Przegląd mediów

październik 2018

Colliers podsumowuje III kwartał na warszawskim rynku biurowym

2018-10-26  |  14:32
Przegląd mediów

Po oddaniu 16,3 tys. mkw. powierzchni biurowej w III kw. 2018, całkowita podaż na rynku biurowym w Warszawie na koniec września wyniosła ponad 5,4 mln mkw. W budowie wciąż znajduje się ponad 800 tys. mkw. 

 

W III kwartale 2018 roku na rynku warszawskim ukończone zostały dwa budynki biurowe – Park Avenue w strefie CBD o powierzchni 12,5 tys. mkw. oraz Koneser Centrum Praskie - bud. C o powierzchni ponad 3,8 tys. mkw. w strefie Wschód.

 

Od początku 2018 deweloperzy oddali do użytku 190 tys. mkw., czyli 19 nowoczesnych budynków biurowych, głównie w strefie centralnej miasta. Ich średni poziom wynajęcia w dniu oddania do użytku wynosił około 70% oferowanej powierzchni.

 

Transakcje

 

Od początku lipca do końca września w Warszawie wynajęto 209 tys. mkw., co stanowi spadek w porównaniu do poprzedniego kwartału o 5,7% oraz wzrost o 5,2% w porównaniu do III kw. 2017 roku. Najwięcej powierzchni biurowej wynajęto w strefie City Centre (33%).

 

Do największych transakcji  najmu omawianym kwartale należały: renegocjacja oraz ekspansja Deloitte w Q22 (ponad 22,1 tys. mkw.), nowa umowa WeWork w Mennica Legacy Tower (14,2 tys. mkw.) oraz renegocjacja firmy Nestle w Nestle House (9,5 tys.mkw.). Udział transakcji pre-let pozostaje na stabilnym poziomie 16%.

 

Do najbardziej aktywnych najemców na rynku zaliczamy firmy z sektora usług profesjonalnych – doradztwo, prawnicy oraz coworkingi. Ich udział w wolumenie najmu wynosi aż 40%, a to za sprawą rosnącej aktywności coworkingów.

 

— Tylko w minionym kwartale firmy coworkingowe wynajęły ponad 33 tys. mkw. i  odpowiadają za 16% całkowitego popytu odnotowanego w Warszawie w III kwartale 2018 roku — mówi Olga Drela, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

 

Pustostany i czynsze

 

Poziom pustostanów w Warszawie zmniejszył się w stosunku do poprzedniego kwartału o 1,1

p.p. i na koniec III kw. 2018 r. wyniósł 10%, co przełożyło się na ponad 543 tys. mkw. dostępnej powierzchni biurowej.

 

— Jest to najniższy poziom współczynnika pustostanów w Warszawie od początku 2013 roku — zaznacza Olga Drela.

 

Od początku lipca do końca września czynsze bazowe w Warszawie utrzymywały się na zbliżonym poziomie do poprzedniego kwartału. Miesięczne stawki za powierzchnię biurową wynosiły od 14 do 24 EUR za mkw.

 

Colliers International Group Inc.

Colliers International Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) jest globalną firmą, oferującą najwyższej jakości usługi na rynku nieruchomości oraz zarządzanie inwestycyjne. Posiada biura w 69 krajach, w których zatrudnia ponad 12 000 specjalistów. Colliers jest najszybciej rozwijającą się notowaną na giełdzie globalną firmą działającą w sektorze nieruchomości komercyjnych. Przychody firmy w 2017 roku osiągnęły poziom $2,3 miliarda ($2,7 miliarda włączając spółki stowarzyszone). Dzięki kulturze przedsiębiorczości oraz strukturze właścicielskiej ze znacznym udziałem pracowników firmy, Colliers International oferuje pełen zakres usług podmiotom związanym z rynkiem nieruchomości. Firma wspiera najemców, właścicieli nieruchomości oraz inwestorów na całym świecie. Poprzez swoją platformę oferującą usługi z zakresu zarządzania inwestycjami, firma zarządza aktywami o wartości ponad 20 miliardów dolarów należących do największych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych na rynku nieruchomości.

 

Specjaliści Colliers myślą inaczej, dzielą się pomysłami i oferują przemyślane i innowacyjne doradztwo, które pomaga klientom szybciej osiągnąć sukces. Colliers International znalazł się w rankingu Global Outsourcing 100 – liście czołowych firm działających w sektorze outsourcingu. Spółka została wyróżniona już po raz 13 z rzędu, czyli więcej niż którakolwiek spośród firm doradzających na rynku nieruchomości. Autorem rankingu jest International Association of Outsourcing Professionals. Colliers zdobył też tytuł najlepszego zarządcy nieruchomości na świecie, po raz drugi z rzędu, przyznawany przez Commercial Property Executive.

 

Spółka Colliers jest zarządzana przez doświadczony zespół liderów ze znacznym udziałem w jej kapitale zakładowym, pod którego kierownictwem od przeszło 20 lat generuje ponad 20% rocznego zwrotu dla akcjonariuszy.

 

Colliers International w Polsce działa od 1997 roku i posiada biura w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi, w których łącznie zatrudnia ponad 250 specjalistów. Firma została uhonorowana wieloma prestiżowymi nagrodami przyznanymi m.in. w konkursach: Eurobuild, CIJ Journal, CEE Quality Awards, International Property Awards. Wśród otrzymanych przez Colliers wyróżnień znajdują się m.in.: nagroda Outsourcing Star przyznawana firmom nieruchomościowych najprężniej działających w sektorze outsourcingu oraz Gazele Biznesu wręczane najdynamiczniej rozwijającym się firmom w Polsce. Więcej o nas na colliers.pl.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 26 października

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.