Komunikaty PR

Dlaczego rower miejski na dużą skalę jest ważny?

2018-06-26  |  11:45

W ostatnich latach obserwujemy w całej Polsce rosnącą popularność publicznych wypożyczalni rowerów. Kolejne miasta uruchamiają swoje systemy, a Polacy masowo decydują się na co dzień korzystać z jednośladów. O tym czym są , jak działają i co sprawia, że coraz chętniej przekonujemy się do tego środka transportu przeczytacie poniżej.

Czym jest rower publiczny?

Pierwsze systemy wypożyczalni rowerów sięgają swoimi początkami lat 60 w Holandii i 90
w Danii. To właśnie te kraje najbardziej kojarzą nam się z powszechnym korzystaniem
z rowerów na co dzień i to właśnie tam swoje początki miała rowerowa rewolucja, która teraz rozprzestrzenia się po niemal wszystkich zakątkach Europy. Wypożyczalnie działają na bardzo prostych zasadach. Rowery rozmieszczone są w specjalnych, samoobsługowych stacjach - punktach wypożyczeń, rozsianych po mieście. Z nich możemy jednoślad wziąć
i zwrócić w dowolnym punkcie po zakończeniu jazdy. Za korzystanie z systemu pobierana jest niewielka opłata, naliczana za każdą godzinę wypożyczenia, choć często pierwsze 15-20 minut jest darmowe. Pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło swój system była Warszawa. Od 2012 roku funkcjonuje tam system pod nazwą Veturilo. Obecnie jest to już piąta co do wielkości sieć w Europie.

Jak to działa w Katowicach?

Od 2015 roku możemy wypożyczać rowery w systemie City by bike. Jego początki były skromne. W pierwszym roku do dyspozycji mieszkańców oddano 3 stacje i 40 rowerów.
W kolejnych latach system był powiększany i aktualnie liczy on 388 rowerów i 48 stacji dokujących. Niestety jak pokazują statystyki, to stanowczo za mało jak na potrzeby i potencjał miasta. W opublikowanym niedawno raporcie na popularnym portalu rowerowym dadelo.pl Katowicki system znalazł się na odległym, 15 miejscu w Polsce. Lepiej sklasyfikowane były nie tylko duże metropolie takie jak Warszawa, Łódź czy Poznań, ale także mniejsze ośrodki: Kołobrzeg, Grodzisk Mazowiecki i Stalowa Wola.

Jak stworzyć dobrze działający system?

O sukcesie i popularności systemu rowerów publicznych decyduje kilka czynników. Pierwszym z nich jest duża i gęsta sieć wypożyczalni. Ludzie będą korzystać z rowerów publicznych wtedy, kiedy będą mieli pewność że mogą nimi wszędzie dojechać. Przyjmuje się, że optymalnie stacje powinny być zlokalizowane w promieniu 500 metrów od siebie. Tak zrobiono w Łodzi. System ruszył w 2016 roku i już na starcie liczył aż 100 stacji.
W centrum miasta powstały niemal na każdym rogu, a więc mieszkańcy od razu przekonali się, że rower można wszędzie wypożyczyć i wszędzie zwrócić. Kolejne lata to budowa następnych stacji i coraz więcej Łodzian na co dzień przemieszczających się po mieście na dwóch kółkach.

Rozmieszczenie stacji musi się też pokrywać ze szlakami komunikacyjnymi w mieście. Powinny one być zlokalizowane tam, gdzie w ciągu dnia przemieszcza się najwięcej ludzi,
w pobliżu węzłów komunikacyjnych i przystanków komunikacji publicznej. Mówi się, że rower miejski służy pokonywaniu "ostatniej mili" czyli końcowego odcinka podróży rozpoczętej wcześniej komunikacją miejską bądź samochodem.

Nie mniej ważny jest również komfort jazdy i wypożyczania rowerów. Operatorzy systemów oferują aplikacje na smartfony za pomocą, których możemy rowery wypożyczać
i doładowywać konto. Niestety często zdarza się, ze wiele do życzenia pozostawia stan techniczny pojazdów. Usterki są chlebem powszednim a ich naprawianie sporym wyzwaniem.

Co nas czeka w przyszłości?

Myli się ten, kto sądzi, że sama możliwość wypożyczania rowerów to szczyt możliwości. Coraz częściej operatorzy systemów oferują różnorodne udogodnienia. Pojawiają się tandemy, cargo, rowery z fotelikami dla dzieci a także rowery elektryczne. Coraz więcej systemów oferuje możliwość wypożyczenia i zwrotów rowerów w dowolnym miejscu, poza wyznaczonymi stacjami dzięki zamontowanym nadajnikom GPS. W kolejnych latach będziemy świadkami coraz bardziej postępującej rewolucji w mobilności miejskiej. Jedno jest pewne, z tej drogi nie ma odwrotu. Z korzyścią dla środowiska i naszej kondycji.

Łukasz Borowski

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Ten startup razem z Samsung Inkubator uczy odpowiedzialnej mody Biuro prasowe
2020-05-27 | 18:00

Ten startup razem z Samsung Inkubator uczy odpowiedzialnej mody

Branża modowa zużywa rocznie 90 mln ton tekstyliów, z czego około 20 mln ton trafia na śmietnik. Dlatego walkę z tym zjawiskiem podejmuje coraz więcej organizacji czy
Ochrona środowiska Susza zagraża nam wszystkim. Sprawdź, jak oszczędzać wodę i pieniądze
2020-05-26 | 11:15

Susza zagraża nam wszystkim. Sprawdź, jak oszczędzać wodę i pieniądze

Problem suszy dotyczy każdego z nas – zasoby wodne Polski są jednymi z uboższych w Europie. Władze podejmują działania zachęcające do uczestniczenia w projektach,
Ochrona środowiska Beztroski recykling prowadzi do większej ilości śmieci na składowiskach odpadów
2020-05-25 | 01:00

Beztroski recykling prowadzi do większej ilości śmieci na składowiskach odpadów

Statystyczny Polak przyznaje się do zużywania ponad 280 plastikowych butelek i ponad 100 jednorazowych kubków do kawy rocznie.   Wyniki sondażu pokazują, że 34%

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Lotnictwo

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem. Straty liczą także polskie lotniska i działający w kraju przewoźnicy. Terminal pasażerski Portu Lotniczego w Gdańsku obsługiwał dziennie 14 tys. pasażerów, dziś jest to znacznie poniżej 100 osób. – Każdy miesiąc postoju generuje kilkanaście milionów złotych kosztów, a niestety nie wiadomo, jak długo będzie trwał powrót do normalności – mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk.

Prawo

W czerwcu wygasa pomoc dla firm w ramach tarczy antykryzysowej. Pilnie potrzebne są zasady funkcjonowania w nowej normalności

Mimo tradycyjnego rozdźwięku między związkowcami a pracodawcami w obliczu pandemii obie strony starają się zgodnie działać w celu uratowania firm, a co za tym idzie, miejsc pracy. – Nalegamy na to, aby już dzisiaj, zanim wejdziemy w III kwartał, jak najszybciej zbudować przepisy, które umożliwią pracownikom i pracodawcom przetrwanie tego najcięższego okresu – mówi przedstawiciel Forum Związków Zawodowych. Wśród niezbędnych regulacji wymienia te promujące powrót przedsiębiorstw do pełnego funkcjonowania i utrzymywania zatrudnienia, a także konieczność dostosowywania rozwiązań do poszczególnych branż.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Farmacja

Odkryta przez polskich naukowców cząsteczka 1-MNA pomoże w walce z koronawirusem. Może wzmocnić odporność i wspomóc organizm w walce z infekcjami wirusowymi [DEPESZA]

Naukowcy od lat próbują opracować przeciwciała do nowych metod leczenia infekcji bakteryjnych i wirusowych. Poszukują też cząsteczek, które pozwoliłyby szybciej zwalczać choroby. Odkryte niedawno przez polskich badaczy właściwości cząsteczki 1-MNA pomagają m.in. w walce z miażdżycą czy zakrzepami. Najnowsze badania wskazują, że może być pomocna także przeciw koronawirusowi, gdyż wykazujee właściwości przeciwzapalne.

Prawo

Koronawirus w wielu krajach może posłużyć za pretekst do ograniczania praw i wolności obywatelskich. Zmiany mogą obowiązywać także po ustaniu pandemii

Na całym świecie rządy zdecydowały się na wykorzystanie technologii i innych środków nadzoru w walce z pandemią SARS-CoV-2. Ta wyjątkowa sytuacja wiąże się też z ograniczeniami dotyczącymi przemieszczania się, prawa zgromadzeń czy prawa do prywatności. To, jak długo zostaną utrzymane, zależy w dużej mierze od społecznego przyzwolenia na takie działania. – Opinia publiczna skupiona na pandemii koronawirusa często bezrefleksyjnie się na nie godzi – podkreśla prawnik i ekspert Fundacji Panoptykon Wojciech Klicki.