Mówi: | dr hab. Aneta Hryckiewicz |
Funkcja: | profesor finansów |
Firma: | Akademia Leona Koźmińskiego |
Banki zwiększają inwestycje w cyberbezpieczeństwo. Wymusza to na nich rosnący udział nowych technologii i zaufanie klientów
Presja klientów i konkurencji oraz coraz surowsze otoczenie legislacyjne skłaniają sektor finansowy do wdrażania i rozwijania nowych technologii, jak sztuczna inteligencja, big data, uczenie maszynowe i chatboty, które wspierają obsługę klientów i pełnią rolę wirtualnych doradców. Rosnący udział nowych technologii w finansach oznacza jednak również konieczność większych inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Tym bardziej że klienci – coraz częściej bankujący online i mobilnie – mają do instytucji finansowych duże zaufanie.
– Banki i instytucje finansowe cieszą się największą wiarygodnością i zaufaniem klientów, w związku z czym bezpieczeństwo naszych pieniędzy powinno być ich priorytetem. Instytucje finansowe dużo inwestują w najnowsze technologie, które mają to bezpieczeństwo zapewnić, natomiast – podobnie jak w każdej innej branży – może dochodzić do wycieków danych czy błędów w kodach, przez co np. pieniądze trafią na niewłaściwe konta. Taka sytuacja mogłaby spowodować pewne zwolnienie automatyzacji w sektorze finansowym – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr hab. Aneta Hryckiewicz, profesor finansów na Akademii Leona Koźmińskiego.
Robo-doradcy, wirtualne oddziały, spersonalizowane oferty pożyczek w czasie rzeczywistym oraz kupowanie na kredyt z reklamy po jej zeskanowaniu – tak Polacy wyobrażają sobie przyszłość bankowości i usług finansowych. Z tegorocznego badania #finanseprzyszłości dla Banku Millennium wynika również, że zdaniem 90 proc. Polaków własnoręczny podpis zostanie zastąpiony elektronicznym, obsługa w większości oddziałów będzie automatyczna, a prawie wszystkie sprawy będzie można załatwić z pomocą wirtualnej rzeczywistości (VR).
Zdecydowana większość klientów bankowości spodziewa się kolejnych innowacji i technologicznych ułatwień w kontaktach z bankiem. Sektor finansowy, aby sprostać tym oczekiwaniom, musi się rozwijać i inwestować w nowe technologie. Skłania go do tego także coraz surowsze otoczenie regulacyjne, presja ze strony fintechów i konieczność zadbania o cyberbezpieczeństwo.
Firma badawcza IDC prognozuje, że jeszcze w tym roku globalne wydatki na sztuczną inteligencję i systemy kognitywne sięgną 19,1 mld dol. W 2021 roku na tej technologii ma się opierać już większość aplikacji biznesowych, a nakłady na tę technologię sięgną 52,2 mld dol. – z czego najwięcej przeznaczy na nią właśnie bankowość. Z raportu Digital Banking wynika, że co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu machine learing wdrożyło już 35 proc. organizacji finansowych, natomiast w raporcie „Rise of the robots” eksperci KPMG prognozują, że na przestrzeni najbliższych 15 lat od 45 do nawet 75 proc. zadań w sektorze finansowym zostanie przejętych przez roboty.
Ekspertka podkreśla, że rosnący udział nowych technologii w finansach wymusza na bankach i instytucjach z tego sektora konieczność przyłożenia większej uwagi do obszaru cyberbepieczeństwa i zadbania o poufność danych. Zwłaszcza że klienci coraz powszechniej bankują online i mobilnie – z danych Związku Banków Polskich wynika, że na koniec II kwartału liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła już 7 mln, a internetowej – 16 mln.
– Zagrożenia są cały czas, ich liczba będzie się zwiększać wraz z rozwojem nowych technologii i automatyzacji w sektorze finansowym. Do tej pory nie mieliśmy drastycznych wycieków pieniędzy czy danych klientów bankowości. Natomiast nie możemy tego wykluczyć w przyszłości, zważywszy na to, że większość tych technologii nie powstaje w instytucjach finansowych, ale jest dostarczana przez partnerów i firmy współpracujące, co także powoduje pewne zagrożenia – mówi dr hab. Aneta Hryckiewicz.
Oprócz dbałości o cyberbezpieczeństwo i wdrażania najnowszych zabezpieczeń banki i instytucje finansowe muszą też podnosić świadomość swoich klientów i pracowników, ponieważ zwykle to człowiek jest najsłabszym ogniwem.
– Przy tak dynamicznym rozwoju technologii i pojawianiu się coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań nie jesteśmy w stanie wyeliminować zagrożeń. Natomiast wszelkie testy i audyty związane z bezpieczeństwem takich technologii będą powodować, że nasze pieniądze będą lepiej zabezpieczone – ocenia wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.
Jak wynika z badań Kantar TNS na zlecenie Związku Banków Polskich, 91 proc. Polaków uważa korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej za bezpieczne, a 42 proc. postrzega banki jako liderów cyberbezpieczeństwa. Z drugiej strony 82 proc. Polaków uważa też, że rośnie ryzyko stania się ofiarą cyberataku, a 78 proc. klientów zgłasza incydenty w obszarze cyberbezpieczeństwa co najmniej raz w roku (kwietniowy Monitor Bankowy).
Co warto podkreślić, polski sektor bankowy należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie, a polscy klienci bankowości szybko chłoną wszelkie nowinki technologiczne. Dobrym przykładem są płatności zbliżeniowe – Polska należy do grupy dziesięciu czołowych państw świata przodujących w tej technologii – wynika z raportu „Sektor finansowy coraz bardziej #fintech” PwC.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-15: Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.