Newsy

Europa przestawia się na oświetlenie LED-owe. Wraz z poprawą sytuacji w branży budowlanej rośnie jego sprzedaż

2015-09-03  |  06:35

W ciągu siedmiu miesięcy tego roku, jak podał Główny Urząd Statystyczny, rozpoczęto w Polsce budowę 95,5 tys. mieszkań. To o 11,7 proc. więcej niż w tym samym czasie 2014 roku. Poprawa sytuacji w branży ma znaczenie dla firm, które produkują materiały budowlane i wykończeniowe, w tym oświetlenie. Z prognoz wynika, że za dwa lata 56 proc. oświetlenia w Unii Europejskiej będzie wykonane w technologii LED.

– Sprzedaż sprzętu elektrycznego i oświetlenia jest ściśle powiązana ze wzrostem produkcji budowlano-montażowej – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Gawrylak, prezes zarządu ES-System. – Jeśli branży budowlanej idzie dobrze, to i przemysł oświetleniowy rośnie. Dziś widzimy wzrosty produkcji budowlano-montażowej i pochodną tego wzrostu jest również wzrost zapotrzebowania na produkty oświetleniowe, w tym w głównej mierze na produkty LED-owe. Ich sprzedaż w II kw. wzrosła do ponad 46 proc. W całości sprzedaży eksportowej udział LED wyniósł 56 proc. na koniec I półrocza 2015.

Pochodną rozwoju rynku oświetleniowego jest poprawa wyników spółki ES-System w ostatnim półroczu. Spółka podaje, że w tym czasie miała ponad 82 mln zł przychodu, czyli aż o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto, jaki spółka osiągnęła, bliski był 2,5 mln zł wobec symbolicznego zysku w wysokości 18 tys. zł rok wcześniej.

– Unia Europejska prognozuje, że do 2017 roku średnio w całej Europie, w całej Unii Europejskiej, ponad 56 proc. to będą oświetlenia LED-owe mówi Rafał Gawrylak. W przypadku Polski mamy więc jak najbardziej możliwość rozwoju, a w przypadku Europo te 58 proc. w 2017 roku na pewno zostanie przekroczone. Za granicą obserwujemy również rozwój oświetlenia ulicznego, ponieważ państwa inwestują w jego modernizację.

Polska spółka działa na szybko rosnącym rynku, ale jednocześnie rynku bardzo konkurencyjnym. Podobne artykuły sprzedaje wiele firm z Azji. Dzięki temu  ceny i marże spadają, ale jak podkreśla prezes ES-Systemu, produkty sprawdzone, które gwarantują jakość, w dalszym ciągu są w cenie.

– Dzięki pewnej indywidualizacji potrzeb klienta, krótkim terminom realizacji i jakości, którą firma może zaproponować, jesteśmy w stanie realizować wyższe marże, aniżeli uzyskiwane tylko ze sprzedaży produktów pochodzących z Dalekiego Wschodu. Natomiast jest już tendencja, żeby ceny obniżać. Tanieją komponenty, zmieniają się technologie. Modernizujemy je i dzięki temu jesteśmy w stanie również obniżyć koszty wytwarzania, oczywiście przy zachowaniu jakości.

Spółka z zadowoleniem dostrzega, że rośnie zainteresowanie rozwiązaniami LED-owymi, czyli technologicznie bardziej zaawansowanymi od stosowanych dotąd. Użytkownicy są bardziej świadomi i doceniają zalety światła, które kupują, a także stawiają duże wymagania odnośnie do jego parametrów technicznych. Chcą mieć dobrze oświetlone pomieszczenia, spełnione normy zakresu temperatury barwowej, zakresu ochrony fotobiologicznej oraz pewność, że te produkty, które będą wykorzystywać, nie będą szkodzić ich zdrowiu i nie będą miały negatywnego wpływu na ich życie.

– Przyszłością jest na pewno rodzaj intuicyjnego sterowania, które będzie powodowało, że użytkownik wchodząc do pomieszczenia, nie będzie szukał przełącznika na ścianie – zapowiada prezes Rafał Gawrylak z ES-System. – Temperatury barwowe oświetlenia będą się dostosowywały do nastroju czy sytuacji zewnętrznej, która panuje w danym budynku. Na pewno czeka nas wiele zmian i na pewno pojawią się systemy autonomiczne, powiązane z internetem,  mówimy jednak o czymś, czego dzisiaj nie znamy albo czego dzisiaj jeszcze nie ma w produkcji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.