Komunikaty PR

Loteria zgodna z prawem

2014-12-02  |  16:43
Biuro prasowe
Kontakt
ConTrust
Communication

ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl

Niekiedy, jeśli firma chce poprawić wyniki sprzedażowe, a przy tym zaproponować klientom nieco kreatywnej zabawy, lepszym rozwiązaniem są projekty krótkofalowe, takie jak loterie. Z ich prowadzeniem wiążą się jednak różnego rodzaju obowiązki oraz konsekwencje podatkowe po stronie organizatora i uczestnika. Aby nie przysporzyć sobie kłopotów, warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami lub zlecić organizację loterii profesjonalnej firmie.

Loteria zaliczana jest do gier losowych, których wynik zależy od przypadku. Gracze nie mają gwarancji, że spełnienie warunków stawianych przez organizatora zaowocuje nagrodą. Nawet jeśli w loterii występują inne czynniki mogące mieć wpływ na jej wynik, ale ostateczny rezultat, choćby w niewielkim stopniu, jest zależny od przypadku, będzie to gra losowa.

„Często organizator sądzi, że jeśli wprowadzi do akcji promocyjnej z losowaniem nagród pytanie konkursowe, uniknie kwalifikacji tego działania jako gry losowej. Nic bardziej mylnego - dodanie pytania konkursowego nie ma znaczenia, jeśli o ostatecznym kręgu zwycięzców na którymkolwiek etapie akcji decyduje losowanie. Jeśli organizator ma wątpliwości co do charakteru promocji, jaką chce zorganizować, powinien zwrócić się do ministra finansów o rozstrzygnięcie, czy będzie to gra losowa” – powiedział Dariusz Deszczka, Category Manager segmentu Lojalność i Motywacja w Biznesie w firmie Sodexo Benefits and Rewards Services.

Wyróżnić można dwa m.in. następujące rodzaje loterii: promocyjną i audioteksową. Udział w pierwszej z nich jest bezpłatny, jednak warunkiem przestąpienia do gry jest zakup towaru, usługi lub innego dowodu udziału. W loterii audioteksowej do gry dołącza się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej. Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów celnych, nie ma możliwości uczestnictwa w loterii audioteksowej za pośrednictwem strony www.

Bez zezwolenia ani rusz

Organizacja loterii wymaga uzyskania zezwolenia od dyrektora izby celnej - jeśli loteria organizowana jest w okręgu jednej izby celnej, zgodę na jej organizację wydaje jej dyrektor, jeśli natomiast gra obejmuje zasięgiem okręg więcej niż jednej izby celnej, zezwolenie wydaje dyrektor tej, która jest właściwa ze względu na siedzibę organizatora. Wydawane jest ono na organizację konkretnej loterii, na okres nie dłuższy niż 2 lata. Ustawowy termin na wydanie zezwolenia to dwa miesiące od dnia złożenia wniosku, co należy wziąć pod uwagę podczas planowania loterii i złożyć wniosek odpowiednio wcześnie. W praktyce dość często zezwolenia wydawane są w krótszym czasie.

Lepiej nie omijać tego etapu, gdyż organizacja loterii bez odpowiedniej zgody stanowi przestępstwo zagrożone karą grzywny do 720 stawek dziennych, karą pozbawienia wolności do lat 2 albo obiema tymi karami łącznie. Co więcej, za złamanie przepisów nie płaci tylko organizator (100% przychodu z organizacji gry), ale i uczestnik (równowartość uzyskanej wygranej).

„Często podmiot chcący zorganizować loterię, współpracuje z agencją reklamową. W takim przypadku należy pamiętać o ograniczeniu płynącym z art. 28 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym podmiot prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych nie może powierzyć innemu podmiotowi wykonywania czynności związanych z urządzaniem tych gier. W praktyce oznacza to, że jeśli agencja reklamowa miałaby wykonywać jakiekolwiek czynności związane z organizacją i prowadzeniem loterii, której organizatorem jest jej klient, będzie to stanowiło naruszenie powyższego przepisu. W takiej sytuacji izby skarbowe dopuszczają możliwość, aby to agencja reklamowa, a nie jej klient, wystąpiła o udzielenie zezwolenia na organizację przez nią loterii. W praktyce zdarza się, że izba celna akceptuje oświadczenie organizatora, że agencja reklamowa będzie wykonywała jedynie czysto techniczne czynności związane z prowadzeniem loterii – powiedziała Małgorzata Czerwińska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy.

Organizator loterii nie może także dowolnie zmienić jej regulaminu. Wszelkie zmiany muszą zostać zatwierdzone przez dyrektora izby celnej, który wydał zezwolenie. Do czasu akceptacji skorygowanego regulaminu, loteria prowadzona jest na dotychczasowych zasadach.

Opłaty i ulgi

Koszty organizacji loterii obejmują opłatę za jej urządzenie w wysokości 10% wartości puli nagród, którą wnosi się przed rozpoczęciem akcji. Dodatkowo, organizator loterii audioteksowej, zobowiązany jest do zapłaty podatku od gry, w wysokości 15% przychodu uzyskanego przez organizatora z tej loterii. Niewątpliwym plusem prowadzenia tego typu akcji jest natomiast możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród, o ile jednorazowa ich wartość nie przekracza 2 280 zł.

Do obowiązków organizatora loterii należy także prowadzenie ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych, których wartość wynosi co najmniej 20 000 zł. Ewidencja ta musi być przechowywana przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano wygraną lub nastąpiło jej wydanie i musi zawierać: dane osoby wygrywającej (imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - adres zamieszkania, datę urodzenia i obywatelstwo), wartość wygranej oraz datę jej wydania.

„Przy programach wsparcia sprzedaży – zarówno tych krótko, jak i długoterminowych, lista artykułów, paragrafów do zapamiętania i przestrzegania jest długa, przez co łatwo się w nich pogubić. A jak wiadomo nieznajomość prawa szkodzi. Organizatorzy akcji mają w związku z tym dwa wyjścia – bieżące, samodzielne śledzenie zmian w przepisach podatkowych lub powierzenie prowadzenia akcji wsparcia sprzedaży doświadczonym profesjonalistom. Eksperci doradzą, jaki rodzaj programu wybrać, jakie nagrody zaoferować oraz jakie przepisy prawne zastosować, aby wszystko odbywało się legalnie. Czasem lepiej skorzystać z wiedzy zewnętrznego doradcy - jedno niedopatrzenie wystarczy, aby to, co miało przynieść korzyści, stało się źródłem problemów” – podsumował Dariusz Deszczka.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” nagrodzona za efektywność biznesową Biuro prasowe
2021-06-18 | 10:00

Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” nagrodzona za efektywność biznesową

Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” została nagrodzona za wyniki finansowe i efektywność biznesową przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Firma Impreza integracyjna dla pracowników – to najlepszy czas, aby ją zorganizować
2021-06-17 | 08:00

Impreza integracyjna dla pracowników – to najlepszy czas, aby ją zorganizować

Badanie „Pracodawca wsparciem na home office” wykazało, że aż 57% pracowników zgłasza potrzebę udziału w najbliższym czasie w firmowych działaniach integracyjnych.
Firma Aplikacja etykiet niestandardowych produktów - czy można ją zautomatyzować?
2021-06-16 | 11:00

Aplikacja etykiet niestandardowych produktów - czy można ją zautomatyzować?

Czy automatyczna aplikacja etykiet sprawdza się w przypadku produktów cylindrycznych?   W automatyzacji produkcji dąży się do tego, aby każdy etap wytwarzania i montażu

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Robert Gwiazdowski: Za 30 lat system emerytalny się rozpadnie. Jedynym rozwiązaniem jest emerytura obywatelska

Eksperci alarmują, że przy obecnym stanie demografii za kilkadziesiąt lat polski system emerytalny się załamie. Już teraz rokrocznie Fundusz Ubezpieczeń Społecznych dotowany jest z budżetu, a średnie świadczenie jest niskie, a wraz z upływem lat ma maleć. Szacunki mówią o tym, że stopa zastąpienia, czyli relacja emerytury do ostatniej pensji, zamiast ponad 50 proc. dziś spadnie do 30 proc. – Jedynym rozwiązaniem jest emerytura obywatelska, równa dla wszystkich – mówi dr hab. Robert Gwiazdowski. Rząd w Polskim Ładzie przedstawił rozwiązania kierowane do emerytów, ale według ekspertów są one korzystne tylko dla odbiorców najniższych świadczeń.

Fundusze unijne

MFiPR: Jesteśmy gotowi na kumulację środków z dwóch perspektyw finansowych UE. Pierwsze konkursy mogą ruszyć na przełomie 2021 i 2022 roku

– Jesteśmy w okresie, w którym nachodzą na siebie dwie perspektywy finansowe: 2014–2020 oraz nowa 2021–​2027. Przyszły rok może być takim czasem, kiedy środki z tych dwóch perspektyw się skumulują i będzie to dodatkowy zastrzyk pieniędzy, które napędzą gospodarkę – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Jak informuje, resort dopina już prace nas Umową Partnerstwa, określającą, w co Polska zainwestuje pieniądze z nowej, unijnej siedmiolatki, i niebawem przekaże ją do KE. Trwają też konsultacje programów krajowych i regionalnych, z których środki mają popłynąć już na przełomie 2021 i 2022 roku.

Surowce

Rosja chce się wybić na pozycję jednego z liderów rynku LNG. To może zagrozić polskiej polityce dywersyfikacji dostaw gazu

– Kiedy zostaną zrealizowane ambitne plany, kreślone na najbliższych 10–15 lat, Rosja ma szansę stać się jednym z trzech czołowych producentów LNG na świecie i objąć w tym rynku udział sięgający nawet 20 proc. – mówi dr Szymon Kardaś z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, dla Polski może to być z jednej strony szansa, bo oznacza więcej możliwości sprowadzania LNG z różnych kierunków. Z drugiej strony może być wyzwaniem w obliczu celu, jakim jest uniezależnianie się od dostaw gazu z Rosji. Jak podaje PGNiG, w 2020 roku LNG stanowiło już ponad 25 proc. gazu importowanego do Polski. Rozbudowa terminala w Świnoujściu, w efekcie której jego moce regazyfikacyjne wzrosną do 8,3 mld m3 gazu rocznie, ma się przyczynić do jeszcze większej dywersyfikacji dostaw tego surowca. 

Media i PR

Pandemia zwiększyła zainteresowanie portalami internetowymi i telewizją. Nie poszedł za tym wzrost przychodów wydawców z reklam

Okres pandemii sprzyja poszukiwaniu informacji w internecie. 44 proc. polskich internautów zadeklarowało, że więcej informacji czerpało w tym czasie z bezpłatnych serwisów informacyjnych. Wydłużył się też czas spędzany przez przeciętnego Polaka przed telewizorem. Jednak nie przełożyło się to na wyższe dochody z reklam dla wydawców i producentów. Jedynym segmentem, który nie stracił na pandemii, jest rynek reklamy internetowej – wynika z badania „Modele biznesowe mediów po pandemii” opublikowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny.