Newsy

Coraz więcej na liście tzw. dobrych dłużników

2013-03-14  |  06:10
Mówi:Anna Pakulska
Funkcja:Dyrektor Sprzedaży w Obszarze Klienta Strategicznego Rejestru Dłużników
Firma:ERIF BIG S.A.
  • MP4
  • Rośnie liczba klientów, którzy figurują na „liście dobrych dłużników”, prowadzonej przez ERIF BIG S.A. Pod koniec 2012 roku w bazie pozytywnych informacji firmy znajdowało się już 18 tysięcy rekordów. Lista ma zachęcać do terminowego płacenia zobowiązań, może też być wykorzystywana przez firmy do pozyskiwania sprawdzonych i lojalnych klientów.

     – Na koniec czwartego kwartału 2012 roku, kiedy miał miejsce ostatni audyt, liczba informacji pozytywnej w bazie to było 18 tys. rekordów przy ogólnej ilości 1 mln 352 tys. rekordów – mówi Anna Pakulska, dyrektor w Rejestrze Dłużników ERIF BIG S.A. – Liczba ta sukcesywnie rośnie. Z kwartału na kwartał widzimy dynamiczny przyrost.

    Tzw. lista dobrych dłużników to lista osób czy podmiotów, które rzetelnie wywiązują się ze zobowiązań. Celem jej utworzenia jest ocieplenie wizerunku biur informacji gospodarczej wśród konsumentów.

     – Chcemy trochę zmienić obecne na rynku postrzeganie BIG-ów przez konsumentów i firmy tak, by były one nie tylko listami długów, ale też by można było w niej znaleźć lub umieścić informację pozytywną, którą właśnie jest informacja, że ktoś reguluje płatności w terminie – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Anna Pakulska.

    Korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców

    Informacja jest coraz częściej wykorzystywana w obrocie gospodarczym, również ta pozytywna.

     – Uważamy, że informacja będzie miała coraz więcej zastosowań – twierdzi dyrektor z ERIF BIG. – Chcemy, żeby sami konsumenci i podmioty mogli czerpać korzyści z tego, że są rzetelnymi płatnikami, żeby mogły budować swoją wiarygodność płatniczą po to, żeby móc osiągać korzyści na rynku. Z drugiej strony też rozmawiamy z podmiotami, z wierzycielami, z dostawcami usług, by one zechciały honorować te informacje, że ktoś jest rzetelnym płatnikiem.

    Jak podkreśla, rzetelny płatnik to dobry i lojalny klient. 

     – Jeżeli przychodzi konsument do podmiotu oferującego usługę np. na rynku multimediów i jest w stanie udokumentować fakt, że jest rzetelny, płaci w terminie, nie jest problematycznym klientem, to chcemy, żeby taka firma mogła dać w zamian dodatkową zachętę, lepsze warunki umowy, być może jakiś dodatkowy bonus, motywator, żeby tego klienta przyciągnąć i budować też portfel klientów rzetelnych – mówi Anna Pakulska. 

    W ramach promocji pozytywnych informacji o rzetelnych dłużnikach firma ERIF uruchomiła portal infopozytywni.pl, na którym można dowiedzieć się jak trafić na listę dobrych dłużników i jakie konkretne korzyści można dzięki temu uzyskać.

    Wpis na pozytywną listę, podobnie jak na negatywną, nie dokonuje się automatycznie. W jednym i drugim przypadku dzieje się to za wiedzą głównego zainteresowanego i przy zachowaniu odpowiednich procedur. W przypadku zarejestrowania informacji negatywnej, dłużnik musi zostać powiadomiony o możliwości znalezienia się na „czarnej liście”. Musi też wiedzieć jakie warunki ma spełnić, by tego uniknąć. W praktyce sprowadza się to do konieczności dokonania wpłaty w ciągu 30 dni od wysłania wezwania do zapłaty.

    Stosowne procedury istnieją także przy zarejestrowaniu informacji pozytywnej. W tym przypadku tryb postępowania jest dwojaki.

     – Informacja pozytywna może zostać umieszczona w BIG na wniosek zainteresowanego lub za jego zgodą – wyjaśnia Pakulska. – Firma oferująca usługi na rynku może wystąpić do swojego klienta, może będzie to dla niego pewne dowartościowanie. Każdy z nas może też pójść do firmy, z którą mamy podpisaną umowę, np. do banku. Jeżeli spłaciliśmy w terminie kredyt, możemy złożyć wniosek i poprosić o dokonanie wpisu informacji pozytywnej w BIG – tłumaczy Pakulska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Finanse

    Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków

    Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.

    Polityka

    Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

    Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.

    Konsument

    Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

    W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.