Mówi: | Bartosz Borucki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Smarter Diagnostics |
Innowacyjne oprogramowanie oceni ryzyko urazu ścięgna na podstawie badania rezonansem. Może być wykorzystane do badań przesiewowych
Analiza przez algorytmy sztucznej inteligencji danych obrazowych uzyskanych podczas badania rezonansem magnetycznym pozwoli szybko ocenić ryzyko powstania urazu ścięgna Achillesa. Procedura badania i wstępnej diagnozy z wykorzystaniem technologii opracowanej przez polską firmę trwa zaledwie 15 min. Dzięki automatyzacji analizy danych badanie jest niskokosztowe, a lekarz musi tylko potwierdzić lub wykluczyć diagnozę.
– Diagnostyka ścięgien jest bardzo niszowym rozwiązaniem. Głównie skupia się na diagnostyce pourazowej. Jest dość trudna ze względu na komplementarność różnych metod obrazowania. Jeżeli przychodzi pacjent z urazem, to diagnostyka oparta jest na badaniu lekarskim. Diagnostyka obrazowa zazwyczaj używana jest wtedy, kiedy są pewne wątpliwości. Natomiast nie ma żadnej rutynowej diagnostyki, która pozwalałaby problemy związane ze ścięgnami wykrywać w sposób przesiewowy, rutynowy i codzienny. Badania rezonansem magnetycznym są dość drogimi badaniami, a dostarczają najlepszej informacji na temat tkanek ścięgnistych – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Bartosz Borucki, współzałożyciel i prezes zarządu Smarter Diagnostics.
Rozwiązanie SmarterAchillesMRI, które tworzy polska spółka, jest oprogramowaniem, które ma służyć ocenie ścięgna Achillesa przy użyciu obrazowania rezonansem magnetycznym i wykorzystaniu algorytmów konwolucyjnych sieci neuronowych. Rozwiązanie ma przyspieszać pracę radiologa, a to specjalizacja, w której występują znaczne niedobory kadrowe. Technologia, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ma zobiektywizować ocenę danych zebranych w badaniu ścięgna, dostarczając ją w formie wartości liczbowych. Tak zorganizowane badanie pozwala na bieżąco monitorować stan zdrowia, na przykład sportowców, i poprzez stałe porównywanie danych posłużyć za badanie przesiewowe w kierunku wczesnego wykrywania ryzyka kontuzji.
– Nasze badanie jest nakierowane na to, żeby poszukać patologii dotyczących tkanek ścięgnistych właśnie w ścięgnie Achillesa. To największe ścięgno w organizmie, w związku z tym wykonujemy badanie obrazowe w rezonansie magnetycznym dla obu nóg. Jest to bardzo krótka sekwencja, a więc szybkie i w związku z tym niskokosztowe badanie. Pacjent pojawia się w klinice, w placówce obrazowania medycznego i w ciągu 15 minut od momentu, kiedy wchodzi do placówki, dostaje wynik – mówi Bartosz Borucki.
Według badań EU Injury Database urazy powstające podczas wykonywania aktywności fizycznej stanowią ok. 18 proc. wszystkich urazów wymagających hospitalizacji. Z danych opublikowanych przez naukowców z Uniwersytetu Iowy wynika, że zerwanie ścięgna Achillesa jest najczęstszym zerwaniem ścięgna kończyny dolnej. Ostatnie badania wskazują na to, że takiego urazu doznaje 18 na 100 tys. pacjentów rocznie. U osób wysportowanych częstość występowania urazów ścięgna Achillesa waha się od 6 do 18 proc. Zdaniem twórców rozwiązania z badania przesiewowego powinni korzystać jednak nie tylko sportowcy.
– Dzięki połączeniu możliwości zrobienia szybkiego rezonansu magnetycznego z automatyczną oceną za pomocą sztucznej inteligencji, potwierdzaną tylko przez lekarza radiologa, takie badanie może być używane bardzo szeroko. Jest niedrogie, szeroko dostępne i, co najważniejsze, pozwala wykrywać patologie w tkankach ścięgnistych, nie tylko w ścięgnie Achillesa, ale tak naprawdę wszystkich tkankach ścięgnistych w całym organizmie, które mogą prowadzić do urazów tych tkanek. To również choroby metaboliczne, które widać w ścięgnach, problemy z żywieniem, problemy z trybem życia. W związku z tym wszyscy, którzy chcą unikać urazów ortopedycznych i zdrowo uprawiać jakąś aktywność sportową, powinni takie badanie wykonywać regularnie, przynajmniej raz w roku, żeby wyłapywać na wczesnym etapie zmiany, zanim dojdzie do urazów – twierdzi prezes Smarter Diagnostics.
Według MarketsandMarkets światowy rynek rozwiązań sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej wypracuje w 2023 roku 14,6 mld dol. przychodów. Do 2028 roku wzrośnie on do 102,7 mld dol. U największych dostawców rozwiązań do diagnostyki obrazowej coraz częściej obserwowany jest trend polegający na integracji sztucznej inteligencji ze swoimi systemami oprogramowania do obrazowania medycznego.
Czytaj także
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-25: Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.