Newsy

Bayer inwestuje w nowoczesne technologie. Zatrudnia 13 tys. naukowców i wydaje 3 mld euro rocznie na badania naukowe

2013-08-06  |  06:40

Ponad 3 miliardy euro tyle rocznie niemiecki Bayer wydaje na badania i rozwój. Firma zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników naukowych oraz wielu młodych badaczy i studentów na stażach. Bayer współpracuje również z polskimi uczelniami, w szczególności w zakresie badań nad ochroną zbóż.

 – Teraz rozwijamy wiele innowacji dla wszystkich ważnych zbóż dostępnych w Polsce. Pracujemy z większością instytutów zajmujących się ochroną zbóż w Polsce. Robimy próby opierając się o ich doświadczenie. Dzięki temu będziemy wiedzieli dokładnie, jak te produkty zachowują się w Polsce, byśmy mogli udostępnić je polskim rolnikom – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Christophe Dumont, prezes Bayer sp. z o.o.

Dumont podkreśla, że innowacyjność to bardzo ważny element w strategii Bayera. Koncern z siedzibą w niemieckim Leverkusen jest znany najbardziej z produkcji leków, w tym aspiryny, ale działa również w obszarze nauk materiałowych oraz ochrony zbóż i nasion. We wszystkich tych obszarach spółka zatrudnia wielu naukowców, a łącznie na badania i rozwój przeznacza ponad 3 miliardy euro rocznie.

Ta kwota należy do najwyższych na świecie. Liderem światowego rankingu jest Toyota, która wydała w 2011 r. ok. 7,5 mld euro. W czołówce jest również wiele firm z branży farmaceutycznej, w tym zajmujący drugie miejsce Novartis, który w 2011 r. wydał ok. 7,3 mld euro. Koncerny zajmujące się produkcją leków są drugą branżą pod względem inwestycji w B+R – więcej (28 proc. całego światowego budżetu na ten cel) przeznaczają jedynie koncerny zajmujące się elektroniką oraz obliczeniami.

 – Bayer bez innowacji nie istniałby. Dlatego ona jest w sercu wszystkiego, co robimy. Jestem przekonany, że jeśli będziemy się koncentrować nadal na innowacyjności, pozostaniemy na rynku przez kolejnych 150 lat lub więcej – przewiduje Dumont, nawiązując do 150. rocznicy działania koncernu.

Dodaje, że Bayer cały czas poszukuje nowych, zdolnych pracowników. Dlatego oferuje wiele staży, a studenci po ich zakończeniu często mają okazję kontynuować swoją pracę badawczą. 

 – W ramach budżetu 3 mld euro angażujemy znacznie więcej niż 13 tysięcy osób. Dla nas jest bardzo ważne, żeby mieć też młodszych naukowców, więc oferujemy wiele staży. Bardzo często zdarza się, że ci stażyści stają się potem pełnoetatowymi pracownikami Bayera. Naprawdę mamy bardzo dużo pomysłów, projektów i potrzebujemy więcej ludzi. Ważne jest, żeby mieć nowe pokolenie, bo oni przynoszą z sobą nowe pomysły do realizacji – podkreśla Dumont.

Dodaje, że nakłady na badania i rozwój często mają przełożenie na konkretne zastosowania. Takim jest na przykład samolot Solar Impulse. Model ten ma być pierwszym samolotem napędzanym wyłącznie energią słoneczną, który będzie w stanie okrążyć ziemię. Spółka Bayer MaterialScience dostarczyła lekkich materiałów, które zostały zastosowane w kokpicie samolotu. Jak podkreśla Dumont, muszą one nie tylko ważyć jak najmniej, ale również być odporne na zmienne temperatury, które w trakcie lotu mogą wahać się od +50 do -50 stopni Celsjusza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.