Mówi: | Bartosz Szatkowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Quiza |
Na polski rynek rocznie trafiają banany o wartości 1 mld zł. Importerzy owoców chcą budować rozpoznawalne marki
Banany wpisują się w modę na zdrowe odżywianie, więc konsumpcja będzie wzrastać w najbliższych latach – przewidują importerzy tych owoców. Do Polski banany trafiają głównie z Ekwadoru i Kolumbii, a wartość polskiego importu w ubiegłym roku przekroczyła 1 mld zł. Na tym rynku trudno zbudować rozpoznawalną markę – ocenia prezes firmy Quiza, jednego z głównych importerów bananów. Dla klientów kluczowym czynnikiem, który wpływa na zakup, wciąż jest cena.
Obecnie ok. 80 proc. importowanych bananów trafia do dyskontów i sieci supermarketów, resztę obrotu stanowią hurtownicy. Kluczowymi czynnikami determinującymi sprzedaż są w dalszym ciągu cena. Na tym rynku klienci wciąż zwracają niewielką uwagę na markę.
– Marka na rynku spożywczym to nowość, zwłaszcza jeżeli chodzi o rynek i owoców. Quiza zdecydowała się na to jako jedna z pierwszych firm w Polsce. Zbudowanie własnej marki bananów było procesem złożonym i długofalowym. Wpłynęła na to przede wszystkim współpraca z sieciami handlowymi, które wprowadziły nas w ten obszar. Wymogi jakościowe sieci handlowych doprowadziły do zbudowania produktu, który postanowiliśmy sprzedawać klientom pod własnym szyldem – podkreśla Bartosz Szatkowski, prezes zarządu firmy Quiza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
W opinii Bartosza Szatkowskiego wprowadzenie własnej, rozpoznawalnej przez klientów marki znacząco umocniło pozycję firmy na krajowym rynku. Quiza jest obecnie jednym z największych importerów bananów, które w Polsce sprzedaje pod zarejestrowaną cztery lata temu własną marką Quiza Banana. Niedojrzałe owoce eksportuje również do państw takich jak m.in. Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Rumunia, Holandia, Ukraina i Białoruś. W nawiązaniu kontaktów zagranicznych w pierwszym etapie działalności firmie pomogło wsparcie polskiego rządu.
– Ingerencja państwa w pierwszym etapie kontaktów zagranicznych jest bardzo ważna dla polskich firm. Są kraje, w w których bez współpracy z ministerstwem spraw zagranicznych trudno jest wejść na obcy rynek. W naszym przypadku również ingerencja polskiego rządu w przypadku zakupu owoców w krajach Ameryki Centralnej była bardzo ważna, ponieważ ułatwiła nam kontakty z przedsiębiorstwami w tamtych regionach – przyznaje prezes firmy Quiza.
Jak wynika z danych GUS, wartość polskiego importu bananów (świeżych i suszonych) to nieco ponad 1 mld zł rocznie, co oznacza około 375 tys. ton sprowadzanych co roku do Polski. Głównie owoce trafiają do nas z Ekwadoru i Kolumbii (wartość przekracza 730 mln zł). Pomimo doświadczenia w kontaktach handlowych na rynkach zagranicznych, firma nie zamierza podbijać zagranicznych rynków.
– Ekspansja międzynarodowa w przypadku naszej firmy jest możliwa, ale tylko w przypadku marki własnej. To umożliwia również wejście w inne obszary sprzedaży. Na razie skupiamy się jednak na rynkach lokalnych, na których sprzedajemy nasze produkty. Chcemy być rozpoznawalni i chcemy, aby nasi konsumenci kojarzyli, że marka bananów nie musi być egzotyczna, może być marką polską – mówi Bartosz Szatkowski.
Przeciętny Polak zjada średnio 7 kg bananów rocznie, czyli trzy razy mniej niż wynosi spożycie w krajach skandynawskich. Dlatego konsumpcja owoców w najbliższym czasie będzie znacząco wzrastać, zwłaszcza że banany są postrzegane jako pełnowartościowe i pełne witamin, wpisując się w modę na zdrowy tryb życia.
– W branży spożywczej zauważamy postępujący trend na bycie fit. Wszyscy biegamy, starujemy w maratonach, moda na aktywność fizyczną postępuje. Banany są ważnym elementem diety każdego sportowca – mówi Bartosz Szatkowski.
Czytaj także
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-02: Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.