Komunikaty PR

Rozwój małych firm w II połowie 2015: innowacyjność popłaca

2015-09-29  |  10:35
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Mali przedsiębiorcy wkroczyli w drugą połowę 2015 roku z bardzo umiarkowanym optymizmem. Nadal spodziewają się silnej presji na obniżenie cen produktów i usług, ale coraz rzadziej będą się jej poddawać. Szansę na rozwój widzą w konsekwentnym inwestowaniu w rozbudowę oferty, bardziej innowacyjne sposoby działania i coraz częściej w inwestowanie w nowych pracowników. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Firmy.net zaprezentował wnioski z piątego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na drugą połowę 2015 roku, zawiera on także m.in. ocenę minionego półrocza przez przedsiębiorców.

Z ostrożnym optymizmem na II połowę 2015 roku

Jako że minione półrocze było dużym rozczarowaniem dla przedsiębiorców, na obecne patrzą oni z jeszcze większą ostrożnością niż wcześniej. Dokładnie połowa z nich (50 proc.) przewiduje, że sytuacja ogólna ich firm pozostanie bez zmian, wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji niż pogorszenie.

Najwięcej optymizmu mają firmy z sektorów przemysłu, handlu, usług i budownictwa. Firmy działające w sektorze rolnictwa (w tym leśnictwa, łowiectwa i rybactwa) nie spodziewają w trwającym półroczu zmian ani na lepsze, ani na gorsze.

Małe firmy wciąż z nadzieją wyczekują poprawy swojej sytuacji, pomimo tego, że prognozowany poziom sprzedaży w kraju wciąż jest niski, co nie daje również szans na poprawę sytuacji finansowej. Dodatkowo obawy o wzrost gospodarczy kraju, który według Polaków zależy głównie od decyzji rządowych, są spotęgowane zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. „Koncerty” obietnic wyborczych, zarówno partii rządzącej, jak i głównej partii opozycyjnej, są bardzo kontrowersyjne i tak naprawdę przedsiębiorcy nie bardzo wiedzą, czego mogą spodziewać się w najbliższym czasie. Stąd przede wszystkich wynika ich ostrożny optymizm – tłumaczy dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz, Grupa OSB.

Presja na obniżenie cen nadal silna

Ponad połowa przedsiębiorców (62,9 proc.) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (22,4 proc.) niż wzrost (14,7 proc.). Firmy spodziewają się silnej presji na obniżenie cen przede wszystkim na rynku krajowym. Ci, którzy działają za granicą, w większości oczekują, że ceny ich produktów i usług się nie zmienią.

Rozwój przez innowacje… 

Strategia walki ceną nie jest jednak dominującą wśród przedsiębiorców. Większość z nich uważa, że najlepiej poprawie ich pozycji konkurencyjnej przysłuży się postawienie na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (27,3 proc.), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (19,6 proc.) oraz zakup nowych maszyn/sprzętu (13 proc.). Są to metody budowania konkurencyjności, na które większość małych firm postawiła już w minionym półroczu.

„Innowacyjność popłaca. W przypadku najmniejszych firm mówimy o poszerzaniu oferty czy nowych formach reklamy, które to działania przyniosły przedsiębiorcom najlepsze efekty oraz są nadzieją na przyszłość. Jak pokazują wyniki naszych badań, długookresowe wysiłki małych firm włożone w budowanie marki zaprocentowały wzrostem ich rozpoznawalności na rynku. Optymistyczne jest też to, że nie brakuje przedsiębiorców, którzy mimo niezadowalających przychodów oraz rosnących kosztów prowadzenia firmy wciąż inwestują w działania, które pomagają im zdobywać nowych klientów – opiniuje Michał Kurczycki z portalu Firmy.net.

...i (coraz częściej) wzrost zatrudnienia
Na uwagę zasługuje także coraz bardziej popularna strategia budowania pozycji konkurencyjnej przez wzrost zatrudnienia. Wprawdzie najliczniejsza grupa przedsiębiorców, bo aż 3/4 badanych, planuje utrzymać poziom zatrudnienia na obecnym poziomie, to jednak w grupie pozostałych częściej planowane jest zwiększenie liczby zatrudnionych (16,1 proc.) niż jej zmniejszenie (9,2 proc.). Dodatkowo aż 11,2 proc. przedsiębiorców zaczęło postrzegać zatrudnianie dobrych specjalistów, jako skuteczny sposób na zbudowanie swojej pozycji konkurencyjnej na rynku.

Sytuacja ogólna firm jednak bez szans na poprawę w II półroczu

Pomimo wyraźnej mobilizacji małych firm i ich planowanej aktywności w zakresie budowania swojej pozycji na rynku, nie spodziewają się one w II połowie 2015 roku przełomu, jeśli idzie o poprawę swojej sytuacji finansowej.  Najliczniejsza grupa przedsiębiorców (47,9 proc.) oczekuje, że ich sytuacja finansowa pozostanie bez zmian, natomiast wśród pozostałych częściej przewiduje się jej pogorszenie (29,1%) niż poprawę (23%).

Informacje o badaniu
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz piąty w czerwcu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1419 przedstawicieli małych firm (50,3 proc. firm jednoosobowych, 43,2 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,5 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (68,1 proc.), 19,6 proc. – handlową, 6,8 proc. – budowlaną, 5 proc. – przemysłowo-produkcyjną, a około 0,5 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem:
http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-czerwcu-2015-r.html.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma W gąszczu wymagań prawnych z zakresu ochrony środowiska Biuro prasowe
2018-08-21 | 01:00

W gąszczu wymagań prawnych z zakresu ochrony środowiska

Mnogość aktów prawnych, do tego wielokrotnie nowelizowanych, ale i brak świadomości istnienia określonych wymagań to najczęstsze powody, dla których firmy nie spełniają
Firma Jungheinrich Polska rośnie. Nowa lokalizacja katowickiego oddziału firmy
2018-08-21 | 01:00

Jungheinrich Polska rośnie. Nowa lokalizacja katowickiego oddziału firmy

Jungheinrich, światowy dostawca kompleksowych usług dla logistyki wewnątrzmagazynowej, zmienił lokalizację katowickiego oddziału.  Od 13-go sierpnia 2018 mieści się on w Piekarach
Firma Inspektor ZAiKS podczas kontroli – jakie są jego prawa?
2018-08-16 | 14:34

Inspektor ZAiKS podczas kontroli – jakie są jego prawa?

Na samą myśl o kontroli ZAiKS-u to przechodzą Cię dreszcze? Nie wiesz jakie przysługują Ci prawa podczas niej? Pomożemy Ci się do niej przygotować!  Poniższy artykuł pozwoli Ci

Kalendarium

31 sierpnia
4 września

Patronat Newserii

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Transport

Protekcjonizm hamuje rozwój m.in. firm transportowych i producentów żywności. To zagrożenie dla globalnej gospodarki

W ocenie OECD i Europejskiego Banku Centralnego narastający protekcjonizm to obecnie największe zagrożenie dla światowej gospodarki. Z tegorocznego raportu Euler Hermes wynika, że tylko w 2017 roku na całym świecie wdrożono 467 nowych środków protekcjonistycznych. Z problemem mierzą się już m.in. polskie firmy transportowe i producenci żywności. Rosnąca skala protekcjonizmu w światowym handlu i gospodarce oraz przyczyny tego zjawiska będą jednym z zagadnień szeroko omawianych podczas tegorocznego 28. Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju. Największa konferencja w Europie Środkowo-Wschodniej odbędzie się w dniach 4–6 września.

Handel

Konsumenci oczekują już nie tylko dobrej jakości za odpowiednią cenę. Głównym motorem decyzji zakupowych staje się wygoda

Konsumenci są dziś bardziej zabiegani niż kiedykolwiek wcześniej, a z drugiej strony dzięki dostępowi do technologii coraz bardziej świadomi. Dlatego oczekują rozwiązań wygodnych, użytecznych, które ułatwiają im życie i oszczędzają czas, a przy tym zdrowych i ekologicznych. Te oczekiwania to wyzwanie dla branży FMCG i handlu detalicznego. Obok dobrej jakości za odpowiednią cenę, to właśnie wygoda staje się dziś głównym motorem decyzji zakupowych – wynika z globalnego raportu Nielsena „The Quest for Convenience”.

 

Firma

Wzrost cen materiałów budowlanych i brak pracowników przekładają się na rosnącą popularność budownictwa modułowego. Ta metoda jest znacznie szybsza w porównaniu z tradycyjną

Z modułów powstaje szereg obiektów, przy czym prym na świecie wiodą hotele, szkoły czy budynki o funkcji akademików. Jednym z ciekawych trendów opartych na tej technologii jest dogęszczanie tkanki miejskiej poprzez lokalizowanie modułów mieszkalnych na dachach centrów handlowych czy wielokondygnacyjnych parkingów. – Mówimy o budownictwie, które niczym nie odstaje od technologii tradycyjnej, a wręcz ją przewyższa w zakresie jakościowym – mówi Ewelina Woźniak-Szpakiewicz, prezes spółki DMDmodular.

Problemy społeczne

Freelancerzy i menadżerowie wyższego szczebla szczególnie narażeni na pracoholizm. To grozi wypaleniem zawodowym i problemami zdrowotnymi

Pracoholizm to coraz poważniejszy problem społeczny. Może prowadzić do szybkiego wypalenia zawodowego oraz kłopotów ze zdrowiem, m.in. zawału serca i udaru mózgu. Podatność wynika z indywidualnych cech osobowości, np. skłonności do perfekcjonizmu, i przynależności do określonych grup zawodowych. Na uzależnienie od pracy narażeni są przede wszystkim freelancerzy oraz menadżerowie wyższego szczebla, mający elastyczny czas pracy i zmuszani do stałego wykazywania osiągnięć. Pracoholizm jest groźny nie tylko dla pracownika, lecz także dla pracodawcy.