Newsy

PIPP: Trzeba pójść śladami Obamy i walczyć ze spekulacjami na rynku ropy

2012-05-29  |  06:30
Mówi:Halina Pupacz
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Izba Paliw Płynnych
  • MP4

    W cenie ropy naftowej jest nawet 30 proc. różnych opłat i podatków. - Barack Obama zapowiedział już walkę ze spekulantami, czas na innych światowych przywódców – apeluje Polska Izba Paliw Płynnych.

     – Na światowych giełdach ceny ropy spadają, ale ten trend musiałby utrzymać się przez najbliższe miesiące, żeby kierowcy mogli cieszyć się tańszym paliwem. Mogą to być bowiem tylko chwilowe spadki – przestrzega Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

    Dodaje jednak, że można mieć nadzieję, że cena ropy się obniży. PIPP nawołuje, by światowi politycy zaczęli rozmowy na temat spekulacji cenami czarnego surowca.

     – Od kilku lat, kiedy ropy naftowej zaczęło być coraz więcej na rynkach finansowych, jej cena była ciągle prognozowana na wyższą. Jeszcze 8 lat temu około 20 proc. ropy naftowej było w kontraktach terminowych, dzisiaj mamy ponad 70 proc. W cenie tego surowca jest około 20-30 proc. rożnego rodzaju marż, poza marżą produkcyjną i rafineryjną. Stąd też ta cena jest na bardzo wysokim poziomie – tłumaczy Halina Pupacz.

    Przedstawicielka PIPP odkreśla, że prezydent Stanów Zjednoczonych odniósł się niedawno do problemu spekulacji cenami ropy naftowej.

     – Mam nadzieje, że w innych krajach, szczególnie w państwach europejskich, ta dyskusja również się rozpocznie. I w związku ze spadkami cen ropy naftowej będą taniały paliwa na stacjach benzynowych – dodaje Halina Pupacz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach

    Według ONZ postępujący kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 i rosnąca liczba konfliktów cofnęły świat w realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dlatego niezbędne jest m.in. większe zaangażowanie biznesu, bez którego niewiele da się zdziałać. W tej chwili wciąż pozostaje ono niewystarczające albo kończy się tylko na wzniosłych deklaracjach, które często noszą znamiona greenwashingu. Tak zwana ekościema jest dużym problemem dla konsumentów: 70 proc. deklaruje, że jest zmęczonych tylko mówieniem zamiast realizacją konkretnych działań na rzecz środowiska.

    Bankowość

    Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa

    Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.

    Infrastruktura

    Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii

    Średnio co piąta latarnia uliczna należąca do gmin jest zmodernizowana – wynika z danych Signify Poland. Większość z pozostałych 80 proc. to energochłonne oświetlenie sodowe. Ich wymiana na technologię LED wraz z systemem zarządzania oświetleniem mogłaby przynieść znaczącą redukcję energii, czyli także kosztów ponoszonych przez samorządy. Na takie inwestycje w najbliższym czasie będzie się decydować coraz więcej gmin. Za spodziewanym boomem przemawiają różne dostępne możliwości finansowania takich projektów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.