Newsy

Od jutra tańszy przejazd A2 ze Strykowa do Konina

2012-05-11  |  06:55

12 maja na odcinku autostrady A2 zaczną obowiązywać niższe stawki. Za każdy kilometr kierowcy samochodów osobowych zapłacą 10 groszy, a motocykliści – 5 groszy. To połowa obowiązujących dzisiaj stawek.

 – Jest to obniżka zgodna z rozporządzeniem ministra transportu. Zostanie wprowadzona 12 maja na odcinku autostrady A2 Stryków – Konin zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat viaTOLL.

Pokonanie tego odcinka będzie kosztowało niecałe 10 zł w przypadku samochodów osobowych i 5 zł w przypadku motocyklistów. W przyszłym miesiącu takie same stawki zaczną obowiązywać również na autostradzie A4 między Bielanami Wrocławskimi a Sośnicą. Teraz przejazd na tym odcinku jest bezpłatny. 

 – Od 1 czerwca uruchamiamy opłaty na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4. Przejazd całym fragmentem będzie kosztował 16 złotych – informuje Krzysztof Gorzkowski.

Na obydwu odcinkach autostrad, zarządzanych przez GDDKiA, 1 czerwca pojawi się również możliwość elektronicznego uiszczania opłat. Korzystając z udogodnień systemu viaTOLL kierowcy aut osobowych nie będą musieli zatrzymywać się przy bramkach, by opłacić przejazd autostradą.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu w systemie elektronicznych opłat dla samochodów ciężarowych już wkrótce znajdą się kolejne drogi.

 – Od 1 lipca system viaTOLL będzie rozszerzony o kolejne 325 km dróg krajowych – mówi Krzysztof Gorzkowski. – Łącznie będzie obejmował już ponad 1890 km autostrad, dróg krajowych i dróg szybkiego ruchu.

Elektroniczny system opłat zacznie obowiązywać przede wszystkim na drogach równoległych do autostrad A1 i A2, czyli na dwóch odcinkach drogi krajowej 91 oraz drodze krajowej 92 z Łowicza do Wrześni. To element uszczelniania istniejącej sieci. W przyszłym roku płatne stanie się kolejne 1000 km autostrad i dróg krajowych. Operator zapowiada, że wraz z rozszerzeniem systemu viaTOLL rozbudowywana będzie również sieć dystrybucji punktów doładowania kont. W sumie powstanie 14 nowych punktów dystrybucji.

Od momentu uruchomienia systemu viaTOLL w lipcu 2011 roku zarejestrowało się w nim ponad 770 tys. użytkowników. Do końca kwietnia przychody z opłat wyniosły 664,5 mln zł. Jak podkreśla przedstawiciel Kapsch Telematic Services, wyniki wskazują na to, że zgodnie z prognozami Ministerstwa Transportu, koszty wdrożenia systemu zwrócą się już po 18 miesiącach funkcjonowania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.