Newsy

Chiński bank zainwestuje w gaz łupkowy?

2012-01-18  |  15:00
Wszystkie newsy
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert Bankowości Międzynarodowej
Firma:Dąbrowski Finance

ICBC w ciągu najbliższych kilku miesięcy może rozpocząć działalność w Polsce. Chińczycy zapowiadają, że skupią się na kredytowaniu polsko-chińskich inwestycji. Ale eksperci liczą również na ich zaangażowanie w duże projekty infrastrukturalne.

Informację o chęci działalności w Polsce ICBC już dostarczył do Komisji Nadzoru Finansowego. Zdaniem Jarosława Dąbrowskiego, eksperta bankowości międzynarodowej, to jedynie formalność. Zagraniczny bank, który jest zarejestrowany w jednym z unijnych krajów, może na mocy tzw. paszportu europejskiego rozpocząć działalność w innym państwie UE. Polski oddział ICBC ma być częścią luksemburskiej filii banku.

- Bardzo dobrze, że największy bank świata, bank o największej kapitalizacji - ICBC rozpoczął procedurę zgłaszania i zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy rozpocznie działalność w Polsce - mówi Dąbrowski.

Ekspert liczy na to, że ICBC zaangażuje się w duże projekty, np. w branży energetycznej czy infrastrukturze.

 - Chińczycy bardzo interesują się w skali światowej możliwymi zasobami energetycznymi. Dlaczego ICBC nie mógłby w przyszłości finansować projektów w tym zakresie. Wiemy o tym, że chińskie firmy bardzo zaangażowane są w eksplorację takich złóż i rozwój technologii - podkreśla prezes Dąbrowski Finance.

Nie można wykluczyć, że chiński bank namiesza również w sektorze bankowym.

 - Nie wykluczam w przyszłości przejęcia, jeśli Chińczycy dojdą do wniosku, że polski rynek jest ciekawy, a bank, który jest na sprzedaż będzie interesujący. Udowadniają to kupując kilka banków na całym świecie - prognozuje Dąbrowski.

Informację o zamiarze działania na polskim rynku do Komisji Nadzoru Finansowego przesłał również Bank of China.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.