Newsy

Hurtowe ceny benzyny spadają. Będziemy tankować taniej

2012-10-24  |  06:50
Mówi:Urszula Cieślak
Funkcja:Ekspert Rynku Paliw
Firma:BM Reflex
  • MP4

    Dobra informacja dla kierowców. Ceny na stacjach benzynowych powinny w najbliższym czasie spaść o kilka groszy na litrze. Wszystko dzięki niższym cenom w hurcie. Jednak na obniżki mogą liczyć tylko kierowcy tankujący benzynę, popularną 95-tkę lub 98-kę. Hurtowe ceny oleju napędowego mogą w kolejnych tygodniach rosnąć i prawdopodobnie na stacjach zrównają się z cenami benzyny bezołowiowej.

    Zdaniem ekspertów, to pierwsza od kilku tygodni realna szansa na obniżki cen paliw na polskich stacjach. Dotyczy to jednak jedynie benzyny Euro Super 95 i Super Plus 98. Na obniżki cen oleju napędowego i autogazu na razie nie ma co liczyć.

     – Powodem tej spodziewanej przez nas obniżki cen benzyny na stacjach jest sytuacja na rynku hurtowym. W poprzednim tygodniu spadek cen benzyny w hurcie sięgał ponad 25 groszy na litrze. Czyli to daje tę dużą przestrzeń do obniżek cen paliw na stacjach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Urszula Cieślak, analityk BM Reflex, monitorującego sytuację na rynku paliw.

    W tej chwili średnio za litr benzyny Euro Super trzeba płacić 5,84 zł, za litr oleju napędowego – 10 gr mniej, a LPG – 2,71 zł.

    Spadkowy trend cen hurtowych to efekt światowego posezonowego spadku popytu na paliwa. Jak podkreśla Urszula Cieślak, co roku po wakacjach sprzedaż benzyny zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych maleje. Inaczej wygląda sytuacja z olejem napędowym.

     – Zawsze w okresie zimowym, na przełomie jesieni i zimy rośnie zużycie olejów, w tym również oleju napędowego i oleju opałowego. I to w konsekwencji przekłada się na wyższy poziom ich cen. Natomiast spadek popytu na benzynę po wakacjach sprzyja z kolei korekcie – wyjaśnia Urszula Cieślak.

    To oznacza, że w najbliższym czasie kierowcy zapłacą tyle samo za litr benzyny, co za litr oleju napędowego.

     – Ceny ON na giełdach światowych już przekroczyły poziom cen benzyny bezołowiowej. To już w tym momencie zaczyna się przekładać na rynek krajowy. Na stacjach jeszcze tego nie widzimy, ale na rynku hurtowym benzyna jest tańsza od oleju napędowego już około 20 groszy na litrze – informuje analityk BM Reflex.

    O swoje portfele na razie mogą być spokojni właściciele aut z instalacją gazową.

     – Zapowiedzi jeszcze z końca września, jakoby ceny autogazu miały wzrosnąć – szacunki mówiły nawet o 20-40 groszach na litrze – nie spełniają się. Podniesienie ceł eksportowych na gaz z Rosji nie przełożyło się na rynek hurtowy, ani tym bardziej na rynek detaliczny. A więc tutaj notujemy stabilne ceny autogazu na poziomie 2,70 zł/litr – mówi Urszula Cieślak.

    Jej zdaniem w najbliższym czasie światowe ceny surowców powinny utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie.

     – Jeśli chodzi o czynniki fundamentalne, takie jak poziom zapasów, podaż czy popyt możemy liczyć na stabilizację. Czyli nie mamy elementu, który wpływałby negatywnie na ceny ropy, a co za tym idzie również paliw gotowych – podkreśla ekspertka. – Jedynym elementem, który dzisiaj budzi pewną niepewność, jest sytuacja na Bliskim Wschodzie i to, co się może ewentualnie dziać w związku z dalszymi pracami nad programem nuklearnym w Iranie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

    O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

    Bankowość

    Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

    – Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

    Transport

    CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

    Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.