Mówi: | Dagmara Wieczorek-Bartczak |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych |
Firma: | Komisja Nadzoru Finansowego |
KNF chce poprawić przygotowanie branży ubezpieczeniowej na katastrofalne powodzie
Komisja Nadzoru Finansowego wraz z firmami ubezpieczeniowymi i branżowym samorządem tworzy wytyczne, które pozwolą lepiej przygotować się na wypadek powodzi. Mają one ułatwić identyfikację ryzyka, jego ocenę oraz podejmowanie właściwych decyzji w odpowiedzi na nie. Będzie to odpowiedź na wzrastające z roku na rok szkody powodziowe w kraju.
– Wytyczne mają wprowadzić jednolite standardy w zakresie zarządzania ryzykiem powodzi, jego identyfikacji, pomiaru, podejmowania właściwych decyzji w odpowiedzi na to ryzyko, monitorowania i raportowania w zależności od skali, złożoności i profilu działalności zakładu ubezpieczeń – wyjaśnia w rozmowie z Newseria Biznes Dagmara Wieczorek-Bartczak, dyrektor Departamentu Inspekcji Ubezpieczeniowych i Emerytalnych w Komisji Nadzoru Finansowego.
Jak deklaruje, ma to pomóc zakładom ubezpieczeniowym we właściwym zarządzaniu ryzykiem powodziowym, zawieraniu odpowiednich umów reasekuracji katastroficznej.
– Wytyczne wskazują, jakie dane, w jakim zakresie, z jaką dokładnością i szczegółowością powinny być zbierane przez zakłady, więc niewątpliwie przyczyni się do tego, że wycena ryzyka powodziowego będzie lepsza – mówi Dagmara Wieczorek-Bartczak. – Co do możliwości likwidacji szkód, mogliśmy to sprawdzić podczas powodzi w 2010 roku, kiedy to zakłady stanęły na wysokości zadania, w sposób szybki i sprawny likwidując szkody powodzian.
Przygotowane wytyczne trafiły właśnie do konsultacji publicznych. KNF czeka na uwagi do końca września. Gdy zostaną zatwierdzone, pozwolą wypracować firmom ubezpieczeniowym jednolite zasady zarządzania ryzykiem na wypadek powodzi. Powinny one być wdrożone do końca 2015 roku.
– Wytyczne powstały we współpracy z rynkiem i Polską Izbą Ubezpieczeń. Tworząc je, staraliśmy się zebrać najlepsze praktyki w zakresie zarządzania ryzykiem i wiedzę ekspercką. Wytyczne zostały stworzone razem z zakładami, co daje nam prawie pewność, że są one dostosowane do problemów z jakimi muszą sobie radzić zakłady ubezpieczeń – ocenia Dagmara Wieczorek-Bartczak.
Podkreśla, że wprowadzenie wytycznych lepiej przygotuje polskie firmy ubezpieczeniowe do wprowadzenia unijnego systemu Wypłacalność II (Solvency II).
– Chodzi o nowe zasady związane z oceną ryzyka, działalnością zakładu w tym kontekście oraz dobrym zarządzaniem ryzykiem – podkreśla dyrektor w KNF.
Projekt zawiera 20 wytycznych podzielonych na sześć obszarów, m.in. dotyczą one obowiązków zarządu i rady nadzorczej w zakresie ryzyka powodzi.
Czytaj także
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
- 2023-09-19: Polski system ochrony zdrowia w coraz większym stopniu wspierany przez medycynę prywatną. Eksperci: Trzeba usankcjonować tę współpracę
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-09-04: Szkolne ubezpieczenie NNW dla dziecka już nie tylko grupowo. Coraz więcej rodziców zawiera je indywidualnie
- 2023-09-11: Szkolne NNW może pokryć koszty korepetycji, pomocy IT albo wizyt u psychologa. Dodatkowe opcje rzadko są dostępne w polisach zawieranych przez szkoły
- 2023-07-27: Większość Polaków obawia się awarii auta podczas zagranicznych podróży. Powodem do stresu są także koszty naprawy i organizacja pomocy drogowej
- 2023-06-15: Polskie firmy coraz mocniejsze w eksporcie. 40 proc. sprzedaży zagranicznej trafia poza UE
- 2023-05-30: Na polskim rynku sukcesywnie spada jakość obsługi klientów. Odwrotny trend widać jednak w bankowości i ubezpieczeniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.
Problemy społeczne
Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem
Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.