Newsy

Certyfikat Polska Norma poświadczający jakość produktów wraca do łask

2012-10-08  |  06:10
Mówi:Jolanta Kochańska
Funkcja:wiceprezes
Firma:Polski Komitet Normalizacyjny
  • MP4
    Rusza kampania informacyjna Polskiego Komitetu Normalizacyjnego promującą znak Polska Norma. Stosowanie tego znaku na produktach do końca 1993 roku było w Polsce
    obowiązkowe. Teraz jest to całkowicie dobrowolne. – Znak Polska Norma daje konsumentowi informację, że produkt jest zgodny z polska normą i jest poparty odpowiednim certyfikatem – mówi wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego Jolanta Kochańska. 

    Polska Norma jest znakiem zastrzeżonym. Przyznawany jest zgodnie z zasadami ustalonego systemu certyfikacji.  Wyrób, proces lub usługa oznaczona takim znakiem informuje konsumenta, że jest zgodna z określoną normą lub innym dokumentem normatywnym. 
     
    – Potwierdza, że wyrób jest zgodny z polską normą i jest to poparte odpowiednim certyfikatem, wystawianym przez jednostkę certyfikującą. Znak i cała certyfikacja jest dobrowolna, czyli odbywa się to na życzenie producenta – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jolanta Kochańska.

    Znak Polska Norma jest jedynym na polskim rynku, który ma prawo być traktowany jako znak konsumencki. W odróżnieniu od innych znaków Polska Norma jest nadawana produktom tylko i wyłącznie na zasadzie certyfikacji polegającej na pobieraniu próbek z rynku.

    – Producent nie dostarcza do danej komisji konkursowej próbek, które sam wybierze, tylko są to próbki pobierane z rynku. Idziemy do sklepu, pobieramy próbki i na podstawie tych standardowych próbek, które znajdują się w obrocie, określana jest zgodność z postanowieniami normy – tłumaczy wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. 

    Dziś znak Polska Norma nie jest zbyt popularny. Rzadko producenci czy usługodawcy decydują się na oznakowaniu swoich usług czy wyrobów takim znakiem. Jednak Jolanta Kochańska ma nadzieję, że to się zmieni. Między innymi dzięki specjalnej kompanii promującej ten znak, którą właśnie rozpoczął Polski Komitet Normalizacyjny.

     – Pierwszy produkt konsumencki, który nie jest związany z żywnością, ale który niedawno uzyskał znak zgodności z polską normą to jest np. farba Śnieżka, która będzie się nim posługiwała. Jest to taki produkt powszechny i myślę, że jakaś informacja do konsumentów dotrze. Faktycznie będzie to pewna promocja tego znaku, która jest potrzebna na rynku – mówi Jolanta Kochańska. 

    Zdaniem wiceprezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego stosowanie takiego znaku daje producentowi pewną przewagę na rynku. Towar oznaczony znakiem Polska Norma to towar o odpowiedniej, jakości udokumentowanej stosownym certyfikatem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.