Newsy

Rozwijanie mocnych stron zamiast walki ze słabościami może być sposobem na efektywność w pracy. Firmy coraz częściej korzystają z tej koncepcji

2022-06-08  |  06:05
Mówi:Malwina Faliszewska
Funkcja:trenerka mocnych stron, certyfikowana trenerka Instytutu Gallupa
  • MP4
  • – Przestań robić to, co wychodzi ci tak sobie, i nie deprecjonuj tego, co przychodzi ci z łatwością, tylko przekuj to w atut – zachęca Malwina Faliszewska, trenerka mocnych stron. Jak podkreśla, każdy ma w sobie potencjał, swoje mocne strony, w które powinien zainwestować. Ta inwestycja zaowocuje satysfakcją zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Zamiast więc walczyć ze swoimi słabościami, lepiej skupić się na rozwijaniu talentów. Firmy coraz częściej podążają w tym kierunku, przeprowadzając wśród swoich pracowników testy mocnych stron.

    Tradycyjny model edukacji i rozwoju koncentruje się na tym, co w nas słabe lub niedoskonałe, i właśnie to każe usprawniać, naprawiać lub ćwiczyć, aż do momentu, kiedy rzekoma wada zniknie. W efekcie temu poświęcamy maksimum naszej uwagi, a nie koncentrujemy się na odkrywaniu potencjału. Ekspertka uważa natomiast, że bardziej skuteczna jest koncepcja rozwoju opartego na talentach.

    Koncepcja rozwoju opartego na mocnych stronach zakłada, że powinniśmy zidentyfikować swoje talenty, te najmocniejsze strony i właśnie je rozwijać, na nich się skupiać zamiast na poprawianiu słabości. Bo jeżeli nasz sens życia jest w tym, że nieustannie poprawiamy słabości, to skupiamy się na tym, żeby unikać porażki. Natomiast kiedy jesteśmy skoncentrowani na tym, żeby rozwijać to, w czym już jesteśmy dobrzy, i wykorzystujemy nasz potencjał, to jesteśmy w stanie osiągnąć naprawdę duży sukces – mówi agencji Newseria Lifestyle Malwina Faliszewska, trenerka mocnych stron, certyfikowana trenerka Instytutu Gallupa, autorka książki „Uwolnij swój talent”.

    Koncepcja oparta na rozwoju mocnych stron ogranicza ryzyko wypalenia zawodowego. Pracownik, który w pracy wykorzystuje swoje talenty, przychodzi do niej z energią, jest bardziej efektywny i odczuwa większą satysfakcję z realizacji powierzonych nam zadań.

    – Po prostu dostajemy skrzydeł. To jest stan flow, który pozwala nam rzeczywiście złapać wiatr w żagle i osiągać sukcesy. Natomiast jeżeli nie pracujemy w oparciu o mocne strony, co pewnie każdy z nas kiedyś odczuwał, to wtedy drenujemy się z energii, nic nam się nie chce. To jest szybka droga do wypalenia zawodowego – mówi trenerka.

    Dlatego też firmy, żeby wspierać, motywować i podnosić efektywność swoich pracowników, coraz częściej wykorzystują metodę pracy opartą na ich mocnych stronach.

    Konkretnie używają takiego narzędzia jak CliftonStrengths, czyli tzw. talenty Gallupa. I to jest całe badanie, z którego później można dostać raport i z certyfikowanym trenerem omówić jego wyniki. Można pracować z całym zespołem, żeby wszyscy wzajemnie poznawali swoje talenty. Ta koncepcja jest coraz bardziej popularna, bo firmy się zorientowały, że dużo lepiej jest wtedy, kiedy mają pracowników zaangażowanych – mówi Malwina Faliszewska. – Instytut Gallupa udowodnił, że jeżeli ludzie pracują w obszarze swoich mocnych stron, to aż sześciokrotnie wzrasta zaangażowanie pracowników i aż trzykrotnie częściej ludzie twierdzą, że mają doskonałą jakość życia, więc myślę, że warto.

    Talenty Gallupa to utarta nazwa badania CliftonStrengths, które pokazuje w pełnej wersji 34 talenty badanego w kolejności ich występowania. Są one podzielone na cztery domeny: wykonywania, wywierania wpływu, budowania relacji i strategicznego myślenia. Dzięki temu badaniu ludzie odkrywają, co jest ich siłą napędową, zwiększają pewność siebie i budują swój sukces. Z kolei poznanie konfiguracji talentów pozwala im dostrzec swoją unikalność w społeczeństwie.

    Żeby odkryć własne talenty i przekuć je w mocne strony, warto też przyjrzeć się swoim nawykom, zachowaniom i na tej podstawie wywnioskować, co przychodzi nam z absolutną łatwością.

    To te wszystkie rzeczy, które robimy na kolanie, których nie doceniamy albo w ogóle ich prawie nie zauważamy, te, o których inni mówią: „ale świetnie to zrobiłeś, ale jesteś kreatywny”, a my ich często nie doceniamy, myśląc: „to praktycznie wcale nie wymagało ode mnie wysiłku”. Więc musimy zacząć szukać tego, co przychodzi nam z łatwością, to jest właśnie obszar naszego potencjału – mówi certyfikowana trenerka Instytutu Gallupa.

    Według badań CBOS na temat zadowolenia Polaków z pracy 84 proc. pracujących zarobkowo osób uważa, że wykonywane przez nich zadania są ważne i mają sens. Ponad trzy czwarte ocenia swoją pracę jako interesującą (77 proc.), podobny odsetek deklaruje, że obecne stanowisko daje im pewność zatrudnienia i poczucie stabilizacji (77 proc.) oraz twierdzi, że wymaga ona od nich doskonalenia posiadanych umiejętności i poznawania nowych rzeczy (76 proc.).

    O możliwościach, jakie daje metoda mocnych stron, rozpoznawaniu talentów i ich wykorzystywaniu w pracy zawodowej Malwina Faliszewska opowiadała podczas jednego z ostatnich eventów Thursday Gathering. To cyklicznie organizowane spotkania społeczności innowatorów, które są dobrą platformą do wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu najbardziej interesujących trendów. Na eventy w warszawskim Varso w każdy czwartek zaprasza Fundacja Venture Café Warsaw.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.