Komunikaty PR

Polacy gotowi więcej płacić za leczenie

2017-08-11  |  15:30

 

Ostatnie kilkanaście lat w Polsce przyniosło liczne zmiany społeczne, technologiczne, ekonomiczne, które swym zasięgiem objęły również medycynę. Zdrowie jest jednak wartością, którą Polacy od lat uznają za najważniejszą w życiu. Według badania GUS ma ono największe znaczenie dla 98,7% Polaków[1]. Nie dziwi zatem fakt, że eksperci wielu dziedzin starają się odpowiadać na pytania – jaki jest współczesny pacjent i jakie są jego potrzeby. Czerpiąc wiedzę z licznych analiz w tym zakresie, instytucje odpowiedzialne za zarządzanie w ochronie zdrowia aktualizują strategie działania podległych im podmiotów zarówno publicznych, jak i prywatnych.

Możemy powiedzieć, że prawdziwa rewolucja w usługach zdrowotnych zaczęła się w połowie lat 90. i trwa do dziś – mówi Grzegorz Byszewski, przedstawiciel Związku Pracodawców Medycyny Prywatnej. – Zadaniem wręcz niemożliwym byłoby wyobrażenie sobie współczesnego 20-latka pobierającego w kolejce o godzinie 6:00 rano numerek na wizytę do lekarza pierwszego kontaktu. Analitycy rynku medycznego podkreślają, że jesteśmy coraz bardziej wymagającymi i świadomymi pacjentami – wskazuje ekspert ZPMP.

Pacjenci chcą być traktowani w sposób profesjonalny, a jednocześnie partnerski. Nie boją się zadawania pytań zarówno dotyczących metod leczenia, posiadanego sprzętu diagnostycznego oraz zabiegowego, jak i spraw organizacyjnych czy posiłków dostępnych w trakcie hospitalizacji. – Jesteśmy świadkami zmiany świadomości pacjentów. Globalizacja ułatwia zdobycie informacji na temat najnowszych metod leczenia oraz samych leków. Jesteśmy gotowi dopłacać do opieki zdrowotnej, bo chcemy być zaopiekowani na najwyższym możliwym poziomie. Również dzisiejszy 60-latek ma zupełnie inne potrzeby i oczekiwania niż 60-latek 20 lat temu. Żyjemy dłużej, aktywniej, chcemy dostosowywać profilaktykę i opiekę zdrowotną do naszych potrzeb – podkreśla Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczny.

Polacy gotowi płacić więcej za ochronę zdrowia

O partnerstwo i dłuższe rozmowy trudno w gabinecie, w którym lekarz ma dosłownie kilka minut na zebranie wywiadu, badanie pacjenta, postawienie diagnozy oraz wydanie zaleceń. Być może także dlatego Polacy godzą się na współfinansowanie usług medycznych. Jak wynika z Narodowego Rachunku Zdrowia 2014 (NRZ), widoczny jest wzrost nakładów na ochronę zdrowia zarówno w wymiarze publicznym, jak i prywatnym[2]. Analizując strukturę finansowania, warto zauważyć, że aż 29% środków przeznaczanych na ochronę zdrowia pochodzi z prywatnych budżetów (z czego 22,9% stanowią wydatki bezpośrednie gospodarstw domowych)[3].

W przypadku ambulatoryjnych usług medycznych prywatne źródło finansowania wynosi 40,1% wszystkich wydatków w tym zakresie.

Według badania przeprowadzonego w lipcu 2017 r. na zlecenie Pracodawców RP[4] Polacy są gotowi na „zainwestowanie” w poprawę ochrony zdrowia, pod warunkiem że uzyskają większą dostępność do świadczeń medycznych lub odczują różnicę w funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia. Świadomość kosztów opieki medycznej wyraźnie rośnie – z badania wynika, że aż 39% respondentów zgodziłoby się na obniżenie swojego wynagrodzenia, aby zwiększyć nakłady na ochronę zdrowia. 18% zgadza się na zwiększenie podatków, by pozyskać dodatkowe środki na leczenie. W polskim społeczeństwie rośnie świadomość, że wiele problemów w ochronie zdrowia rozwiązać mogą tylko dodatkowe fundusze.

Podmioty prywatne odpowiadają na potrzeby pacjentów

Podmioty prywatne w dynamiczny sposób reagują na nieustannie zmieniające się potrzeby pacjentów. Systematyczna analiza stanu zdrowia Polaków skutkuje zmianami w zakresie profili prowadzonych działalności. Prywatne podmioty lecznicze inwestują w obszary medycyny, w których widać największy wzrost zachorowań, a także w telemedycynę. Odpowiadają też na zmiany demograficzne, tworząc placówki zajmujące się opieką długoterminową. Wspólną cechą tych wszystkich działań jest wyjście naprzeciw pacjenta i jak najlepsze spełnienie oczekiwań – co musi wiązać się z najwyższą jakością świadczeń medycznych.

Wysiłki oraz uwaga skupiona na zdrowotnych potrzebach społeczeństwa zaowocowały powstaniem silnego sektora prywatnej opieki medycznej. Stanowi on w coraz większej liczbie świadczeń medycznych uzupełnienie oferty lub realną alternatywę finansowaną ze środków publicznych.

 

[1] Źródło: Badanie spójności społecznej. Edycja II – prezentacja pierwszych wyników GUS, 20 listopada 2015, str. 6.

[2] Źródło: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/ambulatoryjna-opieka-zdrowotna-w-2016-r-,13,1.html [dostęp: 01.08.2017 r.]

[3] Tamże.

[4] Źródło: http://pracodawcyrp.pl/wydarzenia/zwiekszenie-finansowania-sluzby-zdrowia-czy-polacy-naprawde-tego-chca

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Farmacja Akustone z rekomendacją Instytutu Narządów Zmysłów Biuro prasowe
2017-08-08 | 14:00

Akustone z rekomendacją Instytutu Narządów Zmysłów

Akustone - wyrób medyczny przeznaczony do higieny uszu opracowany przez firmę Aflofarm Farmacja Polska otrzymał oficjalną rekomendację Instytutu Narządów Zmysłów w
Farmacja BRAK ZDJĘCIA
2017-07-03 | 11:10

Cała prawda o pracy w aptece

Jeśli komuś wydaje się, że farmaceuta w aptece jedynie stoi za ladą i realizuje recepty, to jest w dużym błędzie. Już sam fakt, że apteka składa się z przynajmniej 16 pomieszczeń pokazuje, że nie jest to, jak mogłoby
Farmacja Gedeon Richter wspiera studentów farmacji
2017-06-29 | 10:10

Gedeon Richter wspiera studentów farmacji

Tegoroczna, 3. edycja projektu “RECEPTA na sukces w farmacji” była bardzo emocjonalna. Prawie 200. studentów wzięło udział w spotkaniach organizowanych na uczelniach, a

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Wypożyczenie auta na krótki czas alternatywą dla zakupu samochodu. Carsharing opłaca się, gdy mało jeździmy

Carsharing, czyli krótkoterminowe wypożyczanie samochodu, pozwala skorzystać z możliwości, jakie daje auto, bez konieczności inwestowania dużych pieniędzy. Jest dobrą alternatywą dla kierowców, którzy pokonują rocznie poniżej 10 tys. kilometrów. Mieszkańcy dużych miast mają nie tylko ułatwiony dostęp do komunikacji publicznej, lecz także większe możliwości poruszania się samochodem bez konieczności kupowania go. 

Praca

Co roku w wypadkach rolniczych poszkodowanych zostaje kilkanaście tysięcy osób. Niebezpiecznym okresem są żniwa

Każdego roku dochodzi do kilkunastu tysięcy wypadków rolniczych. Większość z nich to niegroźne zdarzenia, w których orzeczony uszczerbek na zdrowiu nie przekracza 5 proc. W ubiegłym roku ok. 12 proc. z ponad 17,6 tys. wypadków zostało spowodowanych przez pochwycenie lub uderzenie przez części ruchome maszyn. Szczególne natężenie takich zdarzeń ma miejsce podczas żniw.

Konsument

Co trzeci Polak doświadczył naruszenia danych osobowych. W wielu przypadkach z powodu własnych błędów

Co trzeciego Polaka dotknęły negatywne konsekwencje związane z naruszeniem danych osobowych – wynika z badania Fundacji Wiedza To Bezpieczeństwo „Co wiemy o ochronie danych”. Często są to niechciane telefony lub e-maile z ofertami, ale zdarzają się także próby wyłudzeń kredytów. 90 proc. respondentów podkreśla, że są świadomi zagrożeń, ale mimo to w wielu przypadkach za utratę danych odpowiadają niedopatrzenia i brak świadomości samych użytkowników.

Media i PR

Firmy tworzą własne media społecznościowe. Dzięki wewnętrznym platformom poprawiają komunikację i integrują pracowników

Coraz więcej polskich firm bierze przykład z zachodnich korporacji i tworzy własne social media. Wewnętrzna firmowa platforma komunikacyjna spełnia wiele funkcji. Buduje poczucie przynależności, integruje pracowników i ułatwia komunikację z kadrą zarządzającą. Takie rozwiązanie musi być jednak poparte dobrą kampanią komunikacyjną skierowaną do pracowników. Inaczej nie spotka się z większym zainteresowaniem.

Problemy społeczne

Polacy lubią być online nawet w trakcie urlopu. Tylko 13 proc. całkowicie wyłącza urządzenia mobilne na wakacjach

Blisko połowa Polaków nie odbiera służbowych telefonów i e-maili w trakcie urlopu – wynika z badania momondo. To jednak nie oznacza, że w ogóle wypoczywamy offline. 37 proc. urlopowiczów zamieszcza zdjęcia z urlopu na swoich profilach w social media, a 18 proc. publikuje treści tekstowe, anegdoty, posty i komentarze. Tylko 22 proc. Polaków całkiem rezygnuje z mediów społecznościowych w trakcie wakacji. Na wyłączenie komórki czy tabletu decyduje się jeszcze mniejszy odsetek wypoczywających.