Newsy

Coraz więcej firm interesuje się rozwijaniem technologii kosmicznych

2015-10-07  |  06:30

Dzięki przystąpieniu Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej i programom unijnym krajowe firmy mają pełny dostęp do europejskiego rynku lotniczo-kosmicznego i więcej możliwości finansowania prac w tym zakresie. Duże osiągnięcia mają m.in. w dziedzinie nawigacji satelitarnej i oczyszczania przestrzeni ze śmieci kosmicznych, ale potencjał jest znacznie większy. Na wszystkich etapach prac mogą uzyskać pomoc Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE.

Coraz więcej firm jest zainteresowanych rozwijaniem technologii kosmicznych – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Piotr Świerczyński, ekspert technologii kosmicznych Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE. – W rezultacie nasz potencjał rośnie, dzięki czemu możemy pozyskiwać więcej środków na technologie z programów ramowych, przede wszystkim z Horyzontu 2020.

Realizacja programu Horyzont 2020 to główny element Europejskiej Polityki Kosmicznej. W latach 2014–2020 na przestrzeń kosmiczną Komisja Europejska przeznaczy 1,4 mld euro. Główne obszary tematyczne to nawigacja satelitarna (program Galileo), obserwacje satelitarne (Copernicus) czy ochrona przed zagrożeniami z lub w przestrzeni kosmicznej.

W Horyzoncie 2020 odnieśliśmy bardzo duży sukces w części konkursów dotyczących nawigacji satelitarnej, czyli Galileo oraz w dziedzinie śmieci kosmicznych. Dwie polskie firmy uzyskały grant na oczyszczanie orbity okołoziemskiej za pomocą siatki. Coraz więcej śmieci krąży po orbicie, ciągle pojawiają się nowe. To spore zagrożenie dla satelitów, które służą nam na co dzień, więc trzymamy kciuki za te przedsiębiorstwa – mówi Świerczyński.

Jak podkreśla, potencjał polskich firm w zakresie technologii kosmicznych jest bardzo duży. Co ważne, efekty prac wielu z nich mogą być wykorzystywane w życiu codziennym. Firmy polskie uczestniczą w wielu projektach dotyczących np. transportu drogowego, bezpiecznego przewozu towarów, a także tzw. precyzyjnego rolnictwa.

Są to również przedsięwzięcia związane z reagowaniem na zagrożenia kryzysowe, jak powodzie, pożary, susze. Wiele projektów z programów ramowych w tym zakresie realizujemy lub już zrealizowaliśmy – precyzuje Piotr Świerczyński.

Projekty programu Horyzont 2020, jak zauważa Piotr Świerczyński, realizowane są w ramach konsorcjów międzynarodowych. Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE pomaga przygotować wniosek na każdym etapie: przygotowania projektu, budżetu, znalezienia odpowiednich partnerów. Wspiera również przedsiębiorstwo podczas samej realizacji oraz rozliczenia projektu z Komisją Europejską. Organizuje także szkolenia w tym zakresie.

Perspektywa polskich przedsiębiorstw w branży kosmicznej jest dobra. Chociaż konkurencja na rynku jest bardzo duża i cały czas rośnie – wskazuje ekspert KPK.

Jesienią 2012 roku Polska przystąpiła do Europejskiej Agencji Kosmicznej (European Space Agency, ESA). Roczna składka w tej organizacji wynosi około 30 mln euro, ale dzięki członkostwu naukowcy uzyskali dostęp do nowoczesnych instrumentów badawczych (na przykład teleskopów orbitalnych), a polskie przedsiębiorstwa – do europejskiego rynku lotniczo-kosmicznego. Możliwości związane z programami prowadzonymi przez ESA stały się elementem pobudzającym firmy do innowacyjności. Roczny budżet tej organizacji wynosi około 4 mld euro.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

Polityka

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.