Komunikaty PR

Światowy rynek lotniczy coraz bardziej rozgrzany

2018-12-18  |  11:10
Biuro prasowe
Do pobrania RynekLot ( 0.02 MB )

Według danych IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) w 2017 r. globalna liczba pasażerów po raz pierwszy przekroczyła 4 mld, a do 2036 roku ma się podwoić. Za rekordowy wzrost odpowiadają przede wszystkim rynki wschodzące, w tym Chiny, w których tylko w tym roku obsłużonych zostanie 612 mln pasażerów (wzrost 11 proc. r/r). Eksperci coraz częściej mówią o przegrzaniu rynku, na którym zaczyna brakować maszyn oraz załóg. Czy globalna sytuacja wpłynie na polski rynek lotniczy?

Sytuację na rynku lotniczym najlepiej oddaje prognoza światowego giganta tej branży. Według najnowszych szacunków Boeinga, do 2037 r., amerykański producent sprzeda do Chin 7,7 tys. nowych samolotów o wartości 1,2 biliona dolarów. To wzrost prognoz aż o 6,2 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Choć Chiny są najlepszym przykładem obrazującym hossę na rynku lotniczym, to według Krzysztofa Wójtowicza, Prezesa Portu Lotniczego Lublin, sytuacja w Europie również wygląda dynamicznie. - Światowy współczynnik mobilności się zwiększa i wszelkie prognozy mówią nam, że podróżowanie samolotem będzie zjawiskiem coraz powszechniejszym. Tylko dwóch największych tanich przewoźników w naszej części Europy, Ryanair i Wizzair, chce do 2024 r. zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów aż o 50 proc (Ryanair planuje 200 mln pasażerów, a Wizzair 150 mln). – zaznacza Krzysztof Wójtowicz. Czy rynek nadąży za wzrostem zainteresowania lataniem?

Podaż nie nadąża za popytem

Linie lotnicze przyzwyczaiły nas do tego, że oferują coraz większą siatkę połączeń. Nie dziwią już połączenia z lotnisk regionalnych do Gruzji, na Ukrainę, czy do Tel Awiwu. Jednak sytuacja na rynku lotniczym zmienia się, na co coraz częściej wskazują eksperci. - Globalny ruch lotniczy jest na rekordowym poziomie i z tego powodu brakuje pilotów, którzy są przejmowani przez rynki wschodzące. Do tego dochodzą niestabilne ceny ropy, ograniczona liczba maszyn oraz brak pewności co do kształtu siatki portów lotniczych w Polsce i mamy powód przyspieszenia procesu optymalizacji połączeń oferowanych przez linie lotnicze. - wyjaśnia Krzysztof Wójtowicz.

Koniunktura na światowym rynku lotniczym może mieć wpływ na rozwój branży w Polsce. W związku z problemami, linie lotnicze podążają za najbardziej dochodowymi kierunkami. Pierwsze tego oznaki można było zaobserwować już w 2013 r., kiedy rynek lotniczy w Polsce rósł stabilnie, a pomimo tego, gigant wśród przewoźników lotniczych, Ryanair, podjął decyzję o przeniesieniu kilku samolotów doz bogatszej Europy Zachodniej. Ta decyzja spowodowała znaczną zmianę prognoz wielu portów lotniczych w Polsce.

Obecnie sytuacja na rynku lotniczym w Polsce zaczyna przypominać tę z 2013 r. W czerwcu Wizzair zlikwidował swoją bazę w Lublinie, a we wrześniu funkcjonującą od 10 lat w Poznaniu. Likwidacja oznacza ograniczanie siatki połączeń lotniczych w całej Polsce, bowiem samoloty zasilały bazy w Katowicach, Gdańsku i Warszawie. A według Macieja Kłosa, Dyrektora Naczelnego firmy doradczej International Business Advisors, kolejne linie lotnicze analizują rentowność połączeń z polskimi lotniskami regionalnymi, które mogą przegrać rywalizację ze swoimi odpowiednikami na zachodzie Europy. - Coraz częstszym kryterium organizacji sieci połączeń przez linie lotnicze, będą przychody z działalności pozalotniczej. W dobie rekordowego popytu na usługi lotnicze, a jednocześnie ograniczonej podaży, nastąpi zmiana modelu siatki połączeń na te najbardziej rentowne  zachodnioeuropejskie. Głównym kryterium będzie nie tylko zysk ze sprzedaży biletów, ale również zasobność portfela pasażerów, którzy podczas lotów dokonują zakupów. – ocenia Maciej Kłos.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Lotnictwo AirHelp Score 2019: Gdańsk 5. najlepszym lotniskiem na świecie Biuro prasowe
2019-05-14 | 10:00

AirHelp Score 2019: Gdańsk 5. najlepszym lotniskiem na świecie

Tegoroczny ranking najlepszych lotnisk na świecie AirHelp Score otwiera Hamad International Airport. Kolejne miejsca w czołówce zajęły porty Tokyo International Airport oraz Athens
Lotnictwo Lagardère Duty Free Polska opowiada o sprzedaży w branży lotniskowej
2019-05-13 | 09:00

Lagardère Duty Free Polska opowiada o sprzedaży w branży lotniskowej

Wczoraj w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się konferencja „Sprzedaż oparta na wartościach” zorganizowana przez Lagardère Duty Free Polska, operatora
Lotnictwo Linie Emirates prezentują swój pawilon na Expo 2020 w Dubaju
2019-05-03 | 11:00

Linie Emirates prezentują swój pawilon na Expo 2020 w Dubaju

Przewoźnik rozpoczął budowę pawilonu inspirowanego hasłem mobilności. Dla zwiedzających zaplanowano szereg atrakcji związanych z przyszłością lotnictwa. Każdego dnia, podczas

Kalendarium

Infrastruktura

Pomorskie stawia na innowacyjną branżę stoczniową. Region chce przyciągać kolejne firmy z tego sektora

Potencjał sektora stoczniowego w Polsce dynamicznie się rozwija, a firmy działające w tej branży dostają zamówienia na coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty. Na gdańskiej Wyspie Ostrów – dzięki rewitalizacji terenów postoczniowych prowadzonej przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną – powstaje nowoczesna infrastruktura, która ma zachęcać do inwestycji kolejne firmy z sektora morskiego. Powstawanie innowacji w branży napędzane jest także przez programy wsparcia dla start-upów i kształcenie kadr z zakresu automatyzacji i programowania.

Przemysł

4,5 mld zł może w tym roku trafić z NCBR do polskich spółek. Firmy muszą spełnić tylko jeden warunek – muszą być innowacyjne

Wsparcie w wysokości 50 mld zł i ponad 10 tys. umów zawartych z beneficjentami – to bilans 10 lat działalności Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Tylko w tym roku NCBR ma do rozdysponowania kolejne 4,5 mld zł, z czego blisko połowę w ramach konkursu Szybka Ścieżka, która cieszy się największym zainteresowaniem przedsiębiorstw. O granty może się starać w zasadzie każda firma, głównym warunkiem jest jednak innowacyjność projektu i komponent badawczo-rozwojowy.

Transport

Przybywa zielonych autobusów w Polsce. W 2018 roku na ulice miast wyjechało 317 autobusów z alternatywnymi napędami

Sprzedaż ekologicznych autobusów miejskich dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku na drogi polskich aglomeracji wyjechało 317 ekoautobusów, w tym 63 elektryki i 200 hybryd. – w połączeniach między miastami udział tych pojazdów jest niewielki, bo trudno je wykorzystywać na dalekich trasach – mówi Bogdan Kurys, wiceprezes firmy Sindbad. Jednak flota autokarów także staje się coraz bardziej ekologiczna. – Potrzeba wymiany sprzętu jest wymuszona, inaczej nie moglibyśmy realizować połączeń międzynarodowych – ocenia Kurys.

Konsument

Od lipca program Rodzina 500+ będzie obejmował 6,8 mln dzieci. Nie wpłynął na dzietność, ale ma pozytywny wpływ na gospodarkę

Statystyki GUS pokazują, że program Rodzina 500+ nie jest skutecznym narzędziem kształtowania polityki demograficznej, ale – jak podkreśla były minister finansów Stanisław Kluza – należy go pozytywnie oceniać w kontekście jego długoterminowego oddziaływania na gospodarkę i kształtowania polityki prorodzinnej państwa. Rodzina 500+ jest programem o charakterze sprawiedliwościowym, redystrybucyjnym i istotnie przekłada się na stabilny i zrównoważony rozwój gospodarczy – uważa ekonomista.