Mówi: | Marek Turczyński |
Funkcja: | Partner w Dziale Audytu |
Firma: | Deloitte Polska |
Firmy motoryzacyjne w tym roku raczej nie będą zatrudniać
Choć w zeszłym roku spadła sprzedaż i produkcja aut w Polsce, to według badań Deloitte producenci optymistycznie oceniają ubiegły rok. Za to z umiarkowanym optymizmem branża motoryzacyjna patrzy na kolejne 12 miesięcy, dlatego też zatrudnienia raczej zwiększać nie zamierza.
W ciągu pół roku ponad połowa przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej spodziewa się wzrostu sprzedaży. Jednak według Deloitte firmy będą raczej przeznaczać pieniądze na inwestycje, a nie na zatrudnianie nowych pracowników.
- Zawirowania w strefie euro ograniczają ten optymizm. Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje, na mniejszą skalę niż w zeszłym roku, ale ciągle planują wydawać pieniądze na nowe ciągi technologiczne. Ostrożnie patrzą na poziom zatrudnienia w branży, w pierwszej kolejności, jeżeli mają pieniądze, chcą je wydać na inwestycje niż na wzrost zatrudnienia - mówi Marek Turczyński.
Polacy kupili w zeszłym roku 277 tys. nowych aut, a to oznacza spadek o 12 proc. - podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Wzrosła za to liczba eksportowanych aut.
- Koniunktura wśród producentów była całkiem przyzwoita, mimo że na polskim rynku nie rosła sprzedaż nowych samochodów - podsumowuje ubiegły rok Marek Turczyński, partner w dziale audytu Deloitte Polska.
Do wzrostu sprzedaży nowych aut mogłyby się przyczynić działania państwa. Większość przedsiębiorców z branży uważa, że obecny system podatkowy, który ma wpływ na ceny samochodów w Polsce, powinien być zmieniony tak, aby pobudzić popyt.
- Ta sprzedaż na tle konkurencyjnych rynków jest bardzo mała. Przedsiębiorcy oczekiwaliby istotnego zaangażowania państwa, które mogłoby radykalnie zmienić obraz polskiego, smutnego rynku nowych samochodów, który w ostatnim roku osiągnął rekordowo niskie poziomy - podkreśla ekspert Deloitte.
Większe spadki sprzedaży zanotowały Grecja (31 proc) czy Hiszpania (17,7 proc.). Za to w Niemczech sprzedaż nowych aut wzrosła o prawie 9 procent i wyniosła ponad 3 mln.
Informacja dla dziennikarzy:
Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.
Czytaj także
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.