Newsy

Organizatorzy Expo 2020 w Dubaju spodziewają się tłumów. Polski pawilon może odwiedzić nawet 1,8 mln osób

2021-09-30  |  06:15
Mówi:Adrian Malinowski
Funkcja:komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju
  • MP4
  • – Wierzę, że Wystawa Światowa w Dubaju będzie czymś, co pozwoli nam zaprezentować się od nieznanej do tej pory strony i umożliwi nawiązywanie współpracy na zupełnie nowych polach – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 w Dubaju. Wystawa rozpoczyna się 1 października i potrwa sześć miesięcy, w czasie których Polska przygotowała szereg wydarzeń i spotkań, m.in. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze. Polski pawilon to ponad 2 tys. mkw. powierzchni. Ekspozycja została podzielona na pięć stref. W każdej z nich pojawi się motyw mobilności odnoszący się do natury, ludzi, idei, kultury, technologii oraz współpracy międzynarodowej.

    Gospodarze szacują, że Wystawę Światową Expo 2020 w Dubaju odwiedzi około 18 mln gości, którzy złożą 25 mln wizyt.

    Są to absolutnie uzasadnione statystyki, bo Wystawa Światowa odbędzie się na ogromnym terenie i będzie złożona z ekspozycji 192 krajów i instytucji, które przygotują swoje pawilony. Dlatego ani jeden dzień, ani jedna wizyta nie wystarczą, żeby ją obejrzeć. Tradycją jest, że polski pawilon odwiedza około 10 proc. ogólnej liczby gości, którzy przyjeżdżają na Wystawę Światową, zatem szacujemy, że będzie to około 1,8 mln – mówi agencji Newseria Biznes Adrian Malinowski.

    Obecność Polski na Expo ma ponad 150-letnią historię, ale po II wojnie światowej wróciliśmy na stałe na wystawy w 1992 roku w Sewilli. Podczas wystawy w Astanie w 2017 roku Polska otrzymała złoty medal za ekspozycję. Wydarzenie w Dubaju zostało ze względu na pandemię przesunięte w czasie o jeden rok. Wystawę zaplanowano na okres od 1 października br. do końca marca 2022 roku. W programie gospodarczym, złożonym z kilkunastu różnych inicjatyw, weźmie udział łącznie blisko 2500 polskich firm. Jak podkreślają osoby odpowiedzialne za polską obecność w Dubaju, będzie to niepowtarzalna okazja do promocji gospodarczej naszego kraju na arenie międzynarodowej. Posłuży temu blisko tysiąc różnego rodzaju wydarzeń organizowanych przez Polskę, m.in. Dzień Polski, Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze.

    – Partnerzy z rynków lokalnych cenią sobie długofalową relację, współpracę, a jednocześnie są bardzo otwarci na poszukiwanie zupełnie nowych, dotychczas sobie nieznanych partnerów. Wierzę, że Expo pozwoli nam zaprezentować się od tej nieznanej strony i umożliwi nawiązywanie współpracy na zupełnie nowych polach – mówi komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 w Dubaju.

    Jak podkreśla, tę szansę warto wykorzystać, bo ze względu na pandemię bezpośrednie kontakty i spotkania zostały ograniczone.

    Expo ma to do siebie, że pozwala przez te pół roku znaleźć się w jednym miejscu wszystkim tym, którzy potencjalnie mogliby mieć problem z takim spotkaniem, czy to ze względów geograficznych, czy obostrzeń covidowych, czy ze względu na koszty, które taka podróż i nawiązywanie relacji generuje – mówi Adrian Malinowski.

    Nawiązywanie nowych kontaktów gospodarczych to konieczność w nowej, popandemicznej rzeczywistości. Zamknięcie na wiele miesięcy gospodarek różnych państw i poszczególnych branż pokazało bowiem, jak ważna jest dywersyfikacja.

    Nasze doświadczenia od marca 2020 roku nauczyły nas, że bazowanie tylko na jednym partnerze, niezależnie od tego, jak dużym, może bardzo szybko doprowadzić do tego, że mamy zakłócenie łańcuchów dostaw, co jest odczuwalne niezwykle mocno na długiej przestrzeni czasowej. W tym przypadku sytuacja działa bardzo na naszą korzyść i wierzę, że będziemy w stanie wskakiwać w te miejsca, z których inni wyskoczyli – podkreśla ekspert.

    Expo 2020 w Dubaju będzie pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i w zamyśle organizatorów ma stać się największym tego typu wydarzeniem w historii. Program gospodarczy dla polskich przedsiębiorców składa się z licznych narzędzi wsparcia, m.in. programu partnerskiego oraz programu Go to Brand, koordynowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dzięki niemu przedsiębiorcy otrzymują wsparcie finansowe na promocję swoich marek. Ważnymi inicjatywami są także seminaria biznesowe w polskim pawilonie, które prezentują zagranicznym inwestorom polskie usługi i technologie. Z kolei webinaria eksperckie poszerzą wiedzę przedsiębiorców na temat warunków ekspansji zagranicznej na rynki krajów Zatoki Perskiej i Afryki.

    Współpraca międzynarodowa w ujęciu postpandemicznym powinna przede wszystkim polegać na bardzo dobrym rozpoznaniu rynku i potrzeb oraz sposobu nawiązywania kontaktów. To przede wszystkim poznanie lokalnej kultury, zwyczajów, kultury prowadzenia biznesu, bo mogą one wyglądać zgoła odmiennie do tego, co znamy na rynkach lokalnych, w szczególności europejskich. To wymaga ogromu cierpliwości, ale też potrafi być bardzo wynagradzające – zauważa komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    NEWSERIA POLECA

    Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

    Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

    W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

    Problemy społeczne

    Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

    W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

    Zagranica

    Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

    USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.