Newsy

Pełnomocnik rządu ds. równego traktowania chce uzawodowienia opieki nad niepełnosprawnymi

2012-10-04  |  06:10
Mówi:Agnieszka Kozłowska-Rajewicz
Funkcja:Pełnomocnik rządu ds. równego traktowania
  • MP4

     – System wsparcia, który obecnie istnieje, jest niewystarczający. I to widzimy wszyscy bardzo jaskrawo – mówi Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, pełnomocniczka rządu ds. równego traktowania. Przekonuje, że zamierza zmienić tę sytuację poprzez uzawodowienie opieki nad osobami zależnymi, czyli niepełnosprawnymi i chorymi.

    Problem dotyczy przede wszystkim kobiet, ponieważ to one najczęściej zajmują się osobami zależnymi. Rezygnując z pracy, by poświęcić się opiece nad innymi, nie mają prawa do emerytury. Takie osoby nie mają też prawa do urlopu i nie mogą też dorabiać.

     – Obecnie osoby zajmujące się osobami zależnymi, odbierają świadczenia, zasiłki, które pozwalają im uzyskać jakieś środki finansowe na tę opiekę. W nowym rozwiązaniu, nawet gdyby to były te same pieniądze albo niewiele większe, inna byłaby filozofia ich otrzymywania. Czym innym jest pensja z odprowadzaną  składką  emerytalną, która daje człowiekowi godność. A czym innym jest zasiłek, po który się idzie jako petent – uważa Agnieszka Kozłowska-Rajewicz.

    Dlatego rozwiązaniem ma być uzawodowienie opieki nad osobami zależnymi.

     – To oznacza zmianę w ogóle filozofii, zmianę podejścia do całego systemu opieki nad takimi osobami – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria pełnomocniczka.

    Zaznacza, że prace nad zmianą systemu dopiero się rozpoczynają, na konkretne rozwiązania trzeba więc poczekać.

    Według Badania Stanu Zdrowia pod koniec 2009 roku prawne orzeczenie o niepełnosprawności lub równoważne posiadało prawie 4,2 mln Polaków.

    Z danych Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych wynika, że obecność w gospodarstwie domowym osoby niepełnosprawnej zwiększa ryzyko zagrożenia ubóstwem. Wyraźnie wyższy od przeciętnego jest wskaźnik zagrożenia ubóstwem w rodzinach z niepełnosprawnymi dziećmi. W 2005 roku wskaźnik ten w rodzinach z przynajmniej jednym dzieckiem niepełnosprawnym do lat 16, posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności, wynosił niemal 18 proc. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.