Newsy

Dobre perspektywy dla producentów papieru. Rośnie rynek tradycyjnych książek drukowanych

2016-05-04  |  06:35
Mówi:Wolfgang Lübbert
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Arctic Paper
  • MP4
  • Wysokie koszty zakupu celulozy i niskie ceny wysokogatunkowych papierów spowodowały w ubiegłym pogorszenie wyników producentów papieru. Władze Arctic Paper spodziewają się jednak w tym roku stabilizacji cen. Na produkcję papieru coraz mniejszy wpływ ma ekologia, a coraz większy – nowe techniki i technologie. Dobre perspektywy dla producentów ma rynek tradycyjnych drukowanych książek.

    – Na rynku mamy do czynienia z coraz mocniejszą stabilizacją cen. Jednocześnie następuje pewien spadek cen surowców i jeszcze trudno ocenić, jak to przełoży się na wyniki za IIIIV kwartał bieżącego roku. Natomiast generalnie, zarówno w Europie, jak i na rynkach pozaeuropejskich, następuje stabilizacja cenowa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wolfgang Lübbert, prezes zarządu Arctic Paper.

    W 2015 roku Grupa Arctic Paper zarobiła netto  71 mln zł wobec 98,3 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży były o 1,2 proc. wyższe niż w 2014 roku i wyniosły 2,9 mld zł. Negatywny wpływ na wyniki grupy miały wysokie koszty celulozy w złotych polskich i koronach szwedzkich. Wszystko przez wysoki kurs dolara. W IV kwartale koszty były wyższe o jedną piątą niż rok wcześniej i o niemal 6 proc. niż w III kwartale. W efekcie grupa odnotowała w ostatnich trzech miesiącach roku stratę rzędu 3,5 mln zł.

    Przedstawiciele Grupy oceniają, że cały ubiegły rok był na rynku wysokogatunkowych papierów graficznych bardzo trudny. Popyt na takie produkty w Europie spadł w 2015 roku o 2 proc. Przychody Grupy Arctic Paper ze sprzedaży papieru były w IV kwartale niższe o 0,2 proc. rdr. i o 4,3 proc. w porównaniu z III kwartałem.

    Przez ostatnie 10 lat ekologia była jednym z głównych impulsów do rozwoju nowej jakości w branży. W ostatnich dwóch latach z kolei to się trochę zmieniło. Ten wpływ stawał się coraz mniejszy, a ważniejsze stały się nowe techniki i technologie drukarskie. Z całą pewnością ekologia pozostaje istotna, choć nieco mniej niż jeszcze kilka lat temu – zauważa Lübbert.

    Jak podkreślono w raporcie, spółka koncentruje się na wdrażaniu innowacji w branży papierniczej. W ubiegłym roku uruchomiła produkcję wysokogatunkowych papierów dla nisz rynkowych, które w ocenie spółki są najbardziej rentowne. Przykładowo, w fabryce w Kostrzynie rozpoczęto wytwarzanie specjalnego papieru przeznaczonego do szybkich atramentowych maszyn drukarskich, a w papierni w Munkedal rozwija się produkcja nowej odmiany papieru przeznaczonego dla branży projektowej.

    Najbardziej perspektywiczny jest druk do wykorzystania cyfrowego, a także druk książek. To może być zaskakujące, ale rynek klasycznych książek drukowanych ma potencjał – mówi prezes Arctic Paper. – Najgorsze perspektywy są dla papieru gazetowego. To rzeczywiście jest rynek najbardziej schyłkowy.

    Spółka jest drugim co do wielkości pod względem wolumenu produkcji producentem objętościowego papieru książkowego w Europie.

    Jak podkreśla, choć Polska należy do ważniejszych rynków dla grupy, trendy na nim dostrzegane są zbliżone do pozostałych krajów. W 2015 roku największe przychody grupa pozyskała z rynku niemieckiego – 635,2 mln zł, następne w kolejności były rynki Europy Środkowo-Wschodniej poza Polską (537 mln zł) oraz Skandynawia (405,6 mln zł). Na Polskę przypadło 345,6 mln zł.

    Polska to bardzo ważny rynek europejski. Rozwój tego rynku i jego kształt nie różnią się znacząco od rynków w innych krajach europejskich, np. w Niemczech czy innych państw naszego regionu – podkreśla Wolfgang Lübbert.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.