Newsy

IBM: Polskie młode firmy mają szansę na zdobycie globalnej pozycji

2013-10-08  |  06:35
Tagi: Start-up, IBM, ICT
Mówi:Marek Majewski
Funkcja:dyrektor Działu Oprogramowania
Firma:IBM Polska
  • MP4
  • Początkujące firmy na rynku technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) najczęściej rozwijają znane już rozwiązania, rzadko realizują zupełnie nowe pomysły. Według IBM, który organizuje programy wspierające takie firmy, zgłaszane pomysły dotyczą różnych dziedzin życia, a łączy je możliwość działania w dowolnym miejscu globu i na światową skalę.

     – Wiele z naszych firm, które współpracują na rynku polskim, jest rozpoznawalna wszędzie. Nowe technologie są nośnikiem rozwiązań, które pomagają im rozwinąć biznes – mówi Marek Majewski, dyrektor Działu Oprogramowania IBM Polska. – Firmy te starają się wymyślać jakieś nowe pomysły, rzeczy, których do tej pory duże firmy nie robiły i na tym budować swoją przewagę rynkową. Wiele z tych firm, które możemy widzieć w Polsce, rozpoczynało swój biznes od razu zakładając, że będzie to firma globalna.

    Jak tłumaczy, obecnie firmy zaczynające działalność specjalizują się zwykle w jednym z czterech obszarów – rozwiązania chmurowe (cloud computing), rozwiązania mobilne, big data oraz business analytics.

     – To nie są firmy, które koncentrują się tylko na bankowości, na zarządzaniu miastami, na rynku telekomunikacyjnym czy energetycznym. Pomysły, które firmy mają, dotykają wszystkich możliwych dziedzin życia – mówi agencji informacyjnej Newseria Majewski. – Zarządzanie flotą transportową, analiza danych, wspomaganie firmy w zarządzaniu biznesem, czy pomoc we wdrażaniu wirtualnych rozwiązań, które wspomagają pracę urzędników w urzędach publicznych – to są tego typu rozwiązania.

    IBM organizuje program SmartCamp, który jest częścią IBM Global Entrepreneur. W jego ramach młode przedsiębiorstwa uzyskują wsparcie przy wprowadzaniu produktu na rynek. Wszyscy uczestnicy programu otrzymują bezpłatny dostęp do oprogramowania IBM, jak również możliwość spotkania z ekspertami reprezentującymi fundusze venture capital.

     – Firmy, które tutaj się prezentują, mają możliwość rozwinąć swoje pomysły – wyjaśnia Majewski. – Dostają też od nas porady, jak prowadzić biznes, jakie technologie na dzień dzisiejszy na rynku światowym są rozpoznawalne. Dzięki współpracy z naszym działem IBM Venture Capital Group mają też możliwość zaprezentowania się szerszej grupie inwestorów, którzy potencjalnie mogą zainwestować w ich biznes.

    W tym roku po raz pierwszy zorganizowano polską edycję konkursu. Zwyciężyła w niej firma Lab4motion z Poznania, która zajmuje się badaniami behawioralnymi w przestrzeniach komercyjnych. W ofercie firmy są m.in. narzędzia analityczne oraz systemy pomiarowe, które dostarczają danych i zwiększają wiedzę na temat klientów.

     – Nisze, które firmy wybierają, to uzupełnianie gotowych rozwiązań , które na rynku występują. Czyli nie wymyślanie nowych rozwiązań od początku, tylko raczej uzupełnianie technologii, które pozwolą, żeby były one jeszcze lepiej, jeszcze mądrzej używane przez przedsiębiorców – mówi dyrektor działu oprogramowania IBM Polska.

    Finał konkursu SmartCamp na region Azji, Europy Centralnej i Wschodniej, Bliski Wschód i Afrykę odbędzie się 30 i 31 października w Stambule. Globalny finał – na początku lutego 2014 roku w San Francisco.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.