Mówi: | Tomasz Gontarz |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity zapowiada w tym roku nowy przetarg na pociągi dużych prędkości. Do 2030 roku spółka chce wozić 88 mln pasażerów rocznie
W I połowie br. PKP Intercity przewiozło 31 mln pasażerów – to tyle, ile w całym 2015 roku. Plany zwiększania tej liczby są bardziej ambitne. W 2030 roku spółka chce przewieźć 88 mln osób. – Chcemy podwoić pracę przewozową w stosunku do roku 2019, co oznacza, że de facto tych pociągów w trasie będzie dwa razy więcej niż teraz – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. Spółka planuje w tym roku ogłoszenie przetargu na 23 nowe pociągi dużych prędkości. W najbliższym czasie chce także zakupić 300 nowych wagonów, z opcją na kolejne 150, ponad 100 nowych lokomotyw, które będą umożliwiać podróżowanie międzynarodowe, a także 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych.
– Cała nasza strategia inwestycyjna to jest 27 mld zł, w tym 24,5 mld zł przeznaczymy na nowy tabor bądź zmodernizowanie go do najlepszych obecnie standardów. W związku z realizacją tej strategii taborowej planujemy zakup m.in. 38 składów push-pull. To są takie piętrowe składy, które będą mogły przewozić nawet 700 pasażerów. Planujemy zakup 23 pociągów dużych prędkości, takiej klasy jak Pendolino, i ten przetarg będziemy ogłaszać w tym roku. Planujemy zakup 300 wagonów z opcją na kolejne 150 czy ponad 100 nowych lokomotyw, i to będą lokomotywy, które umożliwią podróżowanie międzynarodowe, ponieważ będą wielosystemowe, czyli będą mogły bez problemu wjechać do Niemiec czy Austrii – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Gontarz.
W ciągu ostatnich sześciu lat PKP Intercity przeznaczyło na inwestycje w tabor i infrastrukturę 4,1 mld zł. Tylko w ubiegłym roku wydało na ten cel 1,4 mld zł, ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku. Inwestycje w tabor objęły zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
– Jak pokazuje dotychczasowa praktyka, realizujemy te plany taborowe w Polsce, bo pracują nad tym polscy producenci bądź polscy pracownicy – dodaje wiceprezes spółki.
Do tej pory spółka zakontraktowała umowy na 7 mld zł na tabor w ramach strategii zaktualizowanej w 2022 roku. Należą do nich m.in. kontrakty z Pesą Bydgoszcz (2,91 mld zł brutto), FPS H. Cegielskim (1,83 mld zł brutto) czy NEWAG-iem (ponad 1,4 mld zł brutto).
– Dla nas standardem będzie co najmniej 160 km/h, jeżeli oczywiście infrastruktura kolejowa pomoże, do 250 km/h, do których planujemy zakup tych 23 pociągów dużych prędkości. Ponadto chcemy podwoić pracę przewozową w stosunku do roku 2019, co oznacza, że de facto tych pociągów w trasie będzie dwa razy więcej niż teraz. Dzisiaj około 400 pociągów każdego dnia z logiem PKP Intercity wyjeżdża na polskie tory. W 2030 roku tych relacji będzie zdecydowanie więcej i pojawią się nowe miejscowości na naszej siatce połączeń – zapowiada Tomasz Gontarz.
Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, w tej perspektywie czasowej cały tabor będzie nowy lub zmodernizowany, co przełoży się na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Deklarują także, że w strategii inwestycyjnej spółka dużą wagę przywiązuje do kwestii ekologii. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
– W strategii inwestycyjnej mamy 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Chcielibyśmy ten przetarg ogłosić w przyszłym roku i zaprosić do niego producentów. Ten hybrydowy zespół trakcyjny na pewno będzie zasilany energią elektryczną, ale rozpoznanie rynku pokaże, czy to będzie hybrydowy zespół trakcyjny elektryczno-spalinowy, czy np. elektryczno-wodorowy, czyli 100-proc. ekologiczny – mówi wiceprezes PKP Intercity. – Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu publicznego, generuje zdecydowanie mniej spalin niż transport samochodowy czy lotniczy.
Dziś 85 proc. lokomotyw należących do spółki jest zasilanych energią elektryczną, czyli nie generuje spalin.
– Przy każdej inwestycji infrastrukturalnej stawiamy na to, żeby ona była ekologiczna, czyli żeby np. zadbać o panele fotowoltaiczne i pobierać stamtąd energię w naszych bazach postojowych, zadbać o obieg wody, żeby woda zanieczyszczona, która jest efektem ubocznym obrządzania pociągów, nie dostawała się do gleby, a także dbamy o to, żeby wszelakie chemikalia były jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Ta strategia inwestycyjna przyczyni się do tego, że jeszcze bardziej będziemy zieloni – zapewnia Tomasz Gontarz.
W pierwszych sześciu miesiącach tego roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 31 mln pasażerów. W analogicznym okresie poprzedniego roku było ich 25,6 mln (20-proc. wzrost), a w przedpandemicznym 2019 roku – niecałe 23 mln.
– W 2030 roku planujemy przewieźć 88 mln pasażerów. To jest bardzo duży skok, ale sądzę, że jak najbardziej osiągalny, biorąc pod uwagę wielkość polskiego rynku – mówi wiceprezes PKP Intercity.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.