Komunikaty PR

Loteria zgodna z prawem

2014-12-02  |  16:43
Biuro prasowe
Kontakt
ConTrust
Communication

ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
www.contrust.pl

Niekiedy, jeśli firma chce poprawić wyniki sprzedażowe, a przy tym zaproponować klientom nieco kreatywnej zabawy, lepszym rozwiązaniem są projekty krótkofalowe, takie jak loterie. Z ich prowadzeniem wiążą się jednak różnego rodzaju obowiązki oraz konsekwencje podatkowe po stronie organizatora i uczestnika. Aby nie przysporzyć sobie kłopotów, warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami lub zlecić organizację loterii profesjonalnej firmie.

Loteria zaliczana jest do gier losowych, których wynik zależy od przypadku. Gracze nie mają gwarancji, że spełnienie warunków stawianych przez organizatora zaowocuje nagrodą. Nawet jeśli w loterii występują inne czynniki mogące mieć wpływ na jej wynik, ale ostateczny rezultat, choćby w niewielkim stopniu, jest zależny od przypadku, będzie to gra losowa.

„Często organizator sądzi, że jeśli wprowadzi do akcji promocyjnej z losowaniem nagród pytanie konkursowe, uniknie kwalifikacji tego działania jako gry losowej. Nic bardziej mylnego - dodanie pytania konkursowego nie ma znaczenia, jeśli o ostatecznym kręgu zwycięzców na którymkolwiek etapie akcji decyduje losowanie. Jeśli organizator ma wątpliwości co do charakteru promocji, jaką chce zorganizować, powinien zwrócić się do ministra finansów o rozstrzygnięcie, czy będzie to gra losowa” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Benefits and Rewards Services.

Wyróżnić można dwa m.in. następujące rodzaje loterii: promocyjną i audioteksową. Udział w pierwszej z nich jest bezpłatny, jednak warunkiem przestąpienia do gry jest zakup towaru, usługi lub innego dowodu udziału. W loterii audioteksowej do gry dołącza się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej. Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów celnych, nie ma możliwości uczestnictwa w loterii audioteksowej za pośrednictwem strony www.

Bez zezwolenia ani rusz

Organizacja loterii wymaga uzyskania zezwolenia od dyrektora izby celnej - jeśli loteria organizowana jest w okręgu jednej izby celnej, zgodę na jej organizację wydaje jej dyrektor, jeśli natomiast gra obejmuje zasięgiem okręg więcej niż jednej izby celnej, zezwolenie wydaje dyrektor tej, która jest właściwa ze względu na siedzibę organizatora. Wydawane jest ono na organizację konkretnej loterii, na okres nie dłuższy niż 2 lata. Ustawowy termin na wydanie zezwolenia to dwa miesiące od dnia złożenia wniosku, co należy wziąć pod uwagę podczas planowania loterii i złożyć wniosek odpowiednio wcześnie. W praktyce dość często zezwolenia wydawane są w krótszym czasie.

Lepiej nie omijać tego etapu, gdyż organizacja loterii bez odpowiedniej zgody stanowi przestępstwo zagrożone karą grzywny do 720 stawek dziennych, karą pozbawienia wolności do lat 2 albo obiema tymi karami łącznie. Co więcej, za złamanie przepisów nie płaci tylko organizator (100% przychodu z organizacji gry), ale i uczestnik (równowartość uzyskanej wygranej).

„Często podmiot chcący zorganizować loterię, współpracuje z agencją reklamową. W takim przypadku należy pamiętać o ograniczeniu płynącym z art. 28 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym podmiot prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych nie może powierzyć innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem tych gier. W praktyce oznacza to, że jeśli agencja reklamowa miałaby wykonywać jakiekolwiek czynności związane z organizacją i prowadzeniem loterii, której organizatorem jest jej klient, będzie to stanowiło naruszenie powyższego przepisu. W takiej sytuacji izby skarbowe dopuszczają możliwość, aby to agencja reklamowa, a nie jej klient, wystąpiła o udzielenie zezwolenia na organizację przez nią loterii. W praktyce zdarza się, że izba celna akceptuje oświadczenie organizatora, że agencja reklamowa będzie wykonywała jedynie czysto techniczne czynności związane z prowadzeniem loterii – powiedziała Małgorzata Czerwińska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy.

Organizator loterii nie może także dowolnie zmienić jej regulaminu. Wszelkie zmiany muszą zostać zatwierdzone przez dyrektora izby celnej, który wydał zezwolenie. Do czasu akceptacji skorygowanego regulaminu, loteria prowadzona jest na dotychczasowych zasadach.

Opłaty i ulgi

Koszty organizacji loterii obejmują opłatę za jej urządzenie w wysokości 10% wartości puli nagród, którą wnosi się przed rozpoczęciem akcji. Dodatkowo, organizator loterii audioteksowej, zobowiązany jest do zapłaty podatku od gry, w wysokości 15% przychodu uzyskanego przez organizatora z tej loterii. Niewątpliwym plusem prowadzenia tego typu akcji jest natomiast możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród, o ile jednorazowa ich wartość nie przekracza 2 280 zł.

Do obowiązków organizatora loterii należy także prowadzenie ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych, których wartość wynosi co najmniej 20 000 zł. Ewidencja ta musi być przechowywana przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano wygraną lub nastąpiło jej wydanie i musi zawierać: dane osoby wygrywającej (imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - adres zamieszkania, datę urodzenia i obywatelstwo), wartość wygranej oraz datę jej wydania.

„Przy programach wsparcia sprzedaży – zarówno tych krótko, jak i długoterminowych, lista artykułów, paragrafów do zapamiętania i przestrzegania jest długa, przez co łatwo się w nich pogubić. A jak wiadomo nieznajomość prawa szkodzi. Organizatorzy akcji mają w związku z tym dwa wyjścia – bieżące, samodzielne śledzenie zmian w przepisach podatkowych lub powierzenie prowadzenia akcji wsparcia sprzedaży doświadczonym profesjonalistom. Eksperci doradzą, jaki rodzaj programu wybrać, jakie nagrody zaoferować oraz jakie przepisy prawne zastosować, aby wszystko odbywało się legalnie. Czasem lepiej skorzystać z wiedzy zewnętrznego doradcy - jedno niedopatrzenie wystarczy, aby to, co miało przynieść korzyści, stało się źródłem problemów” – podsumował Dariusz Deszczka.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Reynaers Aluminium partnerem konferencji Nowe Oblicze BIM 2019 Biuro prasowe
2019-11-21 | 12:30

Reynaers Aluminium partnerem konferencji Nowe Oblicze BIM 2019

W tym roku konferencja została podzielona na dwa panele: konferencyjny, który odbędzie się 19 listopada w Multikinie w Złotych Tarasach i warsztatowy – 20 listopada w Oxford
Firma Białostocka firma z tradycjami poszukuje pracowników
2019-11-21 | 01:00

Białostocka firma z tradycjami poszukuje pracowników

Przeszło 70 lat tradycji, doskonałe warunki płacy i pracy, możliwość zdobycia awansu i doświadczenia w branży spożywczej – to tylko niektóre atuty, jakie swoim pracownikom
Firma Klient na całe życie – jak lodziarnie budują długotrwałe relacje z klientami?
2019-11-21 | 01:00

Klient na całe życie – jak lodziarnie budują długotrwałe relacje z klientami?

Klient na całe życie to marzenie każdego przedsiębiorcy. W przypadku lodziarni zdobywanie takiej sympatii i lojalności wydaje się być prostsze niż w innych branżach. Lody to produkt

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mocna konkurencja na rynku centrów handlowych. Chcą przyciągać klientów nowymi technologiami i ofertą rozrywkową

W Polsce zasoby powierzchni handlowej przekraczają już 15 mln mkw. W całym kraju jest ok. 450 centrów i galerii, a nasycenie powierzchnią handlową przekracza europejską średnią. Konkurencja na rynku jest duża, a centra handlowe mierzą się z wyzwaniami takimi jak rosnąca pozycja e-commerce, rozszerzenie zakazu handlu w niedziele w 2020 roku czy coraz większe oczekiwania klientów. Szansą na sprostanie tym wyzwaniom są nowe technologie, np. aplikacje, które zapewniają klientom szereg benefitów, np. zniżki, porady stylisty czy nawigację po galeriach.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Ochrona środowiska

Pozostało tylko 10 lat na powstrzymanie negatywnych zmian klimatu. Dotychczasowymi sposobami nie da się tego zrobić

Jeśli nie podejmiemy natychmiastowych działań na rzecz ochrony klimatu, temperatura na świecie przekroczy bezpieczny poziom 1,5° Celsjusza w 2040 roku – wskazują eksperci Międzyrządowego Panelu ds. Badań Zmian Klimatu. Te natychmiastowe działania muszą w ciągu kolejnej dekady doprowadzić do ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 45 proc. Nie mogą się jednak opierać na dotychczasowych metodach i systemie energetycznym z XIX wieku – podkreśla prof. Zbigniew Karaczun z SGGW. Innowacyjne rozwiązania, np. elektromobilność czy niskoemisyjne systemy grzewcze,  są już dostępne, tylko trzeba je wdrożyć na szeroką skalę.

 

Handel

W kolejnych tygodniach możliwe cząstkowe porozumienie między USA a Chinami. Konflikt handlowy potrwa jednak jeszcze kilka lat

Ostatnie dane z Chin pokazują znaczący wpływ wzajemnej wojny celnej na chińską gospodarkę, ale cierpi na niej także amerykański rynek, bo firmy wstrzymują inwestycje. Stąd prezydent Donald Trump i chińskie władze będą dążyć do wycofania się z części obciążeń importowych, zwłaszcza że za rok kolejne wybory prezydenckie za oceanem. Zdaniem Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, porozumienie dotyczące części produktów może nastąpić jeszcze nawet przed końcem roku, ale realne zakończenie konfliktu zajmie wiele lat.

Infrastruktura

Trudna sytuacja na rynku kolejowych przewozów towarowych. Spowolnienie gospodarcze będzie oznaczać dalsze spadki

Rynek towarowych przewozów kolejowych notuje spowolnienie. Łącznie w trzech kwartałach 2019 roku przewieziono nieco ponad 177 mln ton, czyli o ponad 9 mln mniej niż w tym samym okresie 2018 roku. W dużej mierze to efekt zmniejszenia przewozów kruszyw, węgla kamiennego, rud i wyrobów metalowych. W 2020 roku sytuacja raczej się nie poprawi. – Spowolnienie gospodarcze, które obserwujemy w całej Europie, z pewnością przełoży się na rynek przewozów w Polsce – ocenia Andrzej Pawłowski z CTL Logistics.