Newsy

Polski eksport rośnie w siłę, zwłaszcza w kierunku wschodnim

2012-03-23  |  06:10
Mówi:Zygmunt Kostkiewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4

    Przez ostatnie 2 lata głównym odbiorcą naszych towarów była Białoruś, ale bardzo dynamicznie rośnie eksport do Rosji. Ok. 40 proc. ubezpieczeń eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski.

    Z szacunków Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że w tym roku polski eksport będzie o ponad 10 proc. większy niż w 2011 roku i sięgnie blisko 630 mld zł. 

     - Wyraźnie i szybko rośnie polski eksport na rynki wschodnie. Gwiazdą ostatnich 2 lat była Białoruś, ale dynamicznie rośnie także eksport do Rosji, Kazachstanu oraz do innych krajów Azji Środkowej - mówi Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    Rosja stała się dla KUKE największym rynkiem ubezpieczeniowym. Ok. 40 proc. ubezpieczeń kredytów eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski. Jak podkreśla Zygmunt Kostkiewicz, na Wschód sprzedajemy wszystko, na co znajdą się kupujący.

     - Począwszy od żywności poprzez towary konsumpcyjne typu meble, dobra inwestycyjne, maszyny i urządzenia. W zakresie kontaktów długoterminowych gwiazdą naszego eksportu są dostawy kompletnych obiektów przemysłowych, handlowych, hotelarskich. Kilka takich kontaktów, co roku ubezpieczamy - wymienia prezes KUKE.

    W jego opinii coraz bardziej widoczna jest stagnacja wymiany handlowej z Ukrainą.

     - Wydaje się, że stan gospodarki ukraińskiej zniechęca część polskich przedsiębiorców do większej aktywności w tym kraju. Mieliśmy przypadki wycofywania się polskich inwestorów z Ukrainy  - mówi Kostkiewicz.

    Inwestorom zagranicznym nie sprzyja otoczenie biznesowe na Ukrainie. Szczególnie uciążliwe są skomplikowane przepisy.

     - Chodzi głównie o korupcję, o przepisy, o sposób egzekucji prawa, o słynną sprawę VAT-u, którego polscy przedsiębiorcy nie są w stanie odzyskać, pomimo prawomocnych sądów ukraińskich. Generalnie atmosfera nie jest najlepsza, co jednak nie oznacza, że handel spada, on po prostu przestał rosnąć - podkreśla prezes KUKE.

    W zdobywaniu zagranicznych rynków eksporterom pomaga Rządowy Program Wspierania Eksportu, który jest realizowany od 1,5 roku. Dzięki kredytom eksportowym udzielanym przez BGK, czyli głównego operatora programu, polscy przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim zagranicznym partnerom tańsze finansowanie, bez ryzyka związanego z jego spłatą. Do końca 2015 roku bank zamierza udzielić kredytów na kwotę 5,7 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.