Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM chce zainwestować do końca przyszłego roku 6 mld zł. M.in. w udostępnienie nowych złóż i hutę miedzi.
KGHM Polska Miedź S.A. chce zainwestować w ciągu tego i następnego roku aż 6 mld zł. Dotyczy to zarówno inwestycji rzeczowych, jak i kapitałowych. Najważniejsze plany to udostępnienie złoża Głogów Głęboki-Przemysłowy oraz zmiana technologii w hucie miedzi Głogów I. Do tego KGHM wspólnie z Tauronem inwestuje w blok gazowy w Elektrowni Blachownia w Kędzierzynie-Koźlu.
– Jest jeden projekt, który rozważamy, że być może byłby finansowany z Inwestycji Polskich. To jest inwestycja w energetykę szeroko rozumianą, mam na myśli Elektrownię Blachownia. To jest projekt, który będzie i jest we władztwie pół na pół Tauronu i KGHM – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.
KGHM i Tauron zawiązały w tym celu spółkę celową we wrześniu 2012 r. Blok gazowy o mocy 850 MWe ma powstać na terenie Elektrowni Blachownia w Kędzierzynie-Koźlu. Wirth podkreśla, że partnerzy podzielą się w równym stopniu zobowiązaniami finansowymi i szacuje, że ze strony KGHM-u będzie to ok. 900 mln zł. Koncern chce zdobyć środki na tę inwestycję w ramach tzw. project finance, w którym większość (50-70 proc.) kosztów będzie sfinansowanych przez kapitał obcy, np. z kredytów.
Herbert Wirth przypomina także o budowie szybów związanych z eksploatacją złoża Umożliwią dostęp do pokładów miedzi położonych poniżej 1200 metrów.
– Gros tych środków przeznaczamy na odtworzenie zdolności produkcyjnej w KGHM. Jednym z ważnych celów inwestycyjnych, poza udostępnieniem złoża Głogów Głęboki, jest modernizacja naszego hutnictwa i wprowadzenie zupełnie nowej technologii w hucie Głogów I – informuje prezes koncernu.
KGHM inwestuje nie tylko w Polsce. Poprzez spółkę zależną KGHM International działa w obszarze Sierra Gorda, położonym na północy Chile, na obszarze pustyni Atacama. To rejon niezwykle bogaty w miedź i inne surowce. KGHM International stał się właścicielem 55 proc. udziałów w spółce joint-venture po zakupie rok temu kanadyjskiej Quadry. W najbliższych miesiącach na Chile będą się skupiały wysiłki spółki.
– Do 2014 roku musimy się skoncentrować na wykonaniu tego pierwszego projektu Sierra Gorda, ale jeśli się pojawią jakieś możliwości inwestycyjne, to KGHM z tego skrzętnie skorzysta. Na razie jednak nie ma nic takiego, co moglibyśmy powiedzieć, że przejmujemy, coś co na przykład już produkuje miedź czy nikiel – podkreśla Herbert Wirth.
Jednak w dalszej perspektywie spółka ma dokładnie określone plany. Prezes KGHM Polska Miedź S.A. mówi, że do 2018 r. koncern chce sukcesywnie otwierać kopalnie w Kanadzie: Victoria w Ontario (plan to 2016 r.) oraz Afton-Ajax (w ubiegłym roku spółka zakładała uruchomienie kopalni w 2015 r.) w Kolumbii Brytyjskiej.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.