Newsy

Domowej roboty konfitury, przeciery warzywne i kompoty wciąż popularne. Przygotowuje je 54 proc. Polaków

2016-09-26  |  06:30
Mówi:Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska

Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska

  • MP4
  • Ponad połowa Polaków deklaruje, że w ich gospodarstwach domowych przygotowuje się przetwory na zimę. Najczęściej są to osoby po 40 roku życia, mieszkańcy wsi lub małych i średnich miast – wynika z najnowszych badań Barometru Providenta. Robienie zapasów w słoikach to według nich przede wszystkim kwestia przyzwyczajenia i tradycji (59 proc.), a także możliwość przygotowania przetworów ze sprawdzonych przepisów, bez używania konserwantów i sztucznych barwników na bazie produktów z własnej działki (48 proc.). 

    Do słoików najczęściej trafiają plony z własnej działki i prywatnego ogrodu – 61 proc., oraz grzyby – 53 proc., 41 proc. dokonuje zakupu w sklepach, na bazarach lub targowiskach lub przetwarza dary od rodziny lub znajomych.

    Mamy jesień, a zatem doskonały czas na robienie zimowych przetworów z wykorzystywaniem plonów w postaci owoców i warzyw. W ramach cyklicznego badania Barometr Providenta zapytaliśmy Polaków o to, czy przygotowują na zimę przetwory. Około 55 proc. badanych powiedziało, że faktycznie planuje przygotować na zimę słoiki z różnymi warzywami i innymi dobrami natury – mówi agencji Newseria Lifestyle Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.

    Duże znaczenie ma tu m.in. wielkość gospodarstwa domowego. Aż 86 proc. rodzin minimum 4-osobowych przygotowuje zapasy na zimę. 

    – 30 proc. mieszkańców największych miast oraz 60 proc. mieszkańców wsi deklaruje przygotowywanie przetworów. Podkreślają oni, że chodzi o to, by nie marnować zbiorów, a jednocześnie pielęgnować tradycję. Co ciekawe, aż 17 proc. badanych przygotowuje przetwory, aby podzielić się nimi ze swoją rodziną i znajomymi, czyli pojawia się też taki element społeczny, życia w społeczności – mówi Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

    Z badania wynika, że przetwory przygotowują przede wszystkim osoby powyżej 40 roku życia – 65 proc. Z jednej strony to wynik gospodarności, z drugiej strony, zwłaszcza w przypadku mieszkańców większych miast może być to również wynikiem mody na zdrowe odżywianie.

    Domowe przetwory i przygotowywanie na zimę słoików wiąże się trochę z tym, że teraz jest moda na zdrowe odżywianie, na naturę, na nieprzetworzone składniki. Sami wiemy dokładnie, co wkładamy do tych słoików, nie używamy sztucznych konserwantów, nie używamy różnych innych substancji wzbogacających smak, zapach bądź przedłużających wartość i długość czasu dostępności tych przetworów – podkreśla Karolina Łuczak.

    Przygotowujemy przetwory, ponieważ uważamy, że receptury, które wykorzystujemy, są niepowtarzalne i nie jesteśmy w stanie kupić w sklepie zamiennika – mówi Przemysław Kasza.

    Z badań Barometr Providenta wynika również, że przygotowujący przetwory dzielą się prawie dokładnie na dwie grupy – połowę stanowią osoby, które przygotują symboliczne ilości, połowę – na tyle duże zapasy, że nie będą musieli ich już kupować w sklepie.

    Jeśli chodzi o zapasy w słoikach, to w tej kwestii nadal pozostaje również grupa osób nieprzekonanych. Głównym powodem jest brak czasu lub brak umiejętności – po 43 proc. wskazań. Z kolei 11 proc. przyznaje, że brakuje im dostępu do tanich składników.

    – Warto też zwrócić uwagę na fakt, że około 20 proc. badanych nie ma gdzie przechowywać tych przetworów. Ten element ekonomiczny, takie przekonanie, że w sklepie można kupić tańsze przetwory, nie jest powszechny, tylko 35 proc. badanych zwróciło uwagę na ten fakt – dodaje Przemysław Kasza.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.