Komunikaty PR

Performance marketing a etyka przetwarzania danych osobowych

2015-01-16  |  12:00
Kontakt
Katarzyna Małek
Consulting & More

ul. Lektykarska 20
01-687 Warszawa
katarzyna.malek|consultingandmore.pl| |katarzyna.malek|consultingandmore.pl
663244612
www.consultingandmore.pl

Performance marketing a etyka przetwarzania danych osobowych – czy mogą iść w parze?

Działania z zakresu performance marketingu realizowane drogą e-mailową, SMS-ową, telefoniczną lub pocztową często utożsamianie są ze „sprzedażą” i nieetycznym wykorzystywaniem baz danych osobowych. Podmioty nazywane potocznie firmami bazodanowymi (dostawcy baz danych b2c, brokerzy baz danych b2c) w praktyce zajmują się bowiem handlowaniem danymi osób, wykorzystując do tego prawną możliwość udostępnienia danych osobowych do celów marketingowych podmiotów trzecich. Okazuje się jednak, że tego typu aktywności można prowadzić całkowicie etycznie. Co więcej, takie działania przynoszą dużo lepsze korzyści – osoby, do których dociera oferta, nie są nią bowiem zaskoczone, tylko faktycznie zainteresowane. W takim innowacyjnym modelu przetwarzania danych działa agencja ClickQuickNow Sp. z o.o., która jako jedyna w Polsce nie udostępnia swojej bazy podmiotom trzecim, lecz przeprowadza na niej działania marketingowe m.in. dla podmiotów trzecich, rozliczając się za efekt z tych działań.

Nieetyczne i nieefektywne

Firmy „sprzedające” dane osobowe umiejętnie wykorzystują niewiedzę osób, których dane pozyskują. Wiążą one rejestrację osób (np. w swoim serwisie internetowym) z oddzielną zgodą na udostępnienie ich danych różnym, czasami bliżej nieokreślonym podmiotom trzecim (tj. nie zawsze przekazując dane identyfikujące te podmioty jak firma, siedziba, cel i zakres przetwarzania danych). Ustawa o ochronie danych osobowych umożliwia udostępnianie danych osób innym podmiotom - za uprzednią dobrowolną zgodą tych osób. Jednak często etyczność takich działań nietrudno jest zakwestionować. Co więcej, zgoda obejmuje udostępnianie danych osoby przez „firmę bazodanową” również w przyszłości dlatego też tzw. leady sprzedażowe (dane osób, z którymi można się skontaktować np. drogą telefoniczną, e-mailową, SMS-ową, pocztową w związku z wyrażoną zgodą na taki kontakt) są w takim przypadku bardzo mało skuteczne, ponieważ szybko się dezaktualizują. Po drugie, w przypadku ich udostępnienia, nowy administrator danych musi zawsze spełnić obowiązek informacyjny, czyli poinformować osobę m.in. o źródle danych (skąd ma dane osoby, z którą się kontaktuje). Standardy te jednak rzadko są przestrzegane.

Etyczne i efektywne

Okazuje się jednak, że działania marketingowe na bazie danych osobowych, po pierwsze, nie muszą być nieetyczne, a po drugie, mogą być bardziej efektywne niż w modelu „handlowania danymi”. Taki innowacyjny model biznesowy wypracowała agencja ClickQuickNow Sp. z o.o., której założycielem i pomysłodawcą jest Marcin Kostecki. W odróżnieniu od firm, które „handlują danymi”, CQN wprowadziło model pozyskiwania zgód na kontakt z użytkownikiem na żywo zarówno w przypadku leadów sprzedażowych jak i leadów marketingowych. Ten model sprawił, że agencja nie udostępnia zgromadzonych danych w celach marketingowych dowolnym podmiotom trzecim, tylko umożliwia konkretnym reklamodawcom kontakt z użytkownikami, dopiero jeżeli sami użytkownicy na to wyrażą dobrowolnie zgodę. W stosowanym przez agencję modelu generowania np. leadów marketingowych, gdy użytkownicy są zainteresowani konkretną ofertą reklamodawcy, to ponownie wyrażają stosowne zgody na wykorzystanie ich danych, lecz tym razem dla celów reklamodawcy, a nie dla celów agencji. – „Zgoda jest przede wszystkim jednorazowa, pozyskiwana na żywo i przypisana do konkretnego reklamodawcy, co tłumaczy różnicę naszego modelu biznesowego, w którym rozliczamy się za efekt z pozyskania zgód na kontakt z użytkownikiem. Co więcej, źródłem danych jest w takim przypadku zawsze sam użytkownik, a nie CQN. Nie ma więc tutaj mowy o udostępnieniu przez CQN zgromadzonych wcześniej danych użytkowników. Kontakt od reklamodawcy, na który czeka zainteresowany użytkownik, jest dzięki temu kontekstowy i „ocieplony”. Reklamodawca nie musi tłumaczyć, skąd ma dane użytkowników. Po prostu w sposób naturalny nawiązuje do kampanii zrealizowanej „przed chwilą” przez CQN, podczas której użytkownik wyraził zgodę na przedstawienie mu szczegółów jego oferty. Warto dodać, że reklamodawca pracuje dzięki temu na aktualnych danych użytkownika, a nie na danych, które użytkownik podał kiedyś podczas rejestracji  – dodaje Marcin Kostecki.

***********

ClickQuickNow Sp. z o.o. to pierwsza agencja specjalizująca się w zintegrowanym performance marketingu (rozliczaniu się za efekt z działań marketingowych, polegających na łączeniu mediów digitalnych w komunikacji z konsumentem w czasie rzeczywistym). Poprzez swoje działania dociera do potencjalnych konsumentów drogą internetową, telefoniczną, e-mailową, SMS-ową oraz telewizyjną w celu zainteresowania ich ofertą reklamodawcy i umożliwienia mu nawiązania z nimi skutecznego kontaktu. Firma powstała w 2009 roku. W tej chwili jej baza liczy ponad 2,6 mln kontaktów. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej: http://cqn.pl/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Salon home&you w nowej odsłonie w Galerii Galaxy Biuro prasowe
2019-07-18 | 17:00

Salon home&you w nowej odsłonie w Galerii Galaxy

Należące do EPP Centrum Galaxy w Szczecinie zmienia lokalizację sklepu home&you. Salon znanej marki akcesoriów wnętrzarskich odświeżył swój wystrój, zwiększył
Handel Trzej najemcy zostają na dłużej w Zakopiance
2019-07-16 | 13:00

Trzej najemcy zostają na dłużej w Zakopiance

Marki 4F, Centrum Wina oraz Play przedłużyły umowy najmu w należącym do EPP Parku Handlowym Zakopianka w Krakowie. Ich łączna powierzchnia najmu to 258 mkw. Jedna z najbardziej atrakcyjnych
Handel LUDZIARNIA już otwarta w Placu Unii
2019-07-16 | 11:00

LUDZIARNIA już otwarta w Placu Unii

W Placu Unii powstała LUDZIARNIA – nowy koncept na polskiej mapie lodowej, który łączy w sobie nowatorskie podejście do smaków z długą tradycją rzemieślniczą prosto z

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Handel

Kolejny trudny sezon dla polskich sadowników. Ich problemy z pracownikami, pogodą i ukraińską konkurencją odczują kieszenie konsumentów

Rosyjskie embargo i brak możliwości eksportu na tamtejszy rynek, niedobór pracowników sezonowych, konkurencja ze strony producentów z Ukrainy i nierówne relacje z przemysłem przetwórczym to w tej chwili największe bolączki polskich sadowników – ocenia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Jak podkreśla, bez właściwych rozwiązań nie będzie możliwe utrzymanie wskaźników produkcji i eksportu z poprzednich lat, a branża przegra z zagraniczną konkurencją. Zwłaszcza że polskich sadowników nie rozpieszcza ostatnio także pogoda: niekorzystne warunki spowodowały, że zbiory wszystkich gatunków owoców będą w tym roku 30 do nawet 50 proc. niższe. To z kolei odczują kieszenie konsumentów.

Konsument

TikTok nowym narzędziem dla promocji młodych twórców i marek. Młodzi ludzie stają się odporni na tradycyjne reklamy

Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących segmentów cyfrowego marketingu. Wykorzystanie do promocji znanych blogerów i vlogerów pozwala szybko zdobywać nowych klientów i docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność. Łączeniu marek i influencerów służy projekt FOLLOVERS, który jest efektem współpracy mediowego giganta Viacom i grupy BrandBuddies, z którą współpracuje ponad 750 marek. Do promocji będzie wykorzystywał TikToka i Instagrama, które stają się coraz popularniejszymi platformami.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Prawo

Za kilka lat inwestycje będą zamierać z powodu sytuacji na rynku pracy. Inwestorzy nie będą mieli wykonawców o odpowiednich kompetencjach

Na polskim rynku pracy już brakuje kilku milionów pracowników, inni z kolei narzekają na brak zatrudnienia. Wynika to z jednej strony z niedopasowania umiejętności pracowników i potrzeb pracodawców, z drugiej z sytuacji demograficznej oraz niskiej aktywności zawodowej Polaków. Zdaniem eksperta rynku pracy z Konfederacji Lewiatan potrzebna jest zachęcająca do podejmowania pracy polityka, dostosowanie programów kształcenia do wymagań rynku i odpowiedzialna polityka migracyjna.

IFA 2019 Berlin

Handel

Sklepy będą w stanie dostarczać produkty poniżej 24 h. Stanie się to możliwe dzięki technologii zdalnej identyfikacji przedmiotów

W Polsce co roku sprzedawanych jest ok. 30 mln chipów działających w technologii RFID. Globalny rynek jest wart ok. 11 mld dolarów i szybko rośnie, bo technologia zdalnej identyfikacji przedmiotów znajduje szereg zastosowań niemal w każdej branży – od logistyki, przemysłu farmaceutycznego, po sklepy detaliczne i e-commerce. Duży potencjał ma zwłaszcza w tej ostatniej, bo RFID pozwala skutecznie zarządzać zapasami produktów, trafiać z reklamami do konsumentów, ograniczyć kradzieże w sklepach, a także znacznie skrócić czas dostawy zamówionych towarów.

Złote Spinacze 2019