Mówi: | Andrzej Marczak |
Funkcja: | Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego |
Firma: | KPMG |
Od dziś 72 zł/m-c więcej za pracownika zarabiającego średnią krajową
Pracodawcy liczą dodatkowe koszty spowodowane podniesieniem składki rentowej. Od dziś za każdego zatrudnionego będą co miesiąc płacić nie 4,5, a 6,5 proc. wynagrodzenia brutto. Przedsiębiorcy indywidualni zapłacą 8 proc. własnej składki, ale odczują podwyżkę dopiero w marcu.
Według obliczeń PKPP Lewiatan 2-procentowy wzrost składki będzie kosztował przedsiębiorców 6 mld zł rocznie. Każdy 1 tys. zł brutto wypłacony pracownikowi to dodatkowy wydatek 20 zł miesięcznie.
- Jeżeli pracodawca zatrudnia pracownika i wynagradza go w wysokości średniej krajowej, ponad 3600 złotych, to wzrost realnych kosztów dla pracodawcy wynosi ponad 72 złote miesięcznie od jednego pracownika. Teraz pomnożyć to razy 12 miesięcy, razy ilość pracowników, to są już znaczące koszty w skali roku - wylicza Andrzej Marczak, doradca podatkowy, partner w KPMG.
W przypadku indywidualnych przedsiębiorców, którzy płacą składkę za siebie, wzrost wyniesie 42 zł.
- Dla osób, które prowadzą działalność gospodarczą indywidualną, inaczej ustala się podstawę wymiaru składki rentowej, ale nawet w przypadku takiej sytuacji poprzez wzrost składki rentowej indywidualni przedsiębiorcy z własnego tytułu zapłacą wyższą składkę o ponad 42 złote - mówi Andrzej Marczak z KPMG.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 lutego. W przyszłym miesiącu pracodawca zapłaci więc wyższą składkę nawet jeśli wynagrodzenie wypłacane jest za styczeń.
- Decyduje moment wypłaty wynagrodzenia. Wówczas już stosujemy nowe zasady i składkę w wysokości 6,5 procent po stronie pracodawcy - podkreśla Andrzej Marczak.
Inne zasady dotyczą przedsiębiorców indywidualnych. Oni zapłacą 8 proc. składki w marcu.
- W sytuacji gdy jesteśmy przedsiębiorcą i płacimy indywidualnie sami za siebie składkę, to za luty zapłacimy w marcu wyższą składkę, która będzie wynosić 8 punktów procentowych od podstawy naliczenia tej składki. Czyli w tym przypadku wzrost składki dla przedsiębiorcy będzie odczuwalny w marcu za luty ponad 42 złote miesięcznie - przypomina doradca podatkowy.
Informacja dla dziennikarzy:
Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.
Czytaj także
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-12-08: O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy
- 2023-11-14: Około 20 proc. społeczeństwa mieści się w spektrum neuroróżnorodności. Pracodawcy powoli zaczynają dostrzegać potencjał tej grupy
- 2023-12-20: W Polsce jest ok. 400 tys. osób autystycznych. Tylko marginalny odsetek pracuje
- 2023-10-23: Odblokowanie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy będzie jednym z najważniejszych zadań dla nowego rządu. Na wydanie tych środków zostało już bardzo mało czasu
- 2023-09-15: Firmy wciąż walczą o pracowników o kompetencjach technicznych. Potrzebna lepsza edukacja i promocja takich kierunków wśród młodzieży
- 2023-09-27: Ponad połowa firm z sektora przemysłowego ma problem z pozyskaniem kadr. Wciąż potrzebna jest promocja zawodów technicznych wśród młodzieży
- 2023-09-25: Szkoły zawodowe coraz popularniejsze. Wybiera je już prawie 60 proc. uczniów po podstawówce
- 2023-09-08: Gdańsk na kilka dni stał się europejską stolicą fachowców. Na zawody EuroSkills przyjechało blisko 600 zawodników z całego kontynentu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach
Według ONZ postępujący kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 i rosnąca liczba konfliktów cofnęły świat w realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dlatego niezbędne jest m.in. większe zaangażowanie biznesu, bez którego niewiele da się zdziałać. W tej chwili wciąż pozostaje ono niewystarczające albo kończy się tylko na wzniosłych deklaracjach, które często noszą znamiona greenwashingu. Tak zwana ekościema jest dużym problemem dla konsumentów: 70 proc. deklaruje, że jest zmęczonych tylko mówieniem zamiast realizacją konkretnych działań na rzecz środowiska.
Bankowość
Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa
Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.
Infrastruktura
Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
Średnio co piąta latarnia uliczna należąca do gmin jest zmodernizowana – wynika z danych Signify Poland. Większość z pozostałych 80 proc. to energochłonne oświetlenie sodowe. Ich wymiana na technologię LED wraz z systemem zarządzania oświetleniem mogłaby przynieść znaczącą redukcję energii, czyli także kosztów ponoszonych przez samorządy. Na takie inwestycje w najbliższym czasie będzie się decydować coraz więcej gmin. Za spodziewanym boomem przemawiają różne dostępne możliwości finansowania takich projektów.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.