Newsy

Odbicie na rynku leasingu. 10 proc. wzrostu w drugim kwartale

2013-08-13  |  06:30
Mówi:Wojciech Rybak
Funkcja:wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o.
  • MP4
  • 33 mld zł taką wartość w tym roku osiągnie rynek leasingu. Po trudnym pierwszym kwartale, kiedy obserwowaliśmy stagnację, drugi kwartał okazał się dużo lepszy – wzrost rynku wyniósł 10 proc. Przedsiębiorcy chętniej korzystają z leasingu dzięki poprawie nastrojów inwestycyjnych. W leasing brane są przede wszystkim samochody, ale także maszyny i urządzenia dla przemysłu przetwórczego i produkcyjnego.

     – Co prawda sygnały z gospodarki są zmienne, ale coraz więcej jest tych pozytywnych, szczególnie w zakresie poprawiających się nastrojów inwestycyjnych wśród przedsiębiorców. Aktualne prognozy mówią o tym, że rynek leasingów w tym roku przekroczy 33 mld złotych, co historycznie jest jednym z najlepszych wyników – przewiduje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Rybak, wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu i prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o..

    Taki wynik powoduje, że polski rynek leasingowy staje się jednym z największych w Europie. Daleko nam wprawdzie do Niemiec czy Wielkiej Brytanii, liderów pod względem leasingu, ale z innymi gospodarkami tzw. starej Europy możemy już się równać.

    Wzrost w drugim kwartale to sygnał, że sytuacja w branży się poprawia. Poprzednie kilkanaście miesięcy na skutek spowolnienia gospodarczego i zahamowania inwestycji były bardzo trudne. Analitycy Deloitte w raporcie z kwietnia br. prognozowali, że jeśli nie dojdzie do głębszego tąpnięcia w polskiej gospodarce, firmy z branży wejdą w fazę szybkiego wzrostu w kolejnych latach, a rynek będzie rósł w tempie ok. 9 proc. rocznie.

    Rybak podkreśla, że leasing to uniwersalne rozwiązanie, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy z wielu branż. Najpopularniejszy jest w branży usługowej i transportowej. Firmy leasingują szczególnie dużo pojazdów, co wynika z tego, że Polska jest europejskim liderem pod względem przewożonych ładunków. Na naszym rynku działa ok. 140 tys. przedsiębiorstw zajmujących się transportem.

     – Drugim rodzajem finansowanych aktywów pod względem wielkości są różnego rodzaju maszyny i urządzenia, które są wykorzystywane w przemysłach przetwórczym czy produkcyjnym, a także branża ożywiająca się ostatnio, czyli branża nieruchomości, w której widzimy wzrost, oparty o pojedyncze transakcje, ale procentowo dosyć istotny – dodaje Rybak.

    Leasingują również firmy z sektora medycznego, przede wszystkim z sektora prywatnego. Takich przedsiębiorstw przybywa i jak podkreśla Rybak, coraz chętniej zwracają się oni do firm leasingowych.

    Zaznacza, że z leasingu korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, choć od ponad dwóch lat w taki sposób swoje zakupy mogą finansować również klienci indywidualni w ramach tzw. leasingu konsumenckiego. Jest to jednak znacznie mniej istotny dla rynku segment.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.