Newsy

Jesienią w Polsce ruszy nowy system kontroli lotów. Może brakować kontrolerów ruchu lotniczego

2013-05-28  |  06:47

W ciągu ostatnich 8 lat ruch lotniczy wzrósł w Polsce o ponad 100 proc. By zwiększyć przepustowość polskiego nieba, jesienią ma wejść w życie nowy system kontroli lotów. Potrzebnych będzie więcej kontrolerów ruchu. Jednak wyszkolenie kontrolera trwa co najmniej 2-3 lata.

W zeszłym roku w Europie ruch lotniczy spadł o 1,5 proc., ale jednocześnie Polska odnotowała 5 proc. wzrost. Jednak 60 proc. ruchu lotniczego nad Polską to wciąż przeloty między Europą Zachodnią a Bliskim i Dalekim Wschodem, a resztę stanowią odloty i przyloty do polskich lotnisk. Najbardziej zatłoczonym lotniskiem jest Warszawa, jednak rozkwit przeżywają także lotniska w Katowicach, Wrocławiu, Krakowie i Gdańsku. Rekordowy wynik to 2 500 samolotów w polskiej przestrzeni powietrznej w ciągu 24 godzin.

 – Przed nami bardzo duże wyzwania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Janiszewski, prezes Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Wyzwania te wiążą się przede wszystkim z zatrudnieniem i wyszkoleniem nowych osób, a także z budową nowych struktur przestrzeni powietrznej oraz zakupem nowych systemów nawigacyjnych i systemów zarządzania ruchu lotniczego.

Nowy system kontroli lotów, który wejdzie w życie jesienią, ma zwiększyć przepustowość Polski o ok. 30 proc. Obecnie działający system pochodzi z lat 90-tych.

 – Nowy system będzie już systemem nowej generacji. Dzięki tworzeniu nowych sektorów podzielonych w pionie pozwoli on na akomodację większego ruchu – wyjaśnia Janiszewski.

W związku ze zwiększeniem ruchu na polskim niebie potrzeba również więcej ludzi, którzy będą to kontrolować. Obecnie w Polsce pracuje 450 kontrolerów lotu. Co roku zgłasza się 2-3 tys. osób zainteresowanych uzyskaniem uprawnień. Na kurs gwarantowany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej dostaje się 20-25, a ostatecznie w zawodzie pracuje ok. 60 proc. z nich.

 – Wyszkolenie jednego człowieka trwa od dwóch do trzech lat – mówi Janusz Janiszewski. – To dość skomplikowany proces: początkowo mamy szkolenie teoretyczne, potem symulatorowe, a po około półtora roku pracę pod okiem instruktora.

Mimo sporego zainteresowania uzyskaniem uprawnień kontrolera, ilość przeszkolonych pracowników wciąż jest niewystarczająca.

 – Dziś w Polsce, tak jak na całym świecie, jest deficyt, jeśli chodzi o kontrolerów ruchu lotniczego. Na przestrzeni najbliższych 3-4 lat w samej Warszawie będziemy potrzebować dodatkowych 30 osób, dlatego ten proces szkolenia musi być zintensyfikowany i muszą się dokonać inwestycje, które pozwolą nam na wyszkolenie nowych osób – mówi Janiszewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

Konsument

Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

Transport

Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.