Przegląd mediów

czerwiec 2017

Załamanie na rynku IT?

2017-06-20  |  12:23
Przegląd mediów

BĘC! SPADEK PRZYCHODÓW W POLSKIM IT

Niezwykły rok dla polskiego IT. W 2016 roku po raz drugi od 25 lat spadły przychody branży informatycznej – tym razem o 5,2%. Straciły także firmy telekomunikacyjne, choć mniej, bo 0,7%. Po zsumowaniu obu sektorów przychody całego rynku ICT wyniosły 101,75 mld zł, o 3,4% mniej niż w roku 2015.

 

Warszawa, 20 czerwca 2017 r.

– Na przestrzeni 25 edycji raportu Computerworld TOP200 spadek przychodów firm z sektora informatycznego obserwowaliśmy tylko raz. W 2009 r. polska branża IT straciła 10% przychodów w wyniku spowolnienia gospodarczego, będącego następstwem światowego kryzysu w sektorze bankowym.

 

Przychody firm ICT w mld zł

 

2016

2015

zmiana

IT

59,7

63,0

-5,2%

telko

42,0

42,3

-0,7%

razem ICT

101,7

105,3

-3,4%

 

Przyczyn spadku w 2016 r było kilka. W całej gospodarce mocno spadły inwestycje: rok do roku o 5,5%, co musiało odbić się także na wydatkach przedsiębiorstw na IT. Po najgorszym trzecim kwartale 2016 r. sytuacja zaczęła się poprawiać i spadki były mniejsze. W pierwszym kwartale 2017 r. inwestycje nadal były zmniejszane, ale według GUS już tylko o 0,4%.

 

Szefowie firm informatycznych mówią jednym głosem o wyhamowaniu kontraktów w sektorze publicznym. Jeśli wziąć pod uwagę dwa zestawienia z naszego raportu, pokazujące przychody dostawców IT ze sprzedaży do administracji i do służby zdrowia, w ogromnej części państwowej, to okazuje się, że w 2016 r. z rynku wyparowało grubo powyżej miliarda złotych. Oba te sektory najmocniej ograniczyły wydatki na informatykę: administracja o jedną czwartą, a ochrona zdrowia aż o ponad 40%.

 

2016 był pierwszym pełnym rokiem urzędowaniu rządu PiS Beaty Szydło, który został zaprzysiężony 16 listopada 2015 r. Minister cyfryzacji Anna Streżyńska zaczęła od przeglądu projektów informatycznych. O efektach mówiła w wywiadzie dla Computerworlda:

„Ich wyceny były wyssane z palca: 300 mln, 400 mln. To nie było na przykład 47 mln, co wskazywałoby, że jednak ktoś coś policzył, tylko równo 200, 300, 400… Wstrzymaliśmy wtedy zlecenia, które miały iść na rynek. Dlatego to był trudny rok dla sektora IT. Ale od razu trzeba sobie też otwarcie powiedzieć: takie wyceny jak kiedyś już nie wrócą”.

 

To oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze, czasowe wstrzymanie planowanych projektów, głównie z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, który w swojej drugiej osi dotyczy m.in. właśnie systemów informatycznych dla administracji. Po drugie, kiedy już ruszą, powinny zostać zrealizowane taniej niż kontrakty z przeszłości.

 

Ranking firm IT

Mało jest branż tak dynamicznych i nieprzewidywalnych jak informatyka. Wyniki roku 2016 pokazują jak prawdziwe jest to twierdzenie. Dotyczy ono w równym stopniu technologii i pieniędzy.

 

Lider ubiegłorocznego rankingu największych firm informatycznych Action SA (w restrukturyzacji) walczy o swoją przyszłość i z miejsca pierwszego spadł na czwarte. W trudnych dla dystrybutorów czasach umiało się odnaleźć AB SA. Wykorzystało swoje atuty: silny zarząd, doświadczenie menedżerów średniego szczebla i lojalność partnerów. Obserwując kłopoty Actionu, przejęło część jego biznesu i nieznacznie zwiększyło przychody. To dało AB po raz pierwszy pozycję lidera na polskim rynku IT. ABC Data obroniło drugą pozycję.

 

Na kłopotach Actionu zyskał w zestawieniu także Samsung. Udało mu się wskoczyć na trzeci stopień podium przed rokiem opanowanego przez wielką trójkę dystrybutorów.

 

Największe firmy informatyczne działające w Polsce w 2016 roku

Lokata 2016

Lokata 2015

Firma

Przychody ze sprzedaży produktów i usług IT w 2016

(w tys. zł)

Dynamika r/r

 

1

3

AB SA

4 049 035

1%

 

2

2

ABC Data

3 589 352

-13%

 

3

4

Samsung Electronics Polska

2 633 873

-12%

 

4

1

Action SA w restrukturyzacji

2 404 105

-43%

 

5

6

Komputronik SA

1 894 091

-11%

 

6

10

Huawei Polska

1 750 000

9%

 

7

-

Dell EMC

1 691 748

-

 

8

5

Lenovo Technology Poland

1 558 410

-32%

 

9

-

HP Inc. Polska

1 479 729

-

 

10

13

Microsoft

1 407 686

-

 

11

8

IBM Polska

1 274 000

-9%

 

12

-

ALSO Polska

1 250 000

-11%

 

13

-

Hewlett Packard Enterprise Polska

1 247 715

-

 

14

-

Tech Data Polska

1 100 000

38%

 

15

14

Incom SA

981 471

-6%

 

16

12

Asseco Poland

936 800

-14%

 

17

19

Comarch SA

743 053

1%

 

18

30

Atos w Polsce

733 600

25%

 

19

20

Oracle Polska

715 000

0%

 

20

16

ASUS Polska

697 850

-24%

 

 

Źródło: Raport Computerworld TOP200, czerwiec 2017.


Informacje o Raporcie Computerworld TOP200

Raport Computerworld TOP200 tworzony jest od 1992 roku i stanowi najpełniejsze opracowanie na temat polskiego rynku teleinformatycznego. Zawiera on szczegółowe dane finansowe, informacje rynkowe i komentarze analityków dotyczące ok. 400 dostawców nowoczesnych technologii. Najnowsza – jubileuszowa, już 25.  – edycja powstała na podstawie danych z 2016 roku.

 

Co roku w Computerworld TOP200 prezentowani są liderzy polskiej branży ICT. Ponadto znajduje się w nim ponad 100 szczegółowych zestawień i opracowań analitycznych obrazujących rozwój teleinformatyki i obecny układ sił na rynku. Czołowi dostawcy technologii szeregowani są według istotnych wskaźników ekonomicznych oraz obszarów działania i kompetencji. Raport stanowi cenne źródło informacji dla wszystkich poszukujących informacji o sektorach, które najwięcej inwestują w IT, dostawcach o pewnej pozycji rynkowej oraz trendach dominujących w danym roku.

Kontakt dla mediów:

Piotr Pietruszyński

redaktor prowadzący Computerworld TOP200

Piotr_Pietruszynski@idg.com.pl

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Przeglądzie mediów”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)

Informacje z dnia: 20 czerwca

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Wirtualna rzeczywistość wkracza w kolejne gałęzie biznesu. Najnowocześniejsze technologie wykorzystują już biura podróży, medycyna i edukacja

Kolejne gałęzie biznesu korzystają z możliwości, jakie daje wirtualna rzeczywistość. Technologia rozwija się m.in. w medycynie, edukacji czy hotelarstwie. Eksperci prognozują, że okulary do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz dodatkowe kontrolery będą coraz lepiej dopasowane do mobilnego użytkownika. Według ekspertów do 2020 roku rynek VR i AR może osiągnąć wartość nawet 160 mld dol. 

Transport

Firmy logistyczne poszukują chętnych do pracy. Rośnie zapotrzebowanie na magazynierów i kierowców

Rozwijający się rynek usług przyspiesza wzrost branży logistycznej. Oznacza to, że coraz większe będzie też zapotrzebowanie na kadrę, przede wszystkim pracowników operacyjnych – kierowców i magazynierów. W III kwartale tego roku wzrost zatrudnienia przewiduje co siódmy przedsiębiorca z sektora transport/logistyka. Pracodawcy kuszą pracowników stabilnym zatrudnieniem, wsparciem w podnoszeniu kwalifikacji i pakietami socjalnymi.

Polityka zagraniczna

Jan Lubomirski-Lanckoroński: wizyta brytyjskiej pary książęcej miała ocieplić relacje polsko-brytyjskie

Obecność księcia Williama i księżnej Kate w Polsce Jan Lubomirski-Lanckoroński określa mianem miłej, rodzinnej wizyty. Jego zdaniem miała ona ocieplić wizerunek Wielkiej Brytanii w trudnym czasie negocjacji ws. brexitu oraz podkreślić bliskie relacje z Polską. Świadczy o tym chociażby fakt, że brytyjska para książęca zabrała ze sobą dzieci. Arystokrata bardzo ceni działalność społeczną księcia Williama.

Patronat Newserii

Edukacja

We wrześniu będą znane szczegóły dużej reformy szkolnictwa wyższego. Rok akademicki 2017/18 okresem przygotowań uczelni do zmian

Nadchodzący rok akademicki 2017/18 ma być okresem intensywnych konsultacji i debat dotyczących nowego modelu szkolnictwa w Polsce. To będzie rok spokoju przed wielkimi zmianami - zapowiada wiceminister Piotr Dardziński. Resort skupia się obecnie na projektowaniu nowej ustawy, regulującej działalność uczelni wyższych. Szczegóły reformy mają zostać ujawnione we wrześniu.

Handel

Reklamy mogą być skuteczniejsze o 30–40 proc. To dzięki informacjom na temat zachowań konsumentów

Dzięki dopasowaniu reklam do potrzeb i preferencji zakupowych konsumentów ich efektywność wzrasta o 30–40 proc. Taki przekaz jest przez odbiorcę lepiej postrzegany, przez co rośnie skłonność konsumenta do danego zakupu. Chodzi o to, by informacje o aktywności w przeszłości przełożyć na próbę przewidywania zachowań w przyszłości – wyjaśnia ekspert Together Data. Z danych na temat użytkowników sieci korzysta zdecydowana większość marketerów.