Mówi: | Elżbieta Bieńkowska |
Funkcja: | Minister rozwoju regionalnego |
E. Bieńkowska (MRR): pieniądze z nowej unijnej perspektywy będą wspierać głównie innowacyjność polskich firm i ich współpracę z uczelniami
W nowej unijnej perspektywie finansowej Polska postawi na rozwój innowacyjności firm. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w programie Inteligentny Rozwój i w programach regionalnych planuje działania zmierzające do budowania w firmach większego potencjału badawczo-rozwojowego i zachęcania ich do współpracy z naukowcami. Dziś innowacyjność polskich przedsiębiorstw blokuje to, że większość z nich nie posiada w swoich strukturach komórek badawczo-rozwojowych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego konsultuje projekt Umowy Partnerstwa 2014-2020. Dokument określa strategię wykorzystania unijnych funduszy, którymi Polska będzie dysponować w ciągu najbliższych siedmiu lat. Na realizację polityki spójności w latach 2014-2020 Polska otrzyma z Unii 72,9 mld euro. Największa pula środków ma zostać przeznaczona na zrównoważony transport (21 mld euro) oraz na innowacje (9,7 mld euro). W tym drugim przypadku chodzi głównie o rozwój innowacyjności w polskich firmach oraz na finansowanie badań naukowych na uczelniach.
– Mamy cały pakiet bardzo szczegółowo rozpisanych działań, idących w kierunku budowania większego potencjału badawczo-rozwojowego w firmach i większej współpracy z uczelniami – zarówno w programie Inteligentny Rozwój i w programach regionalnych, bo to są dwa adresy dla firm – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.
Podkreśla, że w rozwoju innowacyjności polskich przedsiębiorstw przeszkadza przede wszystkim fakt, że nie posiadają one w swoich strukturach wyspecjalizowanych komórek badawczo-rozwojowych.
– To jest ich pięta achillesowa – podkreśla minister. – Poza tym polskie uczelnie nie wymyślają produktów na rynek i to chcemy zmienić – deklaruje.
Wsparcie firm i uczelni ma się odbywać za pośrednictwem różnych działań rozpisanych w ramach poszczególnych programów.
– Mamy w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój właściwie dwa pakiety: jeden skierowany do wyższych uczelni, drugi do firm, by we współpracy tworzyły produkty wysoko przetworzone, które Europa i świat będą chcieli kupować, a żeby nie kupowały ich z zewnątrz – podkreśla Elżbieta Bieńkowska.
W ramach programu projekty mają być realizowane „od pomysłu do przemysłu”, co oznacza wsparcie całego cyklu tworzenia innowacji.
– Czyli finansowanie badań naukowych, potem wdrożenie prototypu oraz wprowadzanie na rynek gotowego produktu – wyjaśnia minister.
Projekt Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwók w przyszłym miesiącu ma trafić do konsultacji społecznych.
Jak podkreśla Bieńkowska, resort chce, by wdrażanie środków z polityki spójności rozpoczęło się jak najszybciej. Jej zdaniem czwarty kwartał 2014 r. byłby do tego właściwym momentem. Pieniądze mają być przyznawane w ramach sześciu programów krajowych i szesnastu regionalnych. Na innowacje resort rozwoju regionalnego przeznaczył 9,7 mld euro, w tym 7,6 mld na program Inteligentny Rozwój. Zastąpi on realizowaną obecnie Innowacyjną Gospodarkę.
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.