Mówi: | Andrzej Kulik |
Funkcja: | Pełnomocnik Zarządu |
Firma: | Krajowy Rejestr Długów – Biuro Informacji Gospodarczej |
Krajowy Rejestr Długów: dłużników nie przybywa, ale długi coraz większe
Od roku nie rośnie liczba dłużników, wzrasta za to kwota zadłużenia – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Co piąta firma ma w związku z tym poważne kłopoty. Mimo tego 30 proc. ankietowanych firm oczekuje w najbliższych miesiącach poprawy swojej sytuacji finansowej.
– Dłużnicy nie płacą swoich zobowiązań, bo straszeni od roku kryzysem przyjmują postawę asekuracyjną, tzn. płacą swojemu kontrahentowi dopiero, gdy zapłaci im ich klient – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Kulik, pełnomocnik zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Według danych KRD pod koniec trzeciego kwartału ponad 27 proc. wszystkich faktur nie zostało zapłaconych, pomimo, że minął termin płatności. W co piątej firmie ponad połowa należności nie jest uregulowana i grozi im utrata płynności finansowej. Jedyną pociechą jest fakt, że od roku nie rośnie liczba dłużników.
– Gorzej jest, gdy wzrasta liczba zadłużonych, bo wtedy coraz większe grono, czy to konsumentów, czy firm wpada w krąg dłużników. Natomiast nie jest też dobrze, gdy się ten dług powiększa, bo to znaczy, że ktoś sobie nie radzi z obsługą zadłużenia i trzeba coś zrobić, żeby mu pomóc, bo to prędzej czy później będzie się też odbijało na jego otoczeniu gospodarczym – uważa Andrzej Kulik.
Pogorszenie się sytuacji gospodarczej widać w danych o PKB – w drugim kwartale wzrost wyniósł 2,3 procent, poniżej oczekiwań, a większość analityków prognozuje, że w trzecim kwartale na pewno spadnie poniżej 2 proc.
Andrzej Kulik jest jednak zdania, że w Polsce nie można mówić o kryzysie.
– Nie ma kryzysu, mamy spowolnienie gospodarcze, gospodarka rozwija się wolniej, ale się rozwija. Jeżeli mamy wzrost PKB na poziomie 2 procent, to oczywiście nie jest to 4 procent, jak w zeszłym roku, ale to nie jest też -2 procent – podkreśla ekspert KRD.
Z badań wynika, że przedsiębiorcy źle oceniają perspektywy odzyskania należnych im pieniędzy. Wciąż jednak więcej firm oczekuje polepszenia swojej ogólnej kondycji.
– Kiedy w ostatnim badaniu, czyli na początku października, pytaliśmy przedsiębiorców o to, czy ich zdaniem problem z otrzymaniem zapłaty będzie narastał, czy malał, to dominowali pesymiści. Tylko 5,5 proc. wskazywało, że ta sytuacja się polepszy w najbliższym czasie. Natomiast ponad 26 proc. mówiło, że się pogorszy. Natomiast kiedy zadaliśmy pytanie przedsiębiorcom, czy ich sytuacja finansowa w najbliższym czasie się polepszy czy pogorszy, to 30 proc. mówiło, że oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej, a 18 proc., że pogorszenia – mówi Andrzej Kulik.
Czytaj także
- 2023-11-24: Polski deficyt publiczny i dług niebezpiecznie szybko rosną. Dalsze wzrosty rodzą ryzyko dużego kryzysu w finansach publicznych
- 2023-09-07: Ekonomiści zaniepokojeni tempem zadłużania się kraju. Koszty obsługi długu należą do najwyższych w UE
- 2023-03-31: Na rynku działa już ponad 1,2 mln terminali płatniczych. Nadal może być 500–600 tys. miejsc, gdzie płatności bezgotówkowe nie są przyjmowane
- 2023-06-05: Coraz więcej Polaków przekonuje się do prywatnych polis zdrowotnych. Skłania ich do tego utrudniony dostęp do publicznej opieki
- 2023-01-03: WEI: Rok wyborczy będzie sprzyjać rozdawnictwu. W 2022 roku nowe „prezenty” od rządu kosztowały podatników ponad 57 mld zł
- 2022-10-05: Rośnie zadłużenie polskich przedsiębiorstw. Firmy zaciskają pasa i odkładają inwestycje na lepsze czasy
- 2022-07-28: Aż 65 proc. Polaków ogranicza konsumpcjonizm ze względu na drożyznę w sklepach. Tylko co szósta osoba robi to z pobudek ekologicznych
- 2022-06-30: Coraz większa niepewność w gospodarce zbiera żniwo. Liczba upadłości firm rośnie
- 2022-06-24: Przed wakacjami Polacy szukają alternatyw dla kupowania walut w kantorach. Coraz częściej są nimi karta płatnicza i smartfon
- 2022-05-10: Konsumenci wolą innowacyjne e-sklepy. Istotne są dla nich zwłaszcza łatwe i szybkie metody płatności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.