Komunikaty PR

Raport UKE: W 2017 roku Polacy wysłali prawie 50 miliardów SMS-ów

2018-07-11  |  09:35
Biuro prasowe
Do pobrania inf.prasow ( 0.3 MB )

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował coroczny „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2017 roku” z którego wynika, że na koniec minionego roku aktywnych było ponad 53 milionów kart SIM, czyli o 4% mniej niż w 2016 roku. To jedna z prawdopodobnych przyczyn spadku liczby SMS-ów wysłanych przez użytkowników polskich sieci. W 2017 roku Polacy łącznie nadali 49,2 miliarda krótkich wiadomości tekstowych, o 2% mniej niż 12 miesięcy wcześniej. Innym powodem spadku liczby wysłanych SMS-ów jest rosnąca wciąż popularność mobilnych komunikatorów oraz portali społecznościowych.

- W raporcie UKE nie znajdziemy ani słowa na temat poszczególnych segmentów rynku SMS, ale my od dawna obserwujemy dynamiczny wzrost ruchu wiadomości wysyłanych w modelu a2p (application to person), który napędzają firmy oraz instytucje. – mówi Kamila Górna, Business Development Manager w firmie Infobip. – Mam na myśli tutaj ruch SMS-ów generowanych np. przez systemy bankowe, e-commerce, powiadomienia przesyłane przez gminy, a także kampanie mobilne realizowane z wykorzystaniem SMS-ów. Spodziewam się, że ten segment rynku nadal będzie rosnąć, tak samo jak marketing mobilny, po który sięga coraz więcej firm oraz instytucji w Polsce. SMS to wciąż najlepsze narzędzie dotarcia do klienta: skuteczne, nie liczone jako spam, dobrze widziane przez odbiorców. – dodaje.

Mimo spadku wysyłanych SMS-ów dane w raporcie wskazują, że wśród wybranych państw Unii Europejskiej Polska wciąż znajduje się znacznie powyżej średniej, z wykorzystaniem na poziomie 77 krótkich wiadomości tekstowych miesięcznie. Średnia dla wybranych państw europejskich jest niższa o 18 wiadomości i wynosi 59 SMS-ów przypadających na jednego aktywnego użytkownika.

Raport UKE wskazuje na wyraźny wpływ obowiązku rejestracji kart SIM na zmniejszenie się liczby kart prepaid na rynku. Na koniec 2017 roku ich liczba w porównaniu z 2016 rokiem spadła o 22,3% do wartości 17,8 milionów. Prawie 65% wszystkich użytkowników sieci mobilnych korzysta z usług w modelu postpaid.

MMS coraz bardziej popularny

Z raportu UKE wynika, że w 2017 roku użytkownicy polskich sieci mobilnych wysłali 1,4 miliarda MMS-ów, czyli aż o 39% więcej niż rok wcześniej. Średnio na jednego mieszkańca Polski przypadło 38 takich wiadomości wobec 27 w poprzednim roku i 19 wiadomościach MMS w 2015 roku.

- Ustalenia z raportu UKE dowodzą, że użytkownicy chętnie dzielą się swoimi zdjęciami nie tylko na Facebooku, Messengerze czy poprzez inne serwisy społecznościowe, ale również coraz częściej przesyłają taką zawartość bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy. W niedalekiej przyszłości będą mogli udostępniać w taki sam sposób również wysokiej jakości zdjęcia, filmy, animacje i grafiki. Wszystko to dzięki rozwiązaniu Rich Communication Services (RCS), które jest kolejnym etapem rozwoju standardu SMS i MMS. Obserwujemy duże zainteresowanie polskich operatorów uruchomieniem infrastruktury RCS, która otworzy przed użytkownikami sieci nowe możliwości komunikacyjne. – mówi Zelijko Bak, Program Manager w firmie Infobip odpowiedzialny za rozwój standardu RCS.

Ponad miliard SMS-ów wysłanych w roamingu

Według raportu UKE systematycznie zwiększa się łączna liczba wiadomości SMS wysyłanych w roamingu. Szczególnie gwałtowny wzrost odnotowano w 2017 r. Abonenci polskich sieci korzystający z roamingu za granicą wysłali ponad 1 mld SMS-ów, o ok. 65% więcej niż rok wcześniej.

Ruch wysyłanych wiadomości SMS napędziło wprowadzenie w czerwcu 2017 roku zasady „Roam Like At Home”, wyrównującej stawki za połączenia głosowe, wiadomości SMS i transmisję danych w Polsce i w innych krajach europejskich. Dzięki temu klienci polskich operatorów mogli korzystać z telefonu w Unii Europejskiej na tych samych zasadach co w kraju. Przełożyło się to na znaczący wzrost zainteresowania usługami w roamingu.

- Czas wakacji nie oznacza wcale, że turyści zostawiają swoje telefony w domu. Wręcz przeciwnie, aktywnie wykorzystują je podczas wyjazdów – nawigują nimi, przeglądają Internet, słuchają muzyki, uwieczniają wakacyjne chwile i oczywiście dzielą się nimi za pośrednictwem mediów społecznościowych. To wszystko oznacza, że cały czas są online, a smartfon mają przy sobie. – mówi Kamila Górna. -  Właśnie dlatego kampanie mobilne są takie skuteczne, bo docierają do odbiorców przez cały rok, również w wakacje. Pozostaje tylko odpowiednio dobrać temat kampanii i grupę docelową. – podkreśla.

Operatorzy coraz mniej zarabiają na SMS-ach

Spadek liczby wysłanych wiadomości tekstowych jest jednym z powodów od kilku lat malejących przychodów operatorów. Tendencja zapoczątkowana w 2012 roku potwierdziła się również w 2017 r. W roku ubiegłym z usług telefonii mobilnej operatorzy uzyskali łączny przychód na poziomie 15 mld zł i były o prawie 11% niższe niż rok wcześniej.

Pełna treść raportu UKE - https://www.uke.gov.pl/akt/raport-o-stanie-rynku-telekomunikacyjnego-w-2017-roku,93.html

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja Jak mobilne aplikacje mogą pomóc wygrać serca klientów w Walentynki? Biuro prasowe
2019-02-11 | 12:00

Jak mobilne aplikacje mogą pomóc wygrać serca klientów w Walentynki?

Walentynki to od wielu lat jedno z największych wydarzeń w handlu detalicznym. Dla handlowców to świetna okazja, aby podkręcić obroty po sezonie wyprzedaży. W tym szczególnym
Telekomunikacja Internet mobilny w Polsce - podsumowanie 2018 roku
2019-01-28 | 10:55

Internet mobilny w Polsce - podsumowanie 2018 roku

Portal RFBenchmark.pl opublikował raport podsumowujący jakość i szybkość Internetu mobilnego w Polsce w 2018 roku. W dwóch kategoriach (średniej szybkości pobierania i wysyłania
Telekomunikacja Internet mobilny w Europie - raport RFBENCHMARK (Q4 2018)
2019-01-24 | 09:30

Internet mobilny w Europie - raport RFBENCHMARK (Q4 2018)

RFBenchmark.pl opublikował raport porównujący jakość i szybkość Internetu mobilnego w Europie w czwartym kwartale 2018 roku. Najlepsze wyniki w poszczególnych krajach

Kalendarium

CES 2019

Konsument

Dziś startuje usługa Twój e-PIT. Urząd skarbowy wypełni deklaracje za podatników

15 lutego startuje usługa Twój e-PIT, w ramach której urząd skarbowy wypełni deklaracje PIT-37 i PIT-38 zamiast podatników. Może skorzystać z niej nawet 20 mln osób. W tym celu należy się zalogować w systemie i sprawdzić, czy dane w automatycznie wygenerowanym formularzu są poprawne. Jeśli nie, można je uaktualnić, uzupełniając deklarację m.in. o ulgi i odliczenia. Jeśli podatnik nie wprowadzi zmian, zeznanie roczne w zaproponowanej formie zostanie złożone do 30 kwietnia. W przyszłym roku podobna intuicyjna usługa zostanie uruchomiona również dla przedsiębiorców – zapowiada minister finansów Teresa Czerwińska.

Transport

Procedowane w UE zmiany mogą oznaczać koniec dominacji polskiej branży transportowej. Zagrożonych jest wiele miejsc pracy

Proponowane przez Unię Europejską nowe przepisy o zabezpieczeniu społecznym, w połączeniu z Pakietem mobilności czy zmianami w zakresie dostępu do zawodu i rynku mogą oznaczać katastrofę dla polskich firm przewozowych. Ich sytuację może pogorszyć także twardy brexit. W konsekwencji kilkadziesiąt tysięcy firm ograniczy swoją działalność lub upadnie, a to oznacza likwidację wielu miejsc pracy – ostrzega Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Przemysł

W ciągu pięciu lat światowa sprzedaż robotów dla przemysłu wzrośnie dziesięciokrotnie. W Polsce ich wykorzystanie wciąż niewielkie

Popyt na roboty współpracujące, zaprojektowane do pracy z ludźmi, zwiększy się przynajmniej dziesięciokrotnie w ciągu nadchodzących pięciu lat. W Polsce ten wzrost będzie jeszcze większy, bo pod względem wykorzystania robotów w przemyśle na razie odstajemy od sąsiadów – prognozuje Enrico Krog Iversen, dyrektor generalny OnRobot. Dla polskich firm wykorzystanie robotów może być odpowiedzią na niedobory kadr i rosnące płace, a dodatkowo pozwoli zwiększyć wydajność i obniżyć koszty. Zakres możliwości robotów stale się poszerza, więc mogą być wykorzystywane w coraz większej liczbie gałęzi przemysłu.

Media i PR

Najgorsze w historii wyniki dla szukających pracy w branży PR. W 2018 roku pojawiło się dla nich jedynie 1,1 tys. ogłoszeń

Tylko nieco ponad 1,1 tys. ofert pracy dla PR-owców pojawiło się w 2018 roku. To najgorszy wynik od kiedy prowadzone są badania, czyli od 2008 roku – wynika z danych PRoto.pl. Z analizy ubiegłorocznych ogłoszeń wynika, że w agencjach PR zmienia się profil stanowisk, na które poszukiwano pracowników. Choć na najwięcej ofert pracy mogą liczyć konsultanci i asystenci, do których skierowane jest mniej więcej co trzecie ogłoszenie, coraz częściej poszukiwani są też specjaliści. Na pracę mogą liczyć osoby, które mają już kilkuletnie doświadczenie. Najwięcej ofert pracy w firmach dotyczyło branż IT i nowych technologii.