Komunikaty PR

Ptak uderza w samolot co 24 minuty: czy powinieneś się obawiać?

2019-05-28  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania Skycop ( 0.23 MB )

Strajk pracowników to druga najbardziej wyniszczająca sytuacja w lotnictwie. Pierwsze miejsce zajmują zderzenia z ptakami, które mogą poważnie uszkodzić samolot. Eksperci Skycop przeanalizowali te podniebne incydenty.

Ptaki migrują dwa razy w roku. Wiosną, od marca do kwietnia (a nawet czerwca) większość ptaków powraca do Europy i kieruje się do swoich ulubionych miejsc. Kiedy dni stają się coraz krótsze, ptaki wyruszają do ciepłych krajów. Zazwyczaj wylatują we wrześniu lub październiku. Zmiany klimatyczne spowodowały jednak, że migracje rozpoczynają się około tydzień wcześniej i trwają dłużej.

Być może nie wszyscy o tym pamiętają, ale ptaki latały na długo przed ludźmi. Nie chcą też pozbyć się tego nawyku, dlatego samoloty muszą dzielić przestrzeń powietrzną z pierzastymi towarzyszami. Według danych Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) zebranych w latach 1990-2015 z samolotami cywilnymi miało styczność 177 269 dzikich zwierząt (ptaków i zwierząt lądowych). Ptaki są odpowiedzialne za ponad 90% tych incydentów. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podaje, że w latach 2011-2014 odnotowano 65 139 zderzeń z ptakami, a liczby te mogą wzrosnąć w związku z wprowadzeniem lepszych technik sprawozdawczych.

Na ptaki można natknąć się zwykle podczas startu lub podejścia do lądowania. Nie są one jednak wyposażone w silniki odrzutowe, więc nie dorównują typowym wysokościom przelotowym samolotów pasażerskich. To dlatego według ICAO do 90% wszystkich wypadków z udziałem ptaków doszło w pobliżu lotnisk. FAA twierdzi natomiast, że mniej niż 8% zderzeń miało miejsce powyżej 900 metrów, a aż 61% na wysokościach poniżej 30 metrów. To niewielkie pocieszenie dla samolotu, w który uderzył sęp 11 kilometrów nad Wybrzeżem Kości Słoniowej i nie bez powodu uznano to za rekordową wysokość lotu ptaka.

Ponadto, ptaki nienawidzą latać w nocy tak samo jak ty, więc do większości zderzeń dochodzi w ciągu dnia. Okazuje się więc, że za lotami trwającymi całą noc może przemawiać coś więcej niż niska cena biletu.

Co się dzieje, gdy samolot uderzy w ptaka? Zazwyczaj cierpią na tym zwrócone do przodu krawędzie samolotu – skrzydła, ogon, nos. W przypadku w zasadzie wszystkich liniowców pasażerskich najsłabszym ogniwem są jednak silniki. W trakcie startu maszyny działają ogromne siły. Podczas gdy normalnie mógłbyś rzucać kurczakami w łopatki wyłączonego silnika odrzutowego nie wyrządzając jakiekolwiek szkody (proszę nie rób tego), to jeśli w trakcie lotu choćby jedna łopatka ulegnie uszkodzeniu, może dojść do awarii kaskadowej i utraty silnika.

Według specjalistów nowe rozwiązania konstrukcyjne łopatek silnika zmniejszają prawdopodobieństwo, że zassanie ptaka doprowadzi do poważnej awarii, ale statystycznie 5% zassań ptaków powoduje konieczność wymiany silnika. Najczęściej uszkodzone części mogą być wymieniane na lotnisku – choć ich uzyskanie może stanowić problem. Niedawno Airbus A321-200N należący do British Airways, który leciał z Heathrow do Bukaresztu, zderzył się z ptakami podczas lądowania, a naprawa doprowadziła do 5-godzinnego opóźnienia następnego lotu.

Oczywiście ptaki mogą uderzyć w inne części samolotu. W samolotach pasażerskich jest małe prawdopodobieństwo, aby przedostały się przez przednie szyby – co może stanowić zagrożenie w przypadku mniejszych samolotów. Zwierzęta mogą również uszkodzić takie elementy samolotu, jak Rurka Pitota, która mierzy prędkość samolotu – zagnieżdżenie się os w jednej z nich jest uważane za przyczynę katastrofy lotu Birgenair 301 w 1996 roku. Z kolei na początku maja startujący w Bukareszcie Airbus A321-200 należący do Wizzair doświadczył zderzenia z ptakiem, co doprowadziło do utraty radaru pogodowego.

Obecnie lotniska zmagają się z czymś więcej niż zderzenia z ptakami. Coraz większym problemem stają się drony – w wielu miesięcznych raportach lotnisk pojawia się informacja o uziemieniu maszyn w związku z doniesieniami o bezzałogowych statkach powietrznych (UAS). Doszło do tego na początku maja np. we Frankfurcie! Drony są niebezpieczne, ponieważ mogą być celowo skierowane na samolot, a niektóre ich elementy mogą spowodować uszkodzenia znacznie poważniejsze niż ptaki.

Poza obawami dotyczącymi bezpieczeństwa, zderzenia z ptakami to bardzo zła wiadomość, jeśli masz nadzieję ubiegać się o odszkodowanie za lot. Według Rozporządzenia 261/2004 stanowią wyjątek, którego linie lotnicze nie są w stanie przewidzieć ani zapobiec mu. Przecież pilot nie może zatrąbić klaksonem, aby ptak odsunął się. Lotniska też niewiele mogą zdziałać, choć oczywiście aby podnieść bezpieczeństwo i zminimalizować prawdopodobieństwo zderzenia z ptakami wykorzystują między innymi ptaki drapieżne, pirotechnikę i inne metody.

Możemy się spodziewać wzrostu liczby zderzeń z ptakami. Zasady dotyczące odszkodowań prawdopodobnie się nie zmienią. Jeśli jednak opóźnienie czy odwołanie lotu nie jest spowodowane uderzeniem ptaka, lub jeśli doświadczysz nadkompletu rezerwacji, zgłoś roszczenie za pośrednictwem Skycop. Z odszkodowaniem w wysokości do 600 euro za lot i bez ryzyka finansowego w przypadku niepowodzenia, byłoby nierozsądnie tego nie robić!

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Lotnictwo Wirtualna kuchnia dla lotnictwa Biuro prasowe
2019-09-18 | 01:00

Wirtualna kuchnia dla lotnictwa

SATS, największy dostawca rozwiązań gastronomicznych i usług dla linii lotniczych w Azji, oraz Dassault Systèmes poinformowały, że z powodzeniem zastosowały pierwszą cyfrową kopię
Lotnictwo W sobotę 50. rocznica lądowania na Księżycu
2019-07-17 | 15:40

W sobotę 50. rocznica lądowania na Księżycu

Choć od pierwszego lądowania człowieka na Księżycu mija w tym roku 50 lat, dotychczas tylko 12 osób miało szansę stanąć na jego powierzchni. Ostatnia załogowa misja miała miejsce
Lotnictwo XSun współpracuje z Dassault Systèmes
2019-07-09 | 01:00

XSun współpracuje z Dassault Systèmes

Firma Dassault Systèmes poinformowała o kolejnym kroku milowym w ramach programu 3DEXPERIENCE Lab startup accelerator program, który ma za zadanie wspierać innowacyjne rozwiązania

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Obniżka podatku PIT nie obciąża budżetu państwa tak bardzo jak program Rodzina 500 plus. Może być jednak kłopotem dla dużych miast

Obniżony od października o punkt procentowy podatek od osób fizycznych objął osoby pracujące na etatach, umowach-zleceniach, umowach o dzieło, prowadzących działalność gospodarczą oraz emerytów i rencistów. Zdaniem ekspertów, o ile państwo ma możliwości zrekompensowania ubytku poprzez emisję długu czy nowelizację budżetu, o tyle duże miasta odczują mniejsze wpływy z podatków bardziej dotkliwie. Choć w przypadku nisko zarabiających różnice będą symboliczne, to w skali kraju obniżka będzie napędzać konsumpcję.

Problemy społeczne

Ponad połowa Polaków uważa, że sztuczna inteligencja wpływa na ich życie codzienne. Wielu obawia się, że odbierze im prywatność i miejsca pracy

Prawie 90 proc. Polaków zna pojęcie sztucznej inteligencji, jednak nie zawsze wiedzą, co naprawdę oznacza. Wprawdzie dostrzegają korzyści związane np. z poprawą komfortu życia czy bezpieczeństwa w miejscu pracy, ale też mają wiele obaw, np. o to, że technologia odbierze im miejsca pracy. Tylko co szósta osoba skorzystałaby z pomocy urządzenia opartego na SI zamiast lekarza – wynika z raportu NASK „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce”. Tymczasem to właśnie odpowiednie nastawienie społeczeństwa jest niezbędne, by polska gospodarka mogła faktycznie rozwijać działania oparte o tę technologię.

Infrastruktura

Budowa farm wiatrowych na Bałtyku może pobudzić przemysł stoczniowy i całą gospodarkę. Przy wielomiliardowych inwestycjach kluczowe jest stabilne otoczenie prawne

PGE Baltica, PKN Orlen i Polenergia są obecnie na najbardziej zaawansowanym etapie projektów budowy farm wiatrowych na Bałtyku. – To właśnie te trzy podmioty ukształtują rynek morskiej energetyki wiatrowej w Polsce do 2030 roku – ocenia Mariusz Witoński, prezes Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. W nadchodzących latach na Bałtyku ma nastąpić boom inwestycyjny, który może dać impuls do rozwoju portów, pobudzić przemysł stoczniowy i całą gospodarkę. Dla inwestorów kluczowe są jednak stabilne warunki legislacyjne do budowy farm wiatrowych na Bałtyku, ponieważ są to projekty liczone w miliardach złotych. Sektor morskiej energetyki wiatrowej chce, żeby zostały one zagwarantowane specjalną ustawą.

Finanse

6 proc. PKB na służbę zdrowia to minimum. Starzenie się społeczeństwa i coraz droższe świadczenia wymuszą dalszy wzrost nakładów

Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej pod względem nakładów na ochronę zdrowia. Te zgodnie z przyjętą w ubiegłym roku ustawą mają stopniowo wzrosnąć do poziomu 6 proc. PKB do 2025 roku. Eksperci oceniają, że to minimum, które powinno być stopniowo podnoszone. Wzrost wydatków wymusza m.in. niekorzystna demografia i nowe, droższe technologie, które pojawiają się w ochronie zdrowia. – Najważniejszym kierunkiem jest wzrost efektywności, żebyśmy z zasobów, z których w tej chwili korzystamy, byli w stanie wycisnąć jak najwięcej – podkreśla były wiceminister zdrowia Marcin Czech.