Komunikaty PR

Śląsk i Mazowsze: gigantyczne koszty zagrożenia blackoutem

2019-01-13  |  23:00
Biuro prasowe

Gdyby pod koniec zeszłego roku doszło w całym kraju do ośmiogodzinnej przerwy w dostawie energii w całym kraju, straty dla gospodarki wyniosłyby aż 2,6 mld zł – wynika z najnowszego raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń pt. „Klimat ryzyka”. Honorowy patronat nad raportem objęło Ministerstwo Środowiska.

Największe koszty blackoutu poniósłby przemysł przetwórczy, blisko 1,2 mld zł. Gospodarstwa domowe straciłyby aż 551 mln zł. Najboleśniej straty odczułoby województwo mazowieckie. Blackout kosztowałby je 421,6 mln zł. Śląsk straciłby prawie 340 mln zł, a Wielkopolska prawie 300 mln zł.

- Warto pamiętać, że mówimy tylko o ośmiogodzinnej przerwie w dostawie prądu. Polska coraz częściej będzie narażona na tego typu kataklizmy. Wykonane w raporcie symulacje dowodzą, że na skutek rozwoju gospodarczego, zjawiska pogodowe będą powodować coraz większe straty – komentuje Rafał Mańkowski, ekspert-analityk PIU.

Prewencja albo katastrofa

Coraz większe ryzyko blackoutu to efekt rozwoju gospodarczego i zmian klimatycznych. Zimą zalegający śnieg może spowodować uszkodzenia sieci energetycznej. Tak było w 2008 r. w Szczecinie, gdzie awaria kosztowała ponad 50 mln zł. Z kolei przy upalnej pogodzie rośnie zapotrzebowanie na energię (np. klimatyzacja). Dodatkowo długi okres upałów przekłada się na trudności w chłodzeniu elektrowni, ponieważ przepływ wody w rzekach jest zbyt mały. Jednocześnie coraz częściej mamy do czynienia z burzami i gwałtownymi wiatrami, które są zagrożeniem dla infrastruktury przesyłowej.

- Jedyną skuteczną bronią na tego typu zjawiska, jest spójna strategia zarządzania ryzykiem katastrof, uwzględniająca rolę administracji centralnej, samorządów i sektora prywatnego – podkreśla Rafał Mańkowski.

Brak świadomości i procedur zarządzania ryzykiem

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) w raporcie „Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie?” przygotowanym wraz z firmą Deloitte, wskazuje, jak minimalizować potencjalne straty, związane z katastrofami. Autorzy raportu zwracają uwagę, że w Polsce brakuje dostatecznej świadomości społecznej oraz procedur zarządzania ryzykiem.

- Wiele przedsiębiorstw nie wie w praktyce, jak powinny postępować i o ile obniżyć pobór energii elektrycznej, aby zrobić to w sposób efektywny i bezpieczny. Konieczna jest również edukacja gospodarstw domowych, jak reagować na ostrzeżenia i wezwania o ograniczeniu poboru energii - zauważa Rafał Mańkowski.

Rolą ubezpieczycieli jest m.in. precyzyjna ocena ryzyka i efektywna likwidacja szkód, ale dużą odpowiedzialność dotyczy państwa i władz w wymiarze lokalnym. Zaliczają się do niej:

  • prewencja i edukacja
  • tworzenie map zagrożeń katastrofami naturalnymi
  • odpowiednia polityką zagospodarowania przestrzennego
  • dostosowanie norm budowlanych do zagrożeń
  • wzmocnienie roli nadzoru budowlanego

PIU

Raport „Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie?” można pobrać na stronie: https://nawypadekgdy.pl/wp-content/uploads/2018/12/181212_PIU_raport-klimatyczny.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
11 Forum Gospodarcze TIME. Najważniejsze wnioski, opinie i wypowiedzi Biuro prasowe
2019-03-08 | 11:00:45

11 Forum Gospodarcze TIME. Najważniejsze wnioski, opinie i wypowiedzi

11 Forum Gospodarcze TIME za nami. Przez dwa dni ponad 700 uczestników, w tym liderzy rynku ICT, ministrowie, przedstawiciele izb gospodarczych, instytucji naukowych, badawczych, jak
BRAK ZDJĘCIA
2019-03-06 | 12:00

Naval Group signs the Strategic Partnering Agreement

A significant milestone has been achieved today with the signing of the Future Submarine Program Strategic Partnering Agreement (SPA) by the Commonwealth of Australia (CoA) and Naval Group. The agreement was signed in the presence of Prime
Ferratum Business - rusza nowa oferta faktoringu dla polskiego MSP
2019-02-25 | 21:00

Ferratum Business - rusza nowa oferta faktoringu dla polskiego MSP

Ferratum Oyj (dalej "Ferratum" lub "Grupa") informuje o uruchomieniu usług finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce poprzez

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Telekomunikacja

Sieć 5G pozwoli na rozwój nowych modeli biznesowych i usług. Wymaga to jednak pilnych zmian w prawie oraz w sposobie wykorzystywnia danych przez firmy

Zbyt rygorystyczne normy pola magnetycznego, konieczność uporządkowania zakresu częstotliwości, żeby móc je alokować do 5G, oraz przygotowanie polskich przedsiębiorstw do tego, żeby były w stanie w pełni z tej technologii korzystać, to obecnie największe bariery dla rozwoju sieci 5G w Polsce – uważa Wojciech Pytel, członek rady nadzorczej Polkomtela i Netii. Jak podkreśla, firmy muszą przede wszystkim zrozumieć, jak wielkie znaczenie dla ich rozwoju mają dane i nauczyć się je lepiej wykorzystywać. – Także klient musi zrozumieć, że wchodzimy w nowy świat, który jest bardzo mocno zrobotyzowany – dodaje Wojciech Pytel. 

Prawo

Liczba mikroprzedsiębiorców w Polsce rośnie z roku na rok. Blisko połowa dobrze ocenia swoją sytuację

W Polsce na tysiąc mieszkańców przypada średnio 58,6 mikrofirm. Stanowią 96 proc. wszystkich przedsiębiorstw, a 2/3 z nich to firmy jednoosobowe. Choć zwracają uwagę na uciążliwe bariery w prowadzeniu działalności – wysokie podatki, rosnące koszty zatrudnienia oraz konkurencję ze strony przedsiębiorstw działających w szarej strefie, to blisko połowa ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą. Ogólnie nasz mikroprzedsiębiorca ma się całkiem nieźle i oby tak dalej – ocenia Katarzyna Dębkowska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Finanse

Sektor usług biznesowych walczy o pracowników. Pracodawcy muszą się prześcigać w benefitach

Polski sektor usług biznesowych cechuje szybki rozwój i duże zapotrzebowanie na nowych pracowników. Najbardziej poszukiwani są kandydaci wielojęzyczni, posługujący się więcej niż jednym językiem obcym. Ze względu na niską podaż specjalistów i dużą rotację pracodawcy muszą przykładać coraz większą wagę do świadczeń pozapłacowych, które są już niemal równie istotne co wysokość wynagrodzenia. Obecnie kandydaci oczekują już nie tylko podstawowych benefitów, lecz także spersonalizowanych świadczeń dopasowanych do ich potrzeb.

Finanse

Sektor usług biznesowych walczy o pracowników. Pracodawcy muszą się prześcigać w benefitach

Polski sektor usług biznesowych cechuje szybki rozwój i duże zapotrzebowanie na nowych pracowników. Najbardziej poszukiwani są kandydaci wielojęzyczni, posługujący się więcej niż jednym językiem obcym. Ze względu na niską podaż specjalistów i dużą rotację pracodawcy muszą przykładać coraz większą wagę do świadczeń pozapłacowych, które są już niemal równie istotne co wysokość wynagrodzenia. Obecnie kandydaci oczekują już nie tylko podstawowych benefitów, lecz także spersonalizowanych świadczeń dopasowanych do ich potrzeb.