Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Domowej roboty konfitury, przeciery warzywne i kompoty wciąż popularne. Przygotowuje je 54 proc. Polaków
Ponad połowa Polaków deklaruje, że w ich gospodarstwach domowych przygotowuje się przetwory na zimę. Najczęściej są to osoby po 40 roku życia, mieszkańcy wsi lub małych i średnich miast – wynika z najnowszych badań Barometru Providenta. Robienie zapasów w słoikach to według nich przede wszystkim kwestia przyzwyczajenia i tradycji (59 proc.), a także możliwość przygotowania przetworów ze sprawdzonych przepisów, bez używania konserwantów i sztucznych barwników na bazie produktów z własnej działki (48 proc.).
Do słoików najczęściej trafiają plony z własnej działki i prywatnego ogrodu – 61 proc., oraz grzyby – 53 proc., 41 proc. dokonuje zakupu w sklepach, na bazarach lub targowiskach lub przetwarza dary od rodziny lub znajomych.
– Mamy jesień, a zatem doskonały czas na robienie zimowych przetworów z wykorzystywaniem plonów w postaci owoców i warzyw. W ramach cyklicznego badania Barometr Providenta zapytaliśmy Polaków o to, czy przygotowują na zimę przetwory. Około 55 proc. badanych powiedziało, że faktycznie planuje przygotować na zimę słoiki z różnymi warzywami i innymi dobrami natury – mówi agencji Newseria Lifestyle Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Duże znaczenie ma tu m.in. wielkość gospodarstwa domowego. Aż 86 proc. rodzin minimum 4-osobowych przygotowuje zapasy na zimę.
– 30 proc. mieszkańców największych miast oraz 60 proc. mieszkańców wsi deklaruje przygotowywanie przetworów. Podkreślają oni, że chodzi o to, by nie marnować zbiorów, a jednocześnie pielęgnować tradycję. Co ciekawe, aż 17 proc. badanych przygotowuje przetwory, aby podzielić się nimi ze swoją rodziną i znajomymi, czyli pojawia się też taki element społeczny, życia w społeczności – mówi Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
Z badania wynika, że przetwory przygotowują przede wszystkim osoby powyżej 40 roku życia – 65 proc. Z jednej strony to wynik gospodarności, z drugiej strony, zwłaszcza w przypadku mieszkańców większych miast może być to również wynikiem mody na zdrowe odżywianie.
– Domowe przetwory i przygotowywanie na zimę słoików wiąże się trochę z tym, że teraz jest moda na zdrowe odżywianie, na naturę, na nieprzetworzone składniki. Sami wiemy dokładnie, co wkładamy do tych słoików, nie używamy sztucznych konserwantów, nie używamy różnych innych substancji wzbogacających smak, zapach bądź przedłużających wartość i długość czasu dostępności tych przetworów – podkreśla Karolina Łuczak.
– Przygotowujemy przetwory, ponieważ uważamy, że receptury, które wykorzystujemy, są niepowtarzalne i nie jesteśmy w stanie kupić w sklepie zamiennika – mówi Przemysław Kasza.
Z badań Barometr Providenta wynika również, że przygotowujący przetwory dzielą się prawie dokładnie na dwie grupy – połowę stanowią osoby, które przygotują symboliczne ilości, połowę – na tyle duże zapasy, że nie będą musieli ich już kupować w sklepie.
Jeśli chodzi o zapasy w słoikach, to w tej kwestii nadal pozostaje również grupa osób nieprzekonanych. Głównym powodem jest brak czasu lub brak umiejętności – po 43 proc. wskazań. Z kolei 11 proc. przyznaje, że brakuje im dostępu do tanich składników.
– Warto też zwrócić uwagę na fakt, że około 20 proc. badanych nie ma gdzie przechowywać tych przetworów. Ten element ekonomiczny, takie przekonanie, że w sklepie można kupić tańsze przetwory, nie jest powszechny, tylko 35 proc. badanych zwróciło uwagę na ten fakt – dodaje Przemysław Kasza.
Czytaj także
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2023-09-20: Rośnie konsumpcja aronii w Polsce i na świecie. Mimo to uprawa jest na granicy opłacalności
- 2022-09-22: Wraca moda na robienie domowych przetworów. Dla części konsumentów to sposób na oszczędności
- 2022-08-19: UE szykuje się na trudny sezon grzewczy. Plan redukcji zużycia gazu będzie pierwszym testem jedności
- 2022-04-14: Rośnie popyt zagraniczny na polski drób i jaja. Na krajowym rynku nie powinno ich zabraknąć, ale podwyżki cen są nieuniknione
- 2021-09-14: Podczas pandemii Polacy pokochali przygotowywane w domu przetwory. W tym roku zapasy na zimę zrobi 60 proc. z nas
- 2021-04-23: Dorota Goldpoint: Rok temu lęk był większy, ja prawie wpadłam w panikę. Praktycznie każda szuflada w moim domu miała jakieś zapasy, które do tej pory zjadam
- 2020-09-09: Rusza sezon na przetwory. W tym roku zdecydowanie mniej Polaków planuje przygotować słoiki na zimę
- 2020-03-20: [DEPESZA] Żywności w Polsce nie zabraknie. W kolejnych miesiącach jej ceny powinny spadać
- 2020-03-23: Magda Gessler: otworzyłam sklep internetowy. Powstał, by wszyscy mieli dostęp do smakołyków, które pamiętam z dzieciństwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.