Newsy

Wrażenia w wirtualnej rzeczywistości wchodzą na coraz wyższy poziom. Innowacyjna kamizelka zapewni 250 różnych efektów

2023-10-20  |  06:15
Mówi:Boby Cherian
Funkcja:kierownik ds. kluczowych klientów i innowacji
Firma:Actronika
  • MP4
  • Jeszcze wyraźniejsze odczucia dotykowe podczas gry czy oglądania seansu filmowego ma zapewnić innowacyjna kamizelka haptyczna. Urządzenie obsługuje 250 wrażeń dotykowych, takich jak m.in. odczucia towarzyszące deszczowi czy podmuchom wiatru, uderzeniom kuli czy gałęzi podczas biegu przez dżunglę. Urządzenie jest pomyślane przede wszystkim z myślą o rozrywce, sprawdzi się m.in. w salonach VR czy kinach, ale może znaleźć zastosowanie także w biznesie szkoleniowym czy reklamie. 

    – Skinetic to kamizelka, która po ubraniu pozwala nam poczuć to, czego doświadczamy w świecie cyfrowym. Dotychczas podczas gry mogliśmy tylko widzieć i słyszeć przedstawiony w niej świat. Po założeniu naszej kamizelki będziemy mogli go także poczuć, na przykład kiedy trafi w nas pocisk. Nie poczujemy bólu, ale będziemy wiedzieć, że zostaliśmy trafieni. Jeśli w grze pada deszcz, będziemy mogli poczuć jego krople na sobie. Stojąc w ulewnym deszczu i wietrze, poczujemy to na swojej skórze. Na naszej liście mamy około 250 różnych efektów – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Boby Cherian, kierownik ds. kluczowych klientów i innowacji w firmie Actronika.

    „Czy wyobrażałeś sobie gałęzie uderzające o Twoją klatkę piersiową, kiedy przedzierasz się przez dżunglę, kurtynę wody spadającą na Twoje ramiona, kiedy przechodzisz pod wodospadem, czy oddech na plecach potwora skradającego się za Tobą?” – zachęcają producenci kamizelki. Jak zapewniają, dzięki takim możliwościom urządzenie może znaleźć różne zastosowania, głównie w rozrywce, np. projekcjach filmowych, wystawach sztuki czy podczas słuchania muzyki dzięki rozszerzeniu sekcji rytmicznej również na wrażenia dotykowe. Punktem wyjścia są natomiast zastosowania gamingowe.

    – Głównym rynkiem są dla nas wirtualne środowiska rozrywkowe. Celujemy głównie w salony VR, ale pracujemy też nad tym, żeby nasze urządzenie mógł kupić praktycznie każdy. Chcemy, żeby każdy mógł mieć je w domu i ciesząc się grą, którą lubi, mógł ją też dosłownie poczuć – dodaje Boby Cherian.

    Na rynku są już dostępne podobne rozwiązania. Kamizelka haptyczna KOR-FX, opracowana przez firmę Immerz, która stworzyła też debiutującą na Targach CES w 2010 roku opaskę wibrującą podczas gry, wykorzystuje technologię opierającą się na systemie limfatycznym i generowaniu fal dźwiękowych, a nie zwykłych wibracji. Kiedy przetworniki opierają się o klatkę piersiową, generowane fale pozwalają odczuć wrażenia dotykowe towarzyszące grzmotom czy wybuchom.

    – Nasz produkt jest wyjątkowy, bo jest w nim dostępnych 250 różnych efektów. Na rynku jest kilka innych kamizelek, ale mają ograniczoną liczbę efektów. Z naszą kamizelką można naprawdę odczuć różnicę, na przykład pomiędzy deszczem a wiatrem. Ludzie od razu czują, że wrażenia są inne. Obecnie nie ma drugiego takiego urządzenia na rynku – przekonuje przedstawiciel Actroniki.

    Urządzenie jest kompatybilne z komputerami, smartfonami, tabletami oraz amatorskimi i profesjonalnymi platformami VR. Może być stosowane przez osoby obu płci oraz w różnym wieku – nie ma wariantów dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Założenie go na ciało nie zajmuje więcej niż minutę. Kamizelkę łatwo się czyści, bo jest wyposażona w wymienną i zmywalną podszewkę z siateczki, więc może z niej korzystać wiele osób. Dzięki temu jest to rozwiązanie, którym mogą być zainteresowane podmioty takie jak salony VR czy centra szkoleniowe. Producent zapewnia, że każde zamówienie można spersonalizować pod konkretne potrzeby klienta.

    – Współpracujemy z naszymi partnerami, studiami i dystrybutorami, aby stopniowo tworzyć gry, treści czy filmy, żeby było jak najwięcej możliwości korzystania z kamizelki. Nie spieszymy się i jesteśmy obecnie na ostatnim etapie przygotowania do produkcji. Myślę, że do końca roku kamizelka trafi do osób, które już ją zamówiły, i wtedy zainteresowanie znacznie wzrośnie – zapowiada Boby Cherian.

    Według Precedence Research wartość globalnego rynku technologii dotykowych wyniosła w 2022 roku niemal 9 mld dol. Do 2032 roku przekroczy kwotę 25 mld dol.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.