Newsy

Inteligentne systemy parkingowe mają rozwiązać problem korków. Warszawa testuje smart parking

2016-09-23  |  06:55
Mówi:Wojciech Dec
Funkcja:product manager
Firma:Comarch
  • MP4
  • Miasta coraz odważniej szukają w rozwiązaniach z zakresu smart city szans na zwiększenie oszczędności, poprawę bezpieczeństwa czy dodatkowe źródła przychodów. Możliwości uzyskania korzyści we wszystkich tych elementach mają oferować inteligentne systemy parkingowe. Warszawa właśnie rozpoczęła testy monitoringu płatnych postojów samochodów w centrum aglomeracji.

    Smart parking to rozwiązanie, które pomoże mieszkańcom znaleźć w bardzo szybki sposób wolne miejsce parkingowe. Taki system powstał już w Warszawie, są dwie instalacje pilotażowe – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Wojciech Dec, product manager z obszaru smart city w Comarchu.

    Pierwsza instalacja znajduje się na stołecznym pl. Konstytucji, druga zaś umiejscowiona jest przy Dworcu Centralnym. Według informacji Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w pierwszej lokalizacji zamontowano półokrągłe czujniki po środku każdego miejsca. Z kolei przy ul. E. Plater system obsługują kamery.

    W Polsce jest zaledwie kilka miejsc, gdzie takie systemy działają. Natomiast tutaj unikalną cechą jest to, że jest to rozwiązanie oparte o kamery i inteligentne analityki wideo – podkreśla przedstawiciel Comarchu. – Wkładając tam dodatkowe analityki, również z obszaru bezpieczeństwa, jesteśmy w stanie monitorować nie tylko sytuacje odnośnie do danego parkingu, zajętości miejsca i wskazywania informacji o tym, czy to miejsce jest czy nie, lecz także jesteśmy w stanie analizować, czy np. pozostawiono jakiś przedmiot lub pozostaje on na terenie parkingu zbyt długo.

    ZDM zakłada, że do końca bieżącego roku zweryfikuje, który sposób monitorowania parkingów jest lepszy. Smart Parking dostępny jest obecnie w systemie Android. Po testach ma się pojawić również na platformach iOS i Windows. Plany zakładają stopniowe rozszerzanie systemu o kolejne miejskie, płatne, niestrzeżone miejsca postojowe. Pokrycie systemem całej strefy płatnego parkowania będzie zależało od kondycji finansowej stolicy.

    Podobne funkcjonalności i podobny standard bezpieczeństwa, jaki jest obecnie na lotniskach, mógłby być też wdrożony w przestrzeni miejskiej. Może być też inna propozycja, gdzie jesteśmy w stanie analizować sytuację, która np. wykryje nam moment, w którym człowiek upada i leży na ziemi po to, żeby np. szybciej wezwać pomoc – dodaje Dec. – Postrzegamy analityki wideo jako narzędzie, które nie tylko pomoże w smart parkingu, lecz także będzie w stanie obsłużyć obszar bezpieczeństwa, który w dzisiejszych czasach jest bardzo istotny.

    Warszawa ma 30 tys. miejsc parkingowych. W ubiegłym roku przychody z tytułu strefy parkingowej osiągnęły ponad 80 mln zł. Egzekucja stanowiła ok. 12 mln zł.

    Każdy milion, który moglibyśmy dołożyć właśnie przez monitoring miejsc czy poprzez dodatkową analitykę ruchu, to są dodatkowe pieniądze, które miasto może wykorzystać na swoje własne potrzeby lub na potrzeby mieszkańców – stwierdza Dec. – Z kolei dzięki instalacji mieszkańcy zanim zaplanują podróż, mogą zobaczyć, czy w ogóle jest tam miejsce. System jest w stanie dynamicznie przekierować ich w momencie, kiedy miejsce zostanie zajęte. Dzięki temu mamy mniej korków, mniej zatrutego powietrza i w efekcie bardziej zadowolonych mieszkańców.

    Integrated Solutions szacuje, że do 2020 r. wartość globalnego rynku smart rozwiązań dla miast przekroczy 1,5 mld dol. Cisco z kolei ocenia, że inteligentne rozwiązania w ciągu dekady pozwolą miastom na oszczędności rzędu 1,9 mld dol. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

    Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

    Farmacja

    Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

    Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

    Edukacja

    RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

    Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.