Newsy

Jakub Bierzyński (OMD): TVP w takim kształcie przeżyje maksymalnie do 2016 roku

2012-10-08  |  06:45
Mówi:Jakub Bierzyński
Funkcja:szef
Firma:Omnicom Media Group
  • MP4

    Udziały w rynku i wartość Telewizji Polskiej nadal maleją. Poczynione w ostatnich latach oszczędności mogą nie wystarczyć. – Na tych zasadach TVP przeżyje jeszcze dwa, trzy, cztery lata – prognozuje Jakub Bierzyński, szef domów mediowych OMD. Choć, jak podkreśla, i tak politycy nie dadzą jej upaść. – Z tego powodu presja na reformy jest ograniczona – dodaje ekspert. Jego zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest prywatyzacja TVP lub utworzenie Funduszu Misji Publicznej.

    Trudna sytuacja na rynku w ostatnich latach: kryzys finansowanie abonamentowego i rynku reklamowego, spowodowała, że Telewizja Polska musiała zacząć oszczędzać.

     – Przez ostatnie lata udało się zmniejszyć roczny budżet TVP o pół miliarda złotych. To są istotne oszczędności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jakub Bierzyński, szef domów mediowych OMD.

    Jednak wciąż niewystarczające. 

     – Telewizja publiczna nadal zatrudnia 10 razy więcej osób niż konkurenci prywatni. W TVN i Polsacie liczbę zatrudnionych liczy się proporcjonalnie w setkach, w TVP – w tysiącach. Ale i tak jest ich mniej niż było. Więc jest to pozytywny trend – podkreśla.

    Zdaniem szefa OMD, tylko braki w kasie zmuszą TVP do dalszej racjonalizacji budżetu i wydatków.

     – To jest jedyna realna presja reformatorska na tę instytucję. Wszelkie inne dobre rady, np. odpolitycznienie telewizji, wybrać tam dobrych ludzi, itd. to jest droga donikąd. Tak jak apel: niech ludzie nie kradną, albo: niech ludzie zawsze mówią prawdę – uważa Jakub Bierzyński.

    Tym bardziej, że TVP nie musi obawiać się bankructwa. Jak podkreśla ekspert, politycy na to nie pozwolą.

     – To jest zbyt duży koszt polityczny dla jakiejkolwiek ekipy rządzącej, żeby pozwolić na śmierć TVP i jej bankructwo. Szpitale można likwidować, jeśli są zadłużone powyżej wszelkich granic przyzwoitości, a telewizji publicznej nie. I prezes TVP zdaje sobie z tego sprawę, więc presja na reformy w tej instytucji jest stosunkowo ograniczona – mówi Jakub Bierzyński.

    Dlatego też w liście otwartym do Michała Boniego, ministra administracji i cyfryzacji, apeluje o jak najszybszą prywatyzację TVP. Powołuje się przy tym na twarde dane, w tym m.in. spadek oglądalności w ostatnim roku o około 11 proc. i spadek udziałów w rynku do 24,1 proc. (z 27,2 proc.).

     – Myślę, że jeszcze parę lat zmusi ich do jeszcze większych oszczędności. Jeszcze dużo jest do racjonalizacji w tej instytucji. Na tych zasadach przeżyje jeszcze dwa, trzy, cztery lata – podkreśla ekspert.

    Wyjaśnia, że do problemów telewizji publicznej przyczyniają się trzy negatywne tendencje na rynku.

     – Po pierwsze, kryzys, który dotknie wszystkich. Po drugie, odpływ widowni z TVP. Nie widać tu pomysłu i strategii, by to odwrócić. Po trzecie, odpływ pieniędzy reklamodawców na skutek zmian technologicznych i przenoszenia się reklam do internetu – wymienia Bierzyński.

    Jego zdaniem TVP najbardziej ze wszystkich nadawców ucierpi na kryzysie w reklamie. Według szacunków domu mediowego OMD, ten rok dla całego rynku zamknie się na 5-procentowym minusie, a za dwa lata spadek może być kilkunastoprocentowy.

    Prace nad ustawą medialną, która ma uregulować m.in. kwestie finansowania TVP, wciąż trwają. Zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, najlepszym z trzech proponowanych pomysłów jest utworzenie Funduszu Misji Publicznej, który miałyby zasilać środki z różnych resortów, m.in. kultury, edukacji czy szkolnictwa wyższego.

    Pozostałe dwa pomysły ekspert krytykuje.

     – Jeden z nich to pomysł, żeby ograniczyć reklamę w mediach publicznych. To ciekawe, w jaki sposób szukać źródła finansowania ograniczając jedyne działające sprawnie źródło, czyli reklamę. To moim zdaniem bardzo karkołomny plan – podkreśla Jakub Bierzyński.

    Drugim pomysłem na finansowanie TVP jest wprowadzenie powszechnej opłaty audiowizualnej. Niezależnie od tego, czy ktoś ogląda telewizję, czy ktoś posiada telewizor, będzie zmuszony do uiszczania stałej opłaty na telewizję

    Ostatnie analizy pokazują, że już 7 proc. Polaków w ogóle nie korzysta z telewizorów. Dlatego, szef OMD apeluje, by przygotowujące nową ustawę medialną Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji nie forsowało podatku na to medium.

     – Pomysł opłaty audiowizualnej to jest uwstecznienie. Nie widzę powodu, dla którego każdy Polak, niezależnie od tego, czy ogląda telewizję, czy nie, zwłaszcza że oglądających jest coraz mniej z roku na rok, ma płacić stałą opłatę na podtrzymanie technologii, która umiera. Lepiej już w takim razie ściągnąć opłatę audiowizualną od każdego gospodarstwa domowego i dostarczyć w zamian za to bezpłatny dostęp do internetu w technologii LTE. Budżet będzie podobny, a to będzie inwestycja w przyszłość, a nie w przeszłość – przekonuje ekspert.

    Wpływy TVP z tytułu opłaty za abonament spadły z 905 mln zł w 2003 roku do 205 mln zł w 2011 roku, co stanowiło zaledwie 13 proc. jej budżetu. W tym samym czasie dochody z reklam telewizyjnych wyniosły ponad 1,1 mld zł. Mimo to cały rok spółka zamknęła ze stratą w wysokości blisko 90 mln zł. W tym roku nie będzie lepiej. Strata, zgodnie z szacunkami zarządu TVP, wyniesie ok. 60 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.