Mówi: | Janusz Lewandowski |
Funkcja: | komisarz UE ds. budżetu |
Erasmus+ nie tylko dla studentów. Pomoże także młodym przedsiębiorcom i sportowcom
Do końca kwietnia potrwa drugi już nabór chętnych do programu Erasmus+. Z 15 mld euro zagwarantowanych na jego potrzeby w ciągu następnych siedmiu lat Polska otrzyma 1 mld – w tym jedną trzecią z przeznaczeniem na szkolnictwo wyższe. Rozszerzona formuła programu pozwoli na wsparcie nie tylko wymian studenckich, lecz także na wymiany młodych przedsiębiorców i wsparcie sportu.
– Tego programu nikt nie kwestionuje, a mieliśmy ogromne problemy, żeby obronić budżety w różnych dziedzinach – na ogół w nowej perspektywie są one mniejsze. A Erasmus już w pierwotnej wersji się sprawdził, wiele dał młodym ludziom, stał się widocznym świadectwem użyteczności wspólnej Europy. Dzięki temu mamy o 40 proc. więcej środków na lata 2014–2020 – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Janusz Lewandowski, unijny komisarz ds. budżetu.
Erasmus+ łączy dotychczasowe programy dla studentów, jak Comenius, Erasmus, Erasmus Mundus, Leonardo da Vinci. Jego budżet to 14,7 mld euro do 2020 r., z czego Polska ma otrzymać ok. 1 mld euro. Z programu skorzysta ponad 4 mln młodych ludzi w Unii Europejskiej.
Janusz Lewandowski podkreśla, że poszerzyło się grono adresatów programu – do studentów dołączyli młodzi przedsiębiorcy, uwzględniono także sport w wydaniu popularnym, a nie wyczynowym.
– Takie idee, jak oferta wymiany dla młodych przedsiębiorców, to dobre wiadomości i perspektywiczne działanie – dodaje komisarz UE. – Decyzje o miejscu pobytu, branżach i działaniach powinny być traktowane elastycznie. To sam beneficjent powinien określić, jakie branże, jakie kraje i jaka działalność go interesują – uważa.
Dzięki Ersamusowi+ młodzi przedsiębiorcy będą mogli zapoznać się z działaniami firm z innych krajów. Janusz Lewandowski podkreśla, że rozwiązanie, które zaproponowano przedsiębiorcom, jest bardzo podobne do tego, z którego już wcześniej korzystali studenci wyjeżdżający na wymiany na zagraniczne uczelnie, gdzie mogli zobaczyć, jak funkcjonuje zagraniczna jednostka naukowa.
– Będą mieli możliwość zapoznania się z funkcjonowaniem biznesu w różnych regionach Europy. To szansa dla młodych, przedsiębiorczych ludzi. Dotychczas z ich mobilnością i zaradnością były problemy w wielu krajach Europy – tłumaczy komisarz.
Erasmus+ to łącznie 15 miliardów euro do rozdysponowania. Nie określono jeszcze, jaki dokładnie będzie podział, ale to największa w historii pula pieniędzy przeznaczona na wymianę międzynarodową. Nabory jednak już się rozpoczęły – pierwszy miał miejsce w marcu, do końca kwietnia można się zgłaszać w kolejnym.
Z dotychczas prowadzonego programu Erasmus skorzystało ponad 3 miliony studentów, w tym 130 tys. z Polski. Teraz możliwości i środki będą dużo większe (o ok. 40 proc.).
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-02: Marta Wiśniewska: Otwieram kolejne filie mojej szkoły tańca. Cieszę się, że pomagają mi w tym moje dzieci
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.