Newsy

Min. Anna Zalewska: Zachęcamy firmy do angażowania się w życie szkół. To inwestycja w przyszłe kadry

2018-06-21  |  06:30

Biznes powinien się angażować w szkolnictwo zarówno od strony finansowej, logistycznej, jak i poprzez różnego rodzaju inicjatywy – uważa minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Zaangażowanie sektora przedsiębiorstw w edukację branżową jest szczególnie istotne w kontekście prognoz demograficznych i pogłębiającego się problemu z podażą specjalistów. Rozwiązać go może inwestycja w przyszłe kadry już na etapie szkoły podstawowej. Przykładem takiej inicjatywy jest organizowany przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA ogólnopolski konkurs „Być jak Ignacy. Rozpalamy płomień wiedzy”, którego II edycja właśnie została rozstrzygnięta.

– Konstruując podstawy programowe, zmieniając szkolnictwo techniczne i branżowe, zachęcamy wszystkie spółki i przedsiębiorców do tego, żeby wprost angażowali się w życie szkół. Zarówno finansowo, logistycznie, jak i poprzez różnego rodzaju inicjatywy – tak jak zrobiła to Fundacja PGNiG. Jestem pod wrażeniem profesjonalizmu, odpowiedzialności za materiał dostarczany szkole i konsekwencji, bo to druga edycja programu, a trzecia została już zapowiedziana – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Zalewska, minister edukacji narodowej.

„Być jak Ignacy. Rozpalamy płomień wiedzy” to program edukacyjny połączony z konkursem dla szkół podstawowych, które mogą się ubiegać o tytuł Naukowej Szkoły Ignacego i atrakcyjne nagrody. Program edukacyjny jest realizowany przez Fundację PGNiG i objęty Patronatem Honorowym Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.

 Należy zachęcać młodzież do interesowania się nauką każdym możliwym sposobem – właściwymi podstawami programowymi, które są interesujące, za pośrednictwem nauczycieli-innowatorów, którzy potrafią organizować dzieci i młodzież wokół różnego rodzaju projektów, wsparciem dzieci zdolnych poprzez różne programy, ale również zmianą rzeczywistości szkolnej poprzez realizowane inicjatywy, np. szerokopasmowy internet w każdej placówce, multimedialne tablice zamiast tablic z kredą czy szkolne laboratoria. Tak wzmacniamy potencjał i chcemy zarażać poszukiwaniem, uczeniem się, odkrywaniem – mówi Anna Zalewska.

Tegoroczna, druga edycja konkursu spotkała się z dużym zainteresowaniem. Do programu zgłosiło się 640 szkół. W projekt zaangażowało się ponad 10 tys. uczniów. Wraz z nauczycielami zakładali oni, między innymi koła naukowe, gdzie poszerzali wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych, korzystając z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych przygotowanych specjalnie na ich potrzeby.

 Docieraliśmy do uczniów poprzez specjalną grę komputerową, wydany przez nas komiks oraz przewodniki do prowadzenia lekcji edukacyjno-naukowych. Ten projekt ma bardzo uniwersalny charakter. Liczymy na  młodych ludzi, na ich inwencję, pomysłowość i otwarty umysł – mówi Piotr Woźniak, prezes zarządu PGNiG.

Główna nagroda – tytuł Szkoły Roku – trafiła w tym roku do Szkoły Podstawowej nr 3 w Środzie Wielkopolskiej. Uczniowie wraz z nauczycielem zorganizowali 10 marca br. Festyn Naukowy. W zajęciach, warsztatach i pokazach – prowadzonych przez przeszło 100 osób – wzięło udział około 1,2 tys. pasjonatów nauki. W realizację programu zostali włączeni także rodzice oraz władze lokalne, a dzięki staraniom uczniów Rada Miejska Środy Wielkopolskiej nadała rondu znajdującemu się przy szkole imię Ignacego Łukasiewicza.

– Oni nie tylko napisali najlepsze prace i zwyciężyli w konkursie, lecz także z własnej inicjatywy nazwali nowo wybudowane rondo w swojej miejscowości imieniem Ignacego Łukasiewicza. W tym celu musieli się zetrzeć z opinią Rady Miejskiej, więc jeżeli ci bardzo młodzi ludzie są w stanie przeforsować swoją wolę wobec samorządowców, to znaczy, że trafiliśmy we właściwe miejsce – mówi Piotr Woźniak.

Wśród laureatów konkursu „Być jak Ignacy. Rozpalamy płomień wiedzy” znalazło się w sumie 16 szkół z całej Polski, przyznane zostały też cztery specjalne wyróżnienia. Nagrody trafiły do placówek, których uczniowie przeprowadzili najciekawsze działania związane z promocją nauki i postaciami Ignacego Łukasiewicza oraz czterech bohaterów II edycji: Mikołaja Kopernika, Marii Skłodowskiej-Curie, Kazimierza Prószyńskiego i Stefana Drzewieckiego. Szkoły otrzymały nagrody pieniężne, które zostaną przeznaczone na wybrany przez uczniów cel, na przykład zakup sprzętu komputerowego.

 Mamy zaplanowaną już trzecią edycję, w której udział weźmie – mam nadzieję – jeszcze więcej uczniów i szkół. Trochę podniesiemy poprzeczkę, ale nie uchylamy rąbka tajemnicy, szczegóły zdradzimy jesienią. Zdolność do niezależnego myślenia u tych młodych ludzi jest nieograniczona, jak mówią „sky is the limit”, więc będziemy się dostosowywać do tego poziomu, który oni wyznaczają – mówi Piotr Woźniak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.