Komunikaty PR

Performance marketing a etyka przetwarzania danych osobowych

2015-01-16  |  12:00
Kontakt
Katarzyna Małek
Consulting & More

ul. Lektykarska 20
01-687 Warszawa
katarzyna.malek|consultingandmore.pl| |katarzyna.malek|consultingandmore.pl
663244612
www.consultingandmore.pl

Performance marketing a etyka przetwarzania danych osobowych – czy mogą iść w parze?

Działania z zakresu performance marketingu realizowane drogą e-mailową, SMS-ową, telefoniczną lub pocztową często utożsamianie są ze „sprzedażą” i nieetycznym wykorzystywaniem baz danych osobowych. Podmioty nazywane potocznie firmami bazodanowymi (dostawcy baz danych b2c, brokerzy baz danych b2c) w praktyce zajmują się bowiem handlowaniem danymi osób, wykorzystując do tego prawną możliwość udostępnienia danych osobowych do celów marketingowych podmiotów trzecich. Okazuje się jednak, że tego typu aktywności można prowadzić całkowicie etycznie. Co więcej, takie działania przynoszą dużo lepsze korzyści – osoby, do których dociera oferta, nie są nią bowiem zaskoczone, tylko faktycznie zainteresowane. W takim innowacyjnym modelu przetwarzania danych działa agencja ClickQuickNow Sp. z o.o., która jako jedyna w Polsce nie udostępnia swojej bazy podmiotom trzecim, lecz przeprowadza na niej działania marketingowe m.in. dla podmiotów trzecich, rozliczając się za efekt z tych działań.

Nieetyczne i nieefektywne

Firmy „sprzedające” dane osobowe umiejętnie wykorzystują niewiedzę osób, których dane pozyskują. Wiążą one rejestrację osób (np. w swoim serwisie internetowym) z oddzielną zgodą na udostępnienie ich danych różnym, czasami bliżej nieokreślonym podmiotom trzecim (tj. nie zawsze przekazując dane identyfikujące te podmioty jak firma, siedziba, cel i zakres przetwarzania danych). Ustawa o ochronie danych osobowych umożliwia udostępnianie danych osób innym podmiotom - za uprzednią dobrowolną zgodą tych osób. Jednak często etyczność takich działań nietrudno jest zakwestionować. Co więcej, zgoda obejmuje udostępnianie danych osoby przez „firmę bazodanową” również w przyszłości dlatego też tzw. leady sprzedażowe (dane osób, z którymi można się skontaktować np. drogą telefoniczną, e-mailową, SMS-ową, pocztową w związku z wyrażoną zgodą na taki kontakt) są w takim przypadku bardzo mało skuteczne, ponieważ szybko się dezaktualizują. Po drugie, w przypadku ich udostępnienia, nowy administrator danych musi zawsze spełnić obowiązek informacyjny, czyli poinformować osobę m.in. o źródle danych (skąd ma dane osoby, z którą się kontaktuje). Standardy te jednak rzadko są przestrzegane.

Etyczne i efektywne

Okazuje się jednak, że działania marketingowe na bazie danych osobowych, po pierwsze, nie muszą być nieetyczne, a po drugie, mogą być bardziej efektywne niż w modelu „handlowania danymi”. Taki innowacyjny model biznesowy wypracowała agencja ClickQuickNow Sp. z o.o., której założycielem i pomysłodawcą jest Marcin Kostecki. W odróżnieniu od firm, które „handlują danymi”, CQN wprowadziło model pozyskiwania zgód na kontakt z użytkownikiem na żywo zarówno w przypadku leadów sprzedażowych jak i leadów marketingowych. Ten model sprawił, że agencja nie udostępnia zgromadzonych danych w celach marketingowych dowolnym podmiotom trzecim, tylko umożliwia konkretnym reklamodawcom kontakt z użytkownikami, dopiero jeżeli sami użytkownicy na to wyrażą dobrowolnie zgodę. W stosowanym przez agencję modelu generowania np. leadów marketingowych, gdy użytkownicy są zainteresowani konkretną ofertą reklamodawcy, to ponownie wyrażają stosowne zgody na wykorzystanie ich danych, lecz tym razem dla celów reklamodawcy, a nie dla celów agencji. – „Zgoda jest przede wszystkim jednorazowa, pozyskiwana na żywo i przypisana do konkretnego reklamodawcy, co tłumaczy różnicę naszego modelu biznesowego, w którym rozliczamy się za efekt z pozyskania zgód na kontakt z użytkownikiem. Co więcej, źródłem danych jest w takim przypadku zawsze sam użytkownik, a nie CQN. Nie ma więc tutaj mowy o udostępnieniu przez CQN zgromadzonych wcześniej danych użytkowników. Kontakt od reklamodawcy, na który czeka zainteresowany użytkownik, jest dzięki temu kontekstowy i „ocieplony”. Reklamodawca nie musi tłumaczyć, skąd ma dane użytkowników. Po prostu w sposób naturalny nawiązuje do kampanii zrealizowanej „przed chwilą” przez CQN, podczas której użytkownik wyraził zgodę na przedstawienie mu szczegółów jego oferty. Warto dodać, że reklamodawca pracuje dzięki temu na aktualnych danych użytkownika, a nie na danych, które użytkownik podał kiedyś podczas rejestracji  – dodaje Marcin Kostecki.

***********

ClickQuickNow Sp. z o.o. to pierwsza agencja specjalizująca się w zintegrowanym performance marketingu (rozliczaniu się za efekt z działań marketingowych, polegających na łączeniu mediów digitalnych w komunikacji z konsumentem w czasie rzeczywistym). Poprzez swoje działania dociera do potencjalnych konsumentów drogą internetową, telefoniczną, e-mailową, SMS-ową oraz telewizyjną w celu zainteresowania ich ofertą reklamodawcy i umożliwienia mu nawiązania z nimi skutecznego kontaktu. Firma powstała w 2009 roku. W tej chwili jej baza liczy ponad 2,6 mln kontaktów. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej: http://cqn.pl/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Księgarnie Świat Książki z dwoma salonami w Galerii Krakowskiej Biuro prasowe
2019-08-16 | 13:16

Księgarnie Świat Książki z dwoma salonami w Galerii Krakowskiej

Na mapie Galerii Krakowskiej pojawił się nowy punkt – Świat Książki Kids. Salon został urządzony w taki sposób, aby spełniać oczekiwania najmłodszych klientów i
Handel Dwa centra handlowe EPP z certyfikatami miejsca przyjaznego rowerzystom
2019-08-14 | 15:00

Dwa centra handlowe EPP z certyfikatami miejsca przyjaznego rowerzystom

Należące do EPP centra handlowe Galeria Veneda w Łomży oraz Galeria Twierdza w Zamościu otrzymały certyfikaty miejsca przyjaznego rowerzystom na Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo. Wraz z
Handel Sztuczna inteligencja wkracza do sklepów
2019-08-14 | 13:00

Sztuczna inteligencja wkracza do sklepów

Internetowe witryny, które pozwalają „przymierzyć” akcesoria online, reklamy dostosowane do upodobań, czy haseł wypisywanych do wyszukiwarki przez konsumentów to

Kalendarium

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Polityka

Baltic Pipe zgodnie z planem w 2022 roku. Pierwsza umowa z amerykańską firmą już podpisana

Projekt Baltic Pipe jest realizowany zgodnie z harmonogramem, a termin 2022 roku zostanie dotrzymany – poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. Gaz-System zawarł już pierwszy, wart ponad 0,5 mld zł kontrakt inwestorki w ramach tego projektu. Umowa z amerykańską firmą Solar Turbines jest jednocześnie jednym z największych w Polsce kontraktów w sektorze gazu. Jak podkreśla Naimski, współpraca polsko-amerykańska w sektorze energetycznym się zacieśnia, a stanowiska USA, m.in. w sprawie gazociągu North Stream 2, są zbieżne z polskimi.

Prawo

Nowa matryca VAT ułatwi życie przedsiębiorcom, ale ceny niektórych towarów mogą wzrosnąć

W kwietniu 2020 roku ma wejść w życie nowa matryca stawek VAT. Celem zmian jest uporządkowanie obecnej sytuacji, która powoduje wśród przedsiębiorców kłopoty interpretacyjne. Nowym i korzystnym dla nich rozwiązaniem ma być tzw. wiążąca informacja stawkowa, która ma zapewnić podatnikom większą ochronę na wypadek kontroli organów podatkowych. Będzie można się ubiegać o nią wcześniej, już w listopadzie br. Jednocześnie konsumenci muszą być przygotowani na to, że w przypadku niektórych towarów i usług stawki VAT zostaną podwyższone, co może się wiązać ze wzrostem cen.

IFA 2019 Berlin

Przemysł

Katowice z roku na rok tracą mieszkańców. Miasto chce zahamować ten trend poprzez ulgi i zniżki dla zameldowanych

Tylko w ubiegłym roku stolica aglomeracji śląskiej skurczyła się o 3,2 tys. mieszkańców. Ich liczba ostatni raz przekroczyła 300 tys. ponad siedem lat temu, od tego czasu katowiczan systematycznie ubywa. Przyczyną nie jest już emigracja zarobkowa, lecz rosnące ceny nieruchomości i powroty emerytów w rodzinne strony. Odwrócenie tego trendu to jeden z priorytetów władz miasta, które chcą to robić poprzez inwestycje w infrastrukturę kulturalno-sportową, bazę dydaktyczną i przyciąganie inwestorów. 

Złote Spinacze 2019

Handel

Osoby kupujące w sieci to przeważnie zadowoleni klienci. Doceniają głównie szeroki wybór produktów i szybkie płatności

W skali od 0 do 10 średni poziom satysfakcji klienta kupującego w internecie wynosi 7,8 – wynika z raportu Mobile Institute „Customer Happiness Index”. Kluczowym elementem, który buduje to zadowolenie, a często też warunkuje zakup, jest system płatności. Brak odpowiedniej dla klienta formy płatności może zdecydować o porzuceniu koszyka. Kupujący coraz chętniej dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami z zakupów, a opinie innych internautów są często przy wyborze produktu ważniejsze niż samodzielnie wyszukane informacje.