Mówi: | Bartłomiej Zagrodnik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Walter Herz |
Coraz większe zainteresowanie inwestorów rynkiem hotelowym. Zyskują głównie największe miasta
Rosnąca liczba turystów i wydarzeń biznesowych napędza polski rynek hotelowy. W 2018 roku udzielono o ponad 7 proc. więcej noclegów niż rok wcześniej. W całym kraju działa ponad 2,8 tys. hoteli, które oferują około 137 tys. pokoi. W 2019 roku ma powstać kolejnych 7 tys. pokoi, przede wszystkim w dużych miastach i miejscowościach atrakcyjnych turystycznie. – Liczymy, że 2019 rok przyniesie większą liczbę transakcji, których w 2018 roku, mimo dużego zainteresowania, brakowało – ocenia Bartłomiej Zagrodnik, prezes Walter Herz.
– 2018 rok był rokiem bardzo dużego zainteresowania inwestorów, ale jednocześnie obecni właściciele i deweloperzy mieli bardzo wysokie oczekiwania cenowe, co przełożyło się na małą liczbę transakcji. Mamy nadzieję, że w 2019 roku będziemy mieli zdecydowanie więcej transakcji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz.
W ubiegłym roku właściciela zmienił m.in. hotel Holiday Inn w Warszawie, krakowski Park Inn by Radisson i hotel Gromada oraz gdański Holiday Inn Express.
– Największy wpływ na rynek w 2019 roku będą mieli inwestorzy, którzy aktywnie poszukują możliwości zarówno zakupu istniejących projektów, jak i konwersji istniejących budynków w obiekty hotelowe, ale również oczekiwania deweloperów w zakresie multifunkcyjności obiektów. Świetnym przykładem jest nowa inwestycja Ghelamco, w której oprócz części stricte biurowej mamy komponent hotelowy z pierwszym w Polsce projektem dedykowanym części konferencyjnej – wskazuje Bartłomiej Zagrodnik.
Z raportu Walter Herz „Rynek hotelowy w Polsce” wynika, że mamy już ponad 2,8 tys. skategoryzowanych obiektów hotelowych, które oferują ok. 137 tys. pokoi.
– Ten rynek bardzo dynamicznie się rozwija. W 2018 na głównych rynkach Polski mieliśmy kilka spektakularnych otwarć, ale również transakcji bardzo nietypowych, jak np. nabycie części udziałów w przypadku sieci Puro. Jest to bardzo dobrym wskaźnikiem dla rynku, ponieważ pokazuje, że rynek hotelowy w Polsce jest już atrakcyjny również dla inwestorów finansowych – ocenia Bartłomiej Zagrodnik.
Z danych Walter Hertz wynika, że w 2019 roku na rynku przybędzie ok. 7 tys. pokoi hotelowych, przede wszystkim w miejscach atrakcyjnych turystycznie. Najwięcej, bo 1,3 tys. pokoi, można oczekiwać w Warszawie. To m.in. hotel Vienna House ze 164 pokojami, Motel One (333 pokoje), Four Points by Sheraton (192), Moxy (141), Ibis Style (214) czy Puro (120). Na drugim pod względem wielkości krakowskim rynku hotelowym przybędzie ok. 400 pokoi, m.in. w MGallery by Sofitel, Radisson Red czy Ibis Styles Santorini. Dwukrotnie więcej będzie ich w Trójmieście, m.in. w Deo Plaza (Radisson Blu), Holiday Inn czy Radisson Blu Sopot.
– To, co bardzo istotne, nadal rosnące rynki to również resorty turystyczne, które również będą obserwowały wzrost liczby pokoi i nowych otwarć – zaznacza prezes Walter Herz. – Należy pamiętać również o bardzo mocno rozwijającym się rynku condohoteli, które również dostarczą na rynek rosnącą liczbę pokoi.
Z danych portalu InwestycjewKurortach.pl. wynika, że już nawet ok. 70 proc. inwestycji powstaje w modelu condo. Emmerson Evaluation podaje, że na koniec trzeciego kwartału 2018 roku w najważniejszych turystycznych regionach Polski – nad morzem, w górach, na Warmii i Mazurach oraz w największych polskich aglomeracjach – działało 224 condohoteli. Według prognoz do 2020 roku ich liczba wzrośnie o połowę, a łącznie nowa podaż pokoi w takich obiektach wyniesie blisko 16 tys.
Condohotele stanowią znaczną część wśród budowanych w Trójmieście nowych obiektów noclegowych.
– Obecnie na rynku możemy obserwować bardzo duże zainteresowanie inwestorów głównymi miastami. Są to rynki stabilne, które mają usystematyzowane i sparametryzowane wskaźniki, które gwarantują bezpieczne stopy zwrotu. Mówię tu o Gdańsku, Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu. Oferują one dużą bazę noclegową, ale jednocześnie są bardzo atrakcyjne zarówno dla biznesu, jak i turystyki – wymienia Zagrodnik.
Największym zainteresowaniem gości cieszą się hotele w Warszawie (wskaźnik obłożenia na poziomie 75 proc.), Krakowie (67 proc.), Trójmieście i Wrocławiu (po 64 proc.). W Poznaniu, który odnotował w 2018 roku ponadprzeciętny wzrost cen, obłożenie sięgało 58 proc.
– W roku 2019 na pewno zaobserwujemy rosnące stawki za wynajem pokoju hotelowego w głównych ośrodkach, jak Warszawa czy Kraków, i tych, które w 2018 wskazywały najwyższe średnie stawki wynajmu. Natomiast Gdańsk będzie musiał radzić sobie z rosnącą podażą, co jednocześnie może przełożyć się na kompresję średniej stawki za dobę hotelową – analizuje Bartłomiej Zagrodnik.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.