożliwiające zeskanowanie siatkówki oka, linii papilarnych oraz nagranie głosu. Pracownię uzupełniono o kamery, które umożliwiają skanowanie poszczególnych cech biometrycznych, takich jak twarz lub tęczówka oka. Dzięki warsztatom wsparcie szkoleniowe otrzymali studenci, uczniowie szkół średnich, nauczyciele i funkcjonariusze miejscowej policji. Działanie wielu projektów możliwe jest dzięki odpowiedniemu wsparciu pozyskiwanemu z prywatnych źródeł. Podczas gdy współpraca ogólnie pojętego biznesu z szkołami wyższymi zwykle skupia się na celach rekrutacyjnych i wizerunkowych, w Białymstoku - wzorem najlepszych uczelni - realizowane są projekty, które przynoszą wymierne wyniki naukowe i przygotowują studentów do codziennej specjalistycznej pracy – prof. dr hab. inż.  Khalid Saeed z Politechniki Białostockiej.

Technologia otwarta na humanistów

Bywa, że współpraca biznesu z nauką odbywa się także na bardzo nieoczywistych polach. Podczas gdy to uczelnie techniczne wydają się naturalnym zapleczem dla firmy z branży telekomunikacyjnej, Motorola Solutions okazuje się być dobrym partnerem również dla wydziałów humanistycznych. Od lat rozwijana jest innowacyjna współpraca z Instytutem Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W jej ramach studenci uczą się tworzenia wielokanałowego oprogramowania do publikowania, obsługującego treści drukowane, internetowe, stacjonarne i mobilne. Studenci krakowskich uczelni korzystają też ze wsparcia firmy w zakresie przygotowania prac dyplomowych studentów. W sumie ze środków Motorola Solutions Foundation skorzystało wiele szkół wyższych, w tym Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Krakowska, Politechnika Śląska, Politechnika Białostocka oraz Uniwersytet Tischnera. Z radością wspieramy projekty, które pomagają nie tylko uwolnić i rozwijać potencjał zdolnych młodych ludzi, ale także wspierają bezpieczeństwo lokalnych społeczności. Wśród studentów i naukowców nie brakuje osób, dzięki którym i my możemy zdobywać wiedzę. Nasze wsparcie to nie mecenat, a partnerstwo – mówi Jacek Drabik, Country Manager Motorola Solutions w Polsce.

Wygrywają wszyscy

Dzięki współpracy biznesu ze szkołami wyższymi, studenci – przyszli pracownicy – zyskują szansę na zdobycie umiejętności unikalnych w skali kraju, jednocześnie poszerzają kompetencje pożądane u kandydatów na atrakcyjne miejsca pracy. Zyskują także uczelnie, które dzięki grantom wprowadzają nowoczesne techniki kształcenia oraz rozwijają się jako ośrodki badawcze. To z kolei przekłada się na ich pozycję rankingową, a tym samym szansę na pozyskanie utalentowanych absolwentów szkół średnich. Zwrot z inwestycji odczuwają również sponsorzy, czyli firmy inicjujące taką współpracę. W ten sposób z jednej strony mają realny wpływ na kształtowanie kluczowych kompetencji swoich przyszłych pracowników, a z drugiej zyskują naukowe zaplecze, swoiste know how, które przeszczepione na grunt biznesu, podnosi konkurencyjność firmy i przyspiesza jej rozwój.

Na linii styku możliwości organizacyjnych biznesu, zaplecza naukowego uczelni wyższych i potencjału utalentowanych, młodych ludzi rodzą się najlepsze pomysły
i innowacyjne rozwiązania.


Dodatkowych informacji udziela:

Dagmara Kaczmarek, Motorola Solutions

e-mail: dagmara.kaczmarek@motorolasolutions.com

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Jaka jest przyszłość VR i AR w reklamie i handlu? Za nami Augmented Advertising Biuro prasowe
2019-05-20 | 18:00

Jaka jest przyszłość VR i AR w reklamie i handlu? Za nami Augmented Advertising

Badacze, marketingowcy, sprzedawcy oraz praktycy wdrożeń technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości spotkali się w Warszawie, podczas pierwszej w Europie Środkowo-Wschodniej
IT i technologie Cyfrowy rozwój biznesu z SAP Business One
2019-05-20 | 15:00

Cyfrowy rozwój biznesu z SAP Business One

W ubiegłym tygodniu, w Krakowie odbył się SAP Business One RoadShow. Wydarzenie zainaugurowało cykl spotkań z przedsiębiorcami, organizowanych przez SAP Polska, przy wsparciu firm
IT i technologie Ricoh przejmuje LAKE Solutions AG
2019-05-20 | 14:54

Ricoh przejmuje LAKE Solutions AG

Szwajcarski oddział Ricoh ogłosił przejęcie Lake Solutions AG – firmy świadczącej usługi IT z zakresu przechowywania danych, bezpieczeństwa oraz integracji z chmurą. Dzięki tej

Kalendarium

Telekomunikacja

Ponad 80 proc. młodych firm jest zainteresowanych współpracą z korporacjami. To dla nich szansa na dostęp do nowych technologii i działań marketingowych

Wsparcie mentoringowe i pomoc w komercjalizacji nowych rozwiązań to główne potrzeby młodych przedsiębiorstw. Rozwój może umożliwić im współpraca z korporacjami i dużym biznesem, a – jak wynika z badań Fundacji StartUp Poland – ponad 80 proc. start-upów jest otwartych na takie rozwiązanie. Naprzeciw potrzebom w tym zakresie wychodzi zainicjowany przez UPC Polska program THINK BIG, który wspiera młode firmy rozwijające swój biznes w oparciu o nowe technologie. W tegorocznej, już szóstej edycji zostaną wyłonione najlepsze rozwiązania, które wspierają cyfrową transformację.

Ochrona środowiska

Europejska gospodarka traci na smogu setki miliardów euro rocznie. Innowacje w energetyce pomogłyby zaoszczędzić 180 mld w ciągu 7 lat

Smog – zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej – odpowiada za ok. 10 proc. przedwczesnych zgonów na świecie i kosztuje unijną gospodarkę nawet 475 mld euro rocznie. Wdrożenie innowacyjnych technologii w energetyce może przynieść nawet 183 mld euro oszczędności w ciągu nadchodzących 7 lat. Są wśród nich niskoemisyjne systemy grzewcze, tzw. generacja rozproszona, elektromobilność i niskoemisyjny transport czy wykorzystanie odpadów jako surowca do produkcji energii. – To na nich będzie się opierała ewolucja systemu energetycznego, która pozwoli nam zrealizować cele w obszarze jakości powietrza – podkreśla Marcin Lewenstein, dyrektor ds. innowacji w InnoEnergy.

Finanse

Polski rynek ubezpieczeń nadrabia zaległości wobec bardziej rozwiniętych krajów. Pomaga w tym proces łączenia się firm w duże grupy

Polska to rynek z dużym potencjałem, ale również z dużym niedoubezpieczeniem – ocenia Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Gothaer TU S.A. Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że pod względem wartości składki przypisanej brutto Polska plasuje się dopiero na 14. pozycji w Europie i wciąż ma do nadgonienia duży dystans względem Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Rodzimy rynek ubezpieczeniowy jest też w fazie dynamicznych zmian, a wiodącymi trendami są wszechobecna cyfryzacja i konsolidacja. W trakcie tego procesu jest też TU Gothaer, które lada moment pojawi się na rynku pod nowym brandem – Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń SA Vienna Insurance Group.

Finanse

80 proc. dużych firm angażuje się społecznie. Dla wielu staje się to ważnym elementem strategii

Duże firmy angażują się w działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Robi to już 80 proc. z nich. CSR zwiększa zaufanie do przedsiębiorstwa – 83 proc. przedstawicieli pokolenia Y uznaje, że sukces firmy powinien wykraczać poza wyniki finansowe. Zdecydowana większość uważa, że największe firmy mają odpowiedni potencjał, by rozwiązywać problemy gospodarcze i społeczne. Przykładem takiego przedsiębiorstwa, jest Benefit Systems. Firma jako pierwsza spółka publiczna z regionu Europy Środkowo-Wschodniej otrzymała tytuł B Corporation przyznawany organizacjom, które w strategie działalności trwale wpisują zasady społecznej odpowiedzialności biznesu.