Komunikaty PR

Polacy gotowi więcej płacić za leczenie

2017-08-11  |  15:30

 

Ostatnie kilkanaście lat w Polsce przyniosło liczne zmiany społeczne, technologiczne, ekonomiczne, które swym zasięgiem objęły również medycynę. Zdrowie jest jednak wartością, którą Polacy od lat uznają za najważniejszą w życiu. Według badania GUS ma ono największe znaczenie dla 98,7% Polaków[1]. Nie dziwi zatem fakt, że eksperci wielu dziedzin starają się odpowiadać na pytania – jaki jest współczesny pacjent i jakie są jego potrzeby. Czerpiąc wiedzę z licznych analiz w tym zakresie, instytucje odpowiedzialne za zarządzanie w ochronie zdrowia aktualizują strategie działania podległych im podmiotów zarówno publicznych, jak i prywatnych.

Możemy powiedzieć, że prawdziwa rewolucja w usługach zdrowotnych zaczęła się w połowie lat 90. i trwa do dziś – mówi Grzegorz Byszewski, przedstawiciel Związku Pracodawców Medycyny Prywatnej. – Zadaniem wręcz niemożliwym byłoby wyobrażenie sobie współczesnego 20-latka pobierającego w kolejce o godzinie 6:00 rano numerek na wizytę do lekarza pierwszego kontaktu. Analitycy rynku medycznego podkreślają, że jesteśmy coraz bardziej wymagającymi i świadomymi pacjentami – wskazuje ekspert ZPMP.

Pacjenci chcą być traktowani w sposób profesjonalny, a jednocześnie partnerski. Nie boją się zadawania pytań zarówno dotyczących metod leczenia, posiadanego sprzętu diagnostycznego oraz zabiegowego, jak i spraw organizacyjnych czy posiłków dostępnych w trakcie hospitalizacji. – Jesteśmy świadkami zmiany świadomości pacjentów. Globalizacja ułatwia zdobycie informacji na temat najnowszych metod leczenia oraz samych leków. Jesteśmy gotowi dopłacać do opieki zdrowotnej, bo chcemy być zaopiekowani na najwyższym możliwym poziomie. Również dzisiejszy 60-latek ma zupełnie inne potrzeby i oczekiwania niż 60-latek 20 lat temu. Żyjemy dłużej, aktywniej, chcemy dostosowywać profilaktykę i opiekę zdrowotną do naszych potrzeb – podkreśla Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczny.

Polacy gotowi płacić więcej za ochronę zdrowia

O partnerstwo i dłuższe rozmowy trudno w gabinecie, w którym lekarz ma dosłownie kilka minut na zebranie wywiadu, badanie pacjenta, postawienie diagnozy oraz wydanie zaleceń. Być może także dlatego Polacy godzą się na współfinansowanie usług medycznych. Jak wynika z Narodowego Rachunku Zdrowia 2014 (NRZ), widoczny jest wzrost nakładów na ochronę zdrowia zarówno w wymiarze publicznym, jak i prywatnym[2]. Analizując strukturę finansowania, warto zauważyć, że aż 29% środków przeznaczanych na ochronę zdrowia pochodzi z prywatnych budżetów (z czego 22,9% stanowią wydatki bezpośrednie gospodarstw domowych)[3].

W przypadku ambulatoryjnych usług medycznych prywatne źródło finansowania wynosi 40,1% wszystkich wydatków w tym zakresie.

Według badania przeprowadzonego w lipcu 2017 r. na zlecenie Pracodawców RP[4] Polacy są gotowi na „zainwestowanie” w poprawę ochrony zdrowia, pod warunkiem że uzyskają większą dostępność do świadczeń medycznych lub odczują różnicę w funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia. Świadomość kosztów opieki medycznej wyraźnie rośnie – z badania wynika, że aż 39% respondentów zgodziłoby się na obniżenie swojego wynagrodzenia, aby zwiększyć nakłady na ochronę zdrowia. 18% zgadza się na zwiększenie podatków, by pozyskać dodatkowe środki na leczenie. W polskim społeczeństwie rośnie świadomość, że wiele problemów w ochronie zdrowia rozwiązać mogą tylko dodatkowe fundusze.

Podmioty prywatne odpowiadają na potrzeby pacjentów

Podmioty prywatne w dynamiczny sposób reagują na nieustannie zmieniające się potrzeby pacjentów. Systematyczna analiza stanu zdrowia Polaków skutkuje zmianami w zakresie profili prowadzonych działalności. Prywatne podmioty lecznicze inwestują w obszary medycyny, w których widać największy wzrost zachorowań, a także w telemedycynę. Odpowiadają też na zmiany demograficzne, tworząc placówki zajmujące się opieką długoterminową. Wspólną cechą tych wszystkich działań jest wyjście naprzeciw pacjenta i jak najlepsze spełnienie oczekiwań – co musi wiązać się z najwyższą jakością świadczeń medycznych.

Wysiłki oraz uwaga skupiona na zdrowotnych potrzebach społeczeństwa zaowocowały powstaniem silnego sektora prywatnej opieki medycznej. Stanowi on w coraz większej liczbie świadczeń medycznych uzupełnienie oferty lub realną alternatywę finansowaną ze środków publicznych.

 

[1] Źródło: Badanie spójności społecznej. Edycja II – prezentacja pierwszych wyników GUS, 20 listopada 2015, str. 6.

[2] Źródło: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/ambulatoryjna-opieka-zdrowotna-w-2016-r-,13,1.html [dostęp: 01.08.2017 r.]

[3] Tamże.

[4] Źródło: http://pracodawcyrp.pl/wydarzenia/zwiekszenie-finansowania-sluzby-zdrowia-czy-polacy-naprawde-tego-chca

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Farmacja Co z tą odpornością? Biuro prasowe
2017-12-13 | 13:00

Co z tą odpornością?

Zła dieta, stres, przemęczenie czy infekcje wirusowe mogą skutecznie obniżyć odporność. Według najnowszego raportu aż 93 % Polaków choruje przynajmniej raz w roku, a jedynie 37%
Farmacja BRAK ZDJĘCIA
2017-10-13 | 15:00

Farmacja świadczeniami kusi

Duże budżety na świadczenia pozapłacowe oraz umożliwienie ich samodzielnego wyboru, to sposób branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego na przyciągnięcie oraz zatrzymanie najlepszych pracowników. To główne
Farmacja Akustone z rekomendacją Instytutu Narządów Zmysłów
2017-08-08 | 14:00

Akustone z rekomendacją Instytutu Narządów Zmysłów

Akustone - wyrób medyczny przeznaczony do higieny uszu opracowany przez firmę Aflofarm Farmacja Polska otrzymał oficjalną rekomendację Instytutu Narządów Zmysłów w

Partner serwisu

Dziś w serwisie Innowacje

Rozszerzona rzeczywistość to szansa dla biznesu. Pozwala zwizualizować przed zakupem wystrój mieszkania czy dobrać rozmiar pudełka

Coraz częściej rzeczywistość rozszerzona jest tym, czego oczekują klienci. Skomplikowane technologie można zastosować nawet w bardzo prostych rozwiązaniach oraz branżach, które z nowoczesną technologią się nie kojarzą. Aplikacje AR są wykorzystywane np. w branży meblarskiej, w której sprzedawcy pozwalają umeblować mieszkanie klienta przed zakupem mebli. Niedawno rozszerzona rzeczywistość trafiła także na rynek sprzedaży pudełek. Pozwala wirtualnie zmierzyć, czy konkretna rzecz zmieści się w wybranym pudełku.

Handel

Przemysł mleczarski stawia na innowacje. Branża coraz bardziej skupia się na naturalności produktów

Przemysł mleczarski coraz częściej stawia na naturalne produkty i przykłada coraz większą wagę do innowacji. Valio, największy i najbardziej innowacyjny producent w Finlandii, jest już obecny w Polsce. Fińska marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak np. mleko bez laktozy. Niedługo zamierza wprowadzić do Polski kolejne żywieniowe innowacje.

Konsument

Małe i średnie przedsiębiorstwa nadal nie dostosowały się do zmian przepisów o ochronie danych osobowych. Od maja grożą im wysokie kary

Dostosowanie do nowych przepisów o ochronie danych osobowych, które wprowadzi od maja 2018 roku unijna dyrektywa RODO (GDPR), oznacza dla firm wielomiesięczne przygotowania, zarówno od strony organizacyjnej, jak i technicznej. Zanim nowe przepisy wejdą w życie, przedsiębiorstwa muszą dokonać analizy ryzyka, przeszkolić pracowników, wdrożyć rozwiązania i infrastrukturę IT, która zagwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych oraz wymienić większość klauzul i formularzy. Na pół roku przed RODO tylko duże firmy zaczęły przygotowania do prawnej rewolucji. Wśród podmiotów z sektora MSP ich skala jest niewielka.

Patronat Newserii

Prawo

Wątpliwości co do projektu ustawy reprywatyzacyjnej. Rodziny dawnych właścicieli majątków ziemskich apelują o kompromis

Dawni właściciele majątków ziemskich i ich spadkobiercy apelują do Ministerstwa Sprawiedliwości o wypracowanie nowego projektu ustawy reprywatyzacyjnej, który będzie uwzględniał wszystkie grupy społeczne poszkodowane przez dekrety nacjonalizacyjne po II wojnie światowej. Aktualny projekt, który resort zaprezentował w październiku, wyklucza kilka grup właścicieli z prawa do rekompensaty za zagarnięte przed laty mienie.

Handel

Największy w Polsce pośrednik finansowy startuje z nową linią biznesową. To odpowiedź na zmiany w prawie oraz na rynku finansowo-ubezpieczeniowym

W przyszłym roku Grupa Open Finance otworzy pierwsze placówki w modelu franczyzowym obejmujące ofertę finansową, nieruchomościową i ubezpieczeniową. Za pięć lat sieć franczyzowa ma obejmować 150 takich oddziałów. Open Finance podkreśla, że ze względu na nowe regulacje prawne i zmiany zachodzące na rynku to najlepszy moment na start nowego konceptu biznesowego.