Komunikaty PR

Marsz 4 czerwca – Trzecia Droga dołączy do Tuska

2023-06-01  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl

W najbliższą niedzielę 4 czerwca odbędzie się zapowiadany od miesięcy marsz zwolenników opozycji organizowany przez Platformę Obywatelską. Atmosfera zaognia się po podpisaniu przez Prezydenta Andrzeja Dudę szeroko komentowanej ustawy dotyczącej powołania komisji do spraw badania wpływów rosyjskich na bezpieczeństwo wewnętrzne RP w latach 2007-2022. W wyniku tej decyzji swój udział w marszu zapowiedzieli również liderzy Trzeciej Drogi, czyli koalicji między Polską 2050 Szymona Hołowni a Polskim Stronnictwem Ludowym Władysława Kosiniaka-Kamysza, którzy mają ambicję, by dogonić w sondażach majowych liderów średniego poparcia — Prawo i Sprawiedliwość (33,7 proc.) oraz Koalicję Obywatelską (26,4 proc.).

W wyniku tej decyzji swój udział w marszu zapowiedzieli również liderzy Trzeciej Drogi, czyli koalicji między Polską 2050 Szymona Hołowni a Polskim Stronnictwem Ludowym Władysława Kosiniaka-Kamysza, którzy mają ambicję, by dogonić w sondażach majowych liderów średniego poparcia — Prawo i Sprawiedliwość (33,7 proc.) oraz Koalicję Obywatelską (26,4 proc.).

Błyskawiczna zgoda Prezydenta RP na powołanie komisji mającej badać wpływy rosyjskie to w opinii liderów opozycji środek opresji, który ma być wymierzony w szczególności w lidera PO Donalda Tuska. Rządzący zaprzeczają, podkreślając, że chodzi o wyjaśnienie decyzji, które w ubiegłych latach mogły mieć szkodliwy wpływ na bezpieczeństwo RP i wspierać interesy Rosji. Wydarzenie to spowodowało skokowy przyrost polaryzacji wokół marszu, powodując nasilenie zarówno sprzeciwu, jak i zainteresowania uczestnictwem. Eksperci podkreślają, że jego przebieg oraz tezy, które padną podczas wystąpień, mogą stanowić kluczowy wątek czerwcowego odcinka kampanii wyborczej.

Czy Trzecia Droga kończy się w Zjednoczonej Opozycji?

Trzecia Droga to formuła długo zapowiadanej koalicji między Polską 2050 Szymona Hołowni a Polskim Stronnictwem Ludowym Władysława Kosiniaka-Kamysza. Po burzliwych negocjacjach liderzy podjęli decyzję o wspólnym starcie w ramach formuły koalicyjnej. Wzrost polaryzacji nie sprzyja nowej marce, która po zanotowaniu w kwietniu średniego poparcia sondażowego na poziomie 14,8 proc., notuje w maju spadek do 12,8 proc. (-2 punkty procentowe m/m). Wynik ten wystarcza jednak, aby wciąż stanowić trzecią siłę parlamentarnego wyścigu. Choć liderzy nowej koalicji usiłują jak najbardziej odróżnić się od Koalicji Obywatelskiej, to zaskakująca decyzja o wspólnym uczestnictwie w marszu może być zapowiedzią poszerzonych rozmów. Eksperci podkreślają jednak, że zachowanie niezależności od Donalda Tuska będzie kluczową siłą negocjacyjną w ewentualnym rozdaniu powyborczym, z której to liderzy Trzeciej Drogi nie będą chcieli zrezygnować. Obecny poziom poparcia daje jej szansę na uzyskanie ponad 60 mandatów poselskich i istotne miejsce przy stole negocjacyjnym. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo osiągnięcia przez koalicję Trzecia Droga wyniku powyżej 12 proc. głosów w wyborach parlamentarnych w 2023 roku wynosi 67 proc.

Konfederacja wyprzedza Lewicę — przetasowanie na skrajnej osi światopoglądowej

Konfederacja jako ugrupowanie kreujące się na prawicową siłę przeciwną zarówno do opozycji, jak i partii rządzącej, utrzymuje wzmocnione poparcie, korzystając z pogłębiającej się polaryzacji oraz niechęci tzw. elektoratu antysystemowego do szerokich porozumień koalicyjnych. W maju Konfederacja osiągnęła średnie poparcie na poziomie 9,7 proc., broniąc czwartego miejsca w rankingu średniego poparcia. Tuż za nią znajduje się Lewica z wynikiem 9,2 proc. W obliczu skupienia wątków debaty publicznej wokół przodujących partii, wyniki dwóch skrajnych skrzydeł sceny politycznej pozostają od kwietnia niezmienne, skupiając koło siebie zwolenników zdecydowanych rozwiązań w kluczowych dla nich obszarach — m.in. gospodarki czy kwestii światopoglądowych. Obecnie osiągane wyniki dają obu partiom szanse na uzyskanie między 30 a 40 mandatów poselskich. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo osiągnięcia przez Konfederację wyniku powyżej 10 proc. głosów w wyborach parlamentarnych w 2023 roku wynosi 48 proc., a przez Lewicę 39 proc.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Polityka Łukasz Wielgosz dołączył do grupy ekspertów Ministry Agnieszki Buczyńskiej Biuro prasowe
2024-04-03 | 15:00

Łukasz Wielgosz dołączył do grupy ekspertów Ministry Agnieszki Buczyńskiej

Ministerstwo do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego ogłosiło pod koniec marca, zakończenie naboru do trzech grup roboczych, których zadaniem będzie wypracowanie rozwiązań prawnych i
Polityka Wybory samorządowe: KO wygra, PiS utrzyma trzy województwa
2024-03-27 | 12:00

Wybory samorządowe: KO wygra, PiS utrzyma trzy województwa

Polityczny Barometr BETFAN wskazuje, że KO pokona PiS zdobywając 30,75% głosów w wyborach do sejmików. Zdaniem polskiego bukmachera największa partia opozycyjna uzyska wynik
Polityka BRAK ZDJĘCIA
2024-02-15 | 12:20

Czy sztuczna inteligencja może wybrać prezydenta USA?

Sfabrykowane obrazy, filmy i nagrania audio to już codzienność w internecie. Lawina dezinformacji napędzana przez AI budzi coraz większe obawy, także w kontekście politycznym. Tymczasem rok 2024 upłynie pod znakiem wyborów nie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

Edukacja

Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

Transport

Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.