Newsy

Dystrybutorzy sprzętu IT na szczycie rankingu Computerworld Top 200. Rosną o ponad 20 proc. rocznie

2013-06-26  |  12:00
Mówi:Tomasz Bitner
Funkcja:redaktor naczelny magazynu Computerworld
  • MP4
  • Dystrybutorzy sprzętu IT i oprogramowania to najszybciej rozwijające się firmy na rynku teleinformatycznym. Dwa pierwsze miejsca w zestawieniu Computerworld Top 200, liście największych firm w tej branży na polskim rynku, zajmują ABC Data i Action S.A. Na trzecie miejsce spadł lider rankingu od 1997 roku – HP Polska. Dystrybutorzy notują ponad 20-proc. wzrost i rekordowe przychody.

     – Rok wcześniej HP Polska był jedyną firmą w całym rankingu, która osiągnęła przychód większy niż 3 mld złotych. W tym roku są cztery takie firmy. Trzy z nich to dystrybutorzy, oprócz ABC Data i Action S.A., a także AB S.A.. Wszyscy oni rośli w tempie powyżej 20 proc. rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Bitner, redaktor naczelny magazynu Computerworld.

    Bitner podkreśla, że na rynku teleinformatycznym następuje rozwarstwienie pomiędzy największymi firmami a tymi mniejszymi. Raport Top 200 uwzględnia tylko przedsiębiorstwa, których przychód przekroczył milion złotych – w 2012 r. było ich 271, ale rok wcześniej ponad 320. Choć w rankingu znalazło się mniej firm, to ich łączny przychód wyniósł 43,3 mld zł, czyli o 8,9 proc. więcej niż w 2011 r.

     – Widać podobne zjawisko jak to, które obserwujemy w życiu społecznym – bogaci się bogacą, a biedniejsi stają się jeszcze biedniejsi. Co ciekawe, ta mniejsza liczba firm w rankingu wygenerowała w sumie wzrost o 8,9 proc., co uzasadnia tę tezę, że tym, którym wiodło się do tej pory dobrze, wiedzie się jeszcze lepiej – mówi Bitner.

    W rankingu czołowe dziesięć miejsc po równo podzielili między siebie dystrybutorzy sprzętu i oprogramowania oraz polskie oddziały największych światowych koncernów teleinformatycznych. Poza zajmującym trzecie miejsce HP Polska. W pierwszej dziesiątce znalazły się też IBM Polska, Dell Polska oraz polski oddział Microsoftu.

    Bitner podkreśla jednak, że to dystrybutorzy są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku teleinformatycznego. To już drugi rok z rzędu, w którym najlepsi z nich rosną w tempie 20-30 proc. rocznie. Według niego spadek HP Polska z pozycji lidera nie świadczy o problemach tej firmy, bo jej wzrost wyniósł 7 proc. i utrzymuje się na stabilnym poziomie.

    Bitner ocenia, że cała branża notuje jednak świetne wyniki. Wzrost o niemal 9 proc. to znacznie powyżej wyniku całej gospodarki, która w 2012 r. rozwijała się w tempie 1,9 proc.

     – Widzimy też silny wzrost zainteresowania programami takimi jak ARP, czyli systemami do zarządzania przedsiębiorstwem, systemami do utrzymywania relacji z klientami, czyli CRM. Bardzo silnie rosną nowoczesne technologie chmurowe i związane z tym technologie wirtualizacyjne – wyjaśnia Bitner.

    Z raportu Top 200 wynika, że aż 60 proc. firm odnotowało wzrost liczby zamówień w 2012 r. Tylko 13 proc. doświadczyło pogorszenia koniunktury. Bitner podkreśla, że prognozy na ten rok dają podstawy do optymizmu – 70 proc. firm oczekuje wzrostu sprzedaży, a tylko 3 proc. uważa, że 2013 r. będzie gorszy od ubiegłego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.